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Multidisciplinary Lifestyle-enhancing Treatment for People With Severe Mental Illness in Sheltered Housing Facilities

17. Mai 2020 aktualisiert von: GGZ Centraal

Multidisciplinary Lifestyle-enhancing Treatment for Long-term Severe Mentally Ill Inpatients: Sheltered Housing

Introduction and rationale:

Unhealthy eating habits and lack of physical activity are risk factors for many diseases (including metabolic syndrome) and contribute to a shortened lifespan of 15-30 years in people with severe mental illness (SMI). Literature, mainly including short-term hospitalized or outpatients, show strong positive effects of activation on both physical and mental health. However, studies in long-term care are limited. In recent years, implementation of a lifestyle enhancing treatment intervention in clinical settings in "GGz Centraal" has demonstrated to be effective. The question is whether this kind of lifestyle intervention in sheltered housing is applicable and effective.

Objectives:

This research aims to develop an appropriate lifestyle intervention for patients living in sheltered housing services of GGz Centraal, based on input of patients and directly involved. Does applying this lifestyle treatment result in a positive effect in health and quality of life of patients and what is the influence of contextual factors, personal- and disease characteristics?

Study design:

In this intervention study, we use an experimental design. Municipal locations are paired based on the number of participants to generate equal cluster sizes. These paired clusters are randomly allocated to the control or intervention arm by means of a random number generator by an independent person (not involved in this project). At the start of the lifestyle treatment patients in the experimental and control group are invited to participate in the baseline screening. After twelve months, following a post-test on all outcome measures.

Treatment intervention:

The intervention in this study consists of formulating a lifestyle intervention, by patients and directly involved, aimed at enhancing a more active and healthier lifestyle . After formulation of the plan (based on psycho education, nutrition and physical activity), it wil be executed for a twelve month period.

Hypothesis:

Hypotheses is that lifestyle enhancing treatment is associated with improved metabolic health, quality of life and reduced use of medication. Furthermore we expect that movement disorders and disease severity will be negative related in becoming more active.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Sample size calculation:

To calculate the sample size we use the effect size on decrease in waist circumference in the previous intervention study (d =0.51) and the same analysis (multiple regression with correction for baseline value's on age, diagnosis and disease severity). To be able to detect the same effect in the current study with a minimum 80% power as a benchmark for a fair test and a significant level of 95% (α = 0.05), a minimum sample of 124 people is required (2 groups of 62). Taking into account a response rate of 73% from the first measurement a sample size of 168 patients is required.

Analyses:

We use multilevel regression to analyze the intervention effect. Possible clustering of data within the residential locations (and thus care teams) is taken into account by using a two-level structure with the first level residential location and the patients as the second. The intervention variable is set as an independent variable against difference scores of outcome variables (T2 minus T1) and corrected for the baseline value of the outcome to prevent regression to the centre. As we are unable to randomize patients individually in the current configuration on personal and disease characteristics (gender, age, diagnosis, disease severity at the start of intervention), these factors will be corrected for in the analyses if they differ significantly(p<0.05) between intervention and control group, analysed using independent t-tests and chi-squared tests. Characteristics that differ significantly will be included as covariates in the analysis described above. Multicollinearity will be checked with correlation coefficients and collinearity statistics (tolerance and Variance Inflation Factors (VIF) values).

Missing data:

Patients who are hospitalized for more than two months will be excluded from analyses.

If baseline or follow-up data are missing for two or more measures on physical or psychiatric health, patients are excluded from the analysis as insufficient difference scores can be calculated. Patients lacking difference scores on one outcome variable, are excluded from the analysis of that particular variable.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

177

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Gelderland
      • Ermelo, Gelderland, Niederlande, 3853LC
        • Veldwijk

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Severe Mentally Ill patients,
  • living in Sheltered Housing facilities

Exclusion Criteria:

  • Incapacitated patients,
  • without informed consent from their legal representative

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Sonstiges
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Behandlung wie gewohnt
Experimental: Lifestyle treatment
Lifestyle treatment

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Metabolic Health: Waist circumference
Zeitfenster: 12 months
measured halfway between the iliac crest and lowest rib in standing position
12 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Metabolic Health: weight
Zeitfenster: 12 months
weight measured to the nearest 0.1kg
12 months
Metabolic Health: blood pressure
Zeitfenster: 12 months
measured systolic and diastolic blood pressure (mmHg)
12 months
Metabolic Health:Lipids
Zeitfenster: 12 months
values in blood sample
12 months
Metabolic Health:Fasting glucose
Zeitfenster: 12 months
values in blood sample
12 months
Metabolic health: HbA1c
Zeitfenster: 12 months
values in blood sample
12 months
Sedentary behaviour & physical activity
Zeitfenster: 12 months
measured 5 consecutive days with an accelerometer (ActiGraph GT3X+
12 months
Quality of Life EuroQol 5D
Zeitfenster: 12 months
measured by the EuroQol 5D (EQ-5D)
12 months
Quality of Life WHOQoL
Zeitfenster: 12 months
measured by the WHOQoL-Bref
12 months
Psychopathology BPRS-E
Zeitfenster: 12 months
Psychopathology / illness severity measured by the BPRS-E
12 months
Implementation fidelity
Zeitfenster: At follow-up (12 months)
A proxy for implementation fidelity using the 'descriptive norm' item of the Measurement Instrument for Determinants of Innovations
At follow-up (12 months)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Studienleiter: Peter N van Harten, Prof. Dr., GGZ Centraal

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

19. Juli 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. März 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

17. Mai 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. Mai 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

15. Mai 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

17. Mai 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

19. Mai 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

17. Mai 2020

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Schlüsselwörter

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • NL61552.075.17

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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