Negative Hormone Receptor and APOcrine Lobular Invasive Breast Cancer (NAPOLI)
NAPOLI Study: Negative Hormone Receptor and APOcrine Lobular Invasive Breast Cancer - A Retrospective Multicenter Observational Study
Studienübersicht
Status
Status
Bedingungen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Intervention / Behandlung
Studientyp
Studientyp
Einschreibung (Geschätzt)
Einschreibung
Kontakte und Standorte
Studienkontakt
Studienkontakt
- Name: Massimo Ferrucci, MD PhD
- Telefonnummer: 049 821 5500
- E-Mail: massimoferrucci@gmail.com
Studieren Sie die Kontaktsicherung
- Name: Daniele Passeri, MD
- Telefonnummer: +39 333 383 9397
- E-Mail: daniele.passeri.1995@gmail.com
Studienorte
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Padova, Italien
- Rekrutierung
- Veneto Institute of Oncology
-
Kontakt:
- Massimo Ferrucci, MD PhD
- Telefonnummer: 049 821 5500
- E-Mail: massimoferrucci@gmail.com
-
Kontakt:
- Daniele Passeri, MD
- Telefonnummer: +393333839397
- E-Mail: daniele.passeri.1995@gmail.com
-
Unterermittler:
- Francesco Milardi
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Female or male patients aged ≥18 years.
- Histologically confirmed invasive lobular carcinoma of the breast.
- Presence of apocrine differentiation/features documented in pathology report or confirmed by local pathology review.
- Negative hormone receptors.
- Diagnosis and/or treatment at one of the participating centers.
- Availability of essential clinicopathological data.
- Availability of follow-up data, when applicable.
Exclusion Criteria:
- Pure ductal carcinoma without lobular invasive component.
- Metastatic tumor to the breast from non-breast primary cancer.
- Insufficient pathological documentation to confirm eligibility.
- Missing essential clinical data.
- Patients who denied consent for retrospective data use, where applicable by local regulations.
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Clinicopathological characterization of apocrine invasive lobular breast carcinoma
Zeitfenster: Through study completion, an average of 5 years
|
Measured by descriptive analysis of tumor size, grade, nodal status, ER, PgR, HER2, Ki-67, androgen receptor, stage, histological features and treatment received.
|
Through study completion, an average of 5 years
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Disease-Free Survival
Zeitfenster: Through study completion, an average of 5 years
|
Through study completion, an average of 5 years
|
|
|
Overall Survival
Zeitfenster: Through study completion, an average of 5 years
|
Through study completion, an average of 5 years
|
|
|
Recurrence Rate
Zeitfenster: Through study completion, an average of 5 years
|
Measured as local, regional or distant recurrence.
|
Through study completion, an average of 5 years
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Sponsor
Ermittler
Ermittler
- Studienstuhl: Francesco Milardi, MD, Veneto Institute of Oncology IRCCS
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- Collins LC, Cole KS, Marotti JD, Hu R, Schnitt SJ, Tamimi RM. Androgen receptor expression in breast cancer in relation to molecular phenotype: results from the Nurses' Health Study. Mod Pathol. 2011 Jul;24(7):924-31. doi: 10.1038/modpathol.2011.54. Epub 2011 May 6.
- Cserni G. Invasive lobular carcinoma of the breast: we diagnose it, but do we know what it is? Pathologica. 2024 Oct;116(5):273-284. doi: 10.32074/1591-951X-1043.
- Montagna E, Cancello G, Pagan E, Bagnardi V, Munzone E, Dellapasqua S, Viale G, Mazzarol G, Veronesi P, Galimberti V, Santomauro G, Colleoni M. Prognosis of selected triple negative apocrine breast cancer patients who did not receive adjuvant chemotherapy. Breast. 2020 Oct;53:138-142. doi: 10.1016/j.breast.2020.07.003. Epub 2020 Jul 24.
- Mills AM, E Gottlieb C, M Wendroth S, M Brenin C, Atkins KA. Pure Apocrine Carcinomas Represent a Clinicopathologically Distinct Androgen Receptor-Positive Subset of Triple-Negative Breast Cancers. Am J Surg Pathol. 2016 Aug;40(8):1109-16. doi: 10.1097/PAS.0000000000000671.
- Dai C, Ellisen LW. Revisiting Androgen Receptor Signaling in Breast Cancer. Oncologist. 2023 May 8;28(5):383-391. doi: 10.1093/oncolo/oyad049.
- Niemeier LA, Dabbs DJ, Beriwal S, Striebel JM, Bhargava R. Androgen receptor in breast cancer: expression in estrogen receptor-positive tumors and in estrogen receptor-negative tumors with apocrine differentiation. Mod Pathol. 2010 Feb;23(2):205-12. doi: 10.1038/modpathol.2009.159. Epub 2009 Nov 6.
- Ishii A, Oishi T, Kakuda Y, Yasui H, Kawata T, Muramatsu K, Takahashi K, Sugino T. Mixed pleomorphic lobular and apocrine carcinoma of the breast: A case report suggesting pathogenesis. Pathol Int. 2019 May;69(5):288-293. doi: 10.1111/pin.12781. Epub 2019 Feb 27.
- Kaya H, Aribal E, Yegen C. Apocrine differentiation in invasive pleomorphic lobular carcinoma with in situ ductal and lobular apocrine carcinoma: case report. Pathol Oncol Res. 2002;8(2):151-2. doi: 10.1007/BF03033728.
- Eusebi V, Millis RR, Cattani MG, et al. Apocrine differentiation in lobular carcinoma of the breast. Virchows Arch A Pathol Anat Histopathol. 1984.
- Yang C, Wang I, Yen Y. Apocrine carcinoma of the breast: Review. Forum Clin Oncol. 2023.
- Lehmann-Che J, Hamy AS, Porcher R, Barritault M, Bouhidel F, Habuellelah H, Leman-Detours S, de Roquancourt A, Cahen-Doidy L, Bourstyn E, de Cremoux P, de Bazelaire C, Albiter M, Giacchetti S, Cuvier C, Janin A, Espie M, de The H, Bertheau P. Molecular apocrine breast cancers are aggressive estrogen receptor negative tumors overexpressing either HER2 or GCDFP15. Breast Cancer Res. 2013 May 11;15(3):R37. doi: 10.1186/bcr3421.
- Vranic S, Feldman R, Gatalica Z. Apocrine carcinoma of the breast: A brief update on the molecular features and targetable biomarkers. Bosn J Basic Med Sci. 2017 Feb 21;17(1):9-11. doi: 10.17305/bjbms.2016.1811.
Nützliche Links
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Geschätzt)
Primärer Abschluss
Studienabschluss (Geschätzt)
Studienabschluss
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Zuerst gepostet
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes Update gepostet
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Neubildungen nach Standort
- Neubildungen nach histologischem Typ
- Neubildungen, Drüsen und Epithelien
- Adenokarzinom
- Hautkrankheiten
- Brusterkrankungen
- Karzinom
- Neubildungen, duktale, lobuläre und medulläre
- Neoplasien der Brust
- Haut- und Bindegewebserkrankungen
- Neubildungen
- Karzinom, lobulär
- Therapeutika
- Strahlentherapie
- Kombinierte Modalitätstherapie
- Arzneimitteltherapie
- Strahlentherapie, adjuvant
Andere Studien-ID-Nummern
Andere Studien-ID-Nummern
- CESC IOV 2023-61
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Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
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