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Dynamic Contrast-Enhanced Magnetic Resonance Imaging (DCE-MRI) With Bevacizumab and Irinotecan for Malignant Glioma

18. Juli 2014 aktualisiert von: Duke University

Dynamic Contrast-Enhanced Magnetic Resonance Imaging With Bevacizumab in Combination With Irinotecan for Malignant Gliomas

RATIONALE: Monoclonal antibodies, such as bevacizumab, can block tumor growth in different ways. Some block the ability of tumor cells to grow and spread. Others find tumor cells and help kill them or carry tumor-killing substances to them. Bevacizumab may also block blood flow to the tumor. Drugs used in chemotherapy, such as irinotecan, work in different ways to stop the growth of tumor cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Giving bevacizumab together with irinotecan may kill more tumor cells. Diagnostic procedures, such as MRI, may help doctors predict a patient's response to treatment and help plan the best treatment.

PURPOSE: This phase II trial is studying how well giving bevacizumab together with irinotecan works in treating patients with recurrent malignant glioma and how well MRI predicts response to treatment.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • Examine the effect of bevacizumab and irinotecan on vascular permeability and blood flow in patients with recurrent malignant gliomas.

Secondary

  • Determine the reproducibility of dynamic contrast-enhanced (DCE-MRI) in malignant gliomas.
  • Determine the predictive value of DCE-MRI in patients with recurrent malignant gliomas treated with bevacizumab and irinotecan.
  • Describe the activity of the combination of bevacizumab with irinotecan as measured by response rate and progression-free survival.
  • Describe the toxicity associated with the administration of bevacizumab with irinotecan.

OUTLINE: Patients receive bevacizumab IV on days 1, 15, and 29 and irinotecan IV on days 2, 15, and 29 during the first 6-week cycle. After the first cycle, the irinotecan and bevacizumab will be given on days 1, 15 and 29. Courses repeat every 6 weeks in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Patients also undergo dynamic contrast-enhanced MRI 4 times.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

20

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • North Carolina
      • Durham, North Carolina, Vereinigte Staaten, 27710
        • Duke Comprehensive Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Diagnosis of any of the following malignant gliomas:

    • Glioblastoma multiforme
    • Anaplastic astrocytoma
    • Grade 3 or greater WHO astrocytic, oligodendroglial, or mixed glial tumors that were initially diagnosed by histologic examination of a tumor specimen obtained from biopsy or resection
  • Recurrent disease

    • No more than 3 prior recurrences
  • Measurable recurrent or residual primary CNS neoplasm on contrast-enhanced MRI or CT scan
  • No evidence of CNS hemorrhage on baseline MRI or CT scan

PATIENT CHARACTERISTICS:

  • Karnofsky performance status 60-100%
  • Hematocrit > 29%
  • Absolute neutrophil count > 1,500/mm³
  • Platelet count > 125,000/mm³
  • Creatinine < 1.5 mg/dL
  • SGOT < 1.5 times upper limit of normal (ULN)
  • Bilirubin < 1.5 times ULN
  • Not pregnant or nursing
  • Fertile patients must use effective contraception
  • No active infection
  • No significant traumatic injury within the past 28 days

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

  • At least 6 weeks since prior surgical resection
  • More than 28 days since prior major surgical procedure or open biopsy
  • More than 7 days since prior minor surgical procedure, fine-needle aspirations, or core biopsies
  • At least 6 weeks since prior chemotherapy*
  • At least 4 weeks since prior radiotherapy*
  • No concurrent immunosuppressive agents
  • No concurrent therapeutic anticoagulation
  • Concurrent corticosteroids allowed if dose has been stable for 1 week prior to study entry NOTE: * Unless there is unequivocal evidence of progressive disease

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Bevacizumab and irinotecan
The bevacizumab will be dosed at 10 mg/kg every 14 days (days 1, 15 and 29) and the irinotecan on days 2, 15, and 29 of the first six week schedule. The irinotecan dose will depend on whether the patient is on an enzyme-inducing antiepileptic drug (EIAED). If the patient is on an EIAED, the patient will receive 340 mg/m2 on days 2, 15, and 29 of the first six week schedule. If the patient is not on an EIAED, the dose of irinotecan will be 125 mg/m2 on days 2, 15, and 29 of the first six week schedule. After the first cycle, the irinotecan and bevacizumab will be given on days 1, 15 and 29.
Andere Namen:
  • Avastin
Andere Namen:
  • Camptosar

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Correlation of the acute permeability and blood flow response (24-48 hours) with progression-free survival (PFS)
Zeitfenster: 1 year
Assessed by DCE-MRI
1 year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Overall Survival and Tumor Response
Zeitfenster: 2 years
2 years
Incidence and severity of central nervous system (CNS) hemorrhage and systemic hemorrhage
Zeitfenster: 2 years
2 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Studienstuhl: James J. Vredenburgh, MD, Duke Cancer Institute

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. April 2006

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2006

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. Juli 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. Juli 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

14. Juli 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

22. Juli 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

18. Juli 2014

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2013

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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