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Cognitive Impairment in Kidney Disease

15. August 2017 aktualisiert von: VA Office of Research and Development

Functional and Cognitive Impairment in Advanced Kidney Disease

An increasing number of Veterans are anticipated to develop chronic kidney disease (CKD) and require hemodialysis (HD) treatments as the Veteran population ages. In 2003, approximately 290,000 US citizens were receiving HD and an estimated 19 million were affected by CKD. The annual growth rate is predicted to be 7% per year with 500,000 Americans receiving HD treatment by 2010. In 2005, approximately 2500 Veterans were receiving HD with growth expected to parallel that seen in the general population. Whereas Alzheimer's disease is the leading cause of dementia in the general population, growing evidence suggests that patients with advanced CKD experience cognitive deficits related to accelerated cerebrovascular disease. Patients with advanced CKD have been shown to have a high prevalence of sub-clinical cerebrovascular damage on imaging studies and a heavy burden of vascular risk factors such as diabetes, elevated cholesterol, and hypertension. Many of the cognitive deficits related to cerebrovascular disease may go unrecognized by routine measures of cognition. HD patients have increased number of hospitalizations, and several compliance issues ranging from congestive heart failure to dangerous electrolyte imbalances. Impaired cognition in this population is likely to have a significant impact on self-care and compliance with complex medical regimens. Currently, the severity and scope of cognitive impairment related to vascular disease is not well known in patients with advanced kidney disease. Additionally, the relationship between cognitive impairment and measures of self-care independence are not well known. Loss of independence and function secondary to impaired cognitive function is likely to be a significant problem for patients with advanced kidney disease. Early identification of functional impairment, particularly instrumental activities of daily living (IADL), will allow for rehabilitation intervention. Maintaining or improving functional independence through intensive rehabilitation could translate into better compliance and lower hospitalization rate among HD patients. Information obtained from this study is likely to heighten awareness of cognitive impairment and the functional consequences in Veterans with advanced kidney disease. Primary objectives are to determine:

  1. The range of cognitive deficits with emphasis on domains affected by vascular disease in patients with advanced CKD and those receiving hemodialysis.
  2. The associations between severity of cognitive impairment and severity of kidney disease.
  3. The prevalence of impaired IADLs and the level of health-related quality of life (HRQOL) in patients with advanced CKD and those requiring hemodialysis.
  4. The relationship or association of cognitive impairment with IADL and HRQOL.

Secondary objective is to determine:

1. The relationships among cerebral and carotid blood flow, carotid artery stiffness, and renal specific metabolic abnormalities with cognitive impairment.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

117

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • New York
      • The Bronx, New York, Vereinigte Staaten, 10468
        • James J. Peters VA Medical Center, Bronx, NY

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 89 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Veterans at the Bronx VA Renal Clinic, Hemodialysis Unit, and Primary Care Clinic

Beschreibung

Inclusion Criteria:

PreHD Subjects:

  • Male or female with an age of 18 years or older (no upper limit);
  • Patients with stage III-IV CKD attending the renal primary care clinic or renal consult clinic;
  • Fluent in English;
  • Outpatient or stable nursing home patient

HD Subjects:

  • Receiving HD for at least two weeks;
  • Male or female with an age of 18 years or older (no upper limit);
  • Fluent in English;
  • Outpatient or stable nursing home patient

Control Subjects:

  • Glomerular filtration rate of 60 cc/minute or greater;
  • Male or female with an age of 18y or older (no upper limit);
  • Fluent in English
  • Outpatient

Exclusion Criteria:

PreHD Subjects:

  • Acute illness;
  • Clinical history of stroke, dementia, or Parkinson's disease;
  • Hb <10;
  • Liver function tests 2x upper limit of normal;
  • Hemodialysis

HD Subjects:

  • Acute illness;
  • Clinical history of stroke, dementia, or Parkinson's disease;
  • Hb <10;
  • Liver function tests 2x upper limit of normal;
  • URR <65% (measure of dialysis adequacy: will use 3-month average from chart)

Control Subjects:

  • Acute illness;
  • Clinical history of stroke, dementia, or Parkinson's disease;
  • Hb <10;
  • Liver function tests 2x upper limit of normal;
  • Stage 3-4 CKD;
  • Hemodialysis

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Control
No kidney disease
PreHD kidney disease
Kidney disease stage 4 or below
Hemodialysis
Kidney disease receiving hemodialysis

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Neuropsychological Assessments
Zeitfenster: 1 year
battery of neurocognitive tests
1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: James B Post, MD, James J. Peters Veterans Affairs Medical Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Dezember 2006

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

28. September 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

20. Juli 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

18. Mai 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

19. Mai 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

20. Mai 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

18. August 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

15. August 2017

Zuletzt verifiziert

1. August 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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