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Testing the Developmental Origins Hypothesis (CHIPS-Child)

1. März 2012 aktualisiert von: Laura Magee, Children's & Women's Health Centre of British Columbia

CHIPS-Child:Testing the Developmental Origins Hypothesis

INTRODUCTION: CHIPS-Child is a parallel, ancillary study to the CHIPS randomized controlled trial (RCT). CHIPS is designed to determine whether 'less tight' control [target diastolic BP (dBP) 100mmHg] or 'tight' control [target dBP 85mmHg] of non-proteinuric hypertension in pregnancy is better for the baby without increasing maternal risk.

CHIPS-Child is a follow up study at 12 m corrected post-gestational age (± 2 m) limited to non-invasive examination [anthropometry, hair cortisol, buccal swabs for epigenetic testing and a maternal questionnaire about infant feeding practices and background]. Annual contact will be maintained in years 2-5 and contact will include annual parental measurement of the child's height, weight and waist circumference.

OBJECTIVE: To directly test, for the first time in humans, whether differential blood pressure (BP) control in pregnancy has developmental programming effects, independent of birthweight. We predict that, like famine or protein malnutrition, 'tight' (vs. 'less tight') control of maternal BP will be associated with fetal under-nutrition and effects will be consistent with developmental programming.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Detaillierte Beschreibung

INTRODUCTION: Growing evidence shows that reduced fetal growth rate is associated with adult cardiovascular risk markers (e.g., obesity) and disease, and evidence worldwide indicates that this relationship is independent of birthweight. The leading theory describes 'developmental programming' in utero leading to permanent alteration of the fetal genome. While those changes are adaptive in utero, they may be maladaptive postnatally.

OBJECTIVE: To directly test, for the first time in humans, whether differential blood pressure (BP) control in pregnancy has developmental programming effects, independent of birthweight. We predict that, like famine or protein malnutrition, 'tight' (vs. 'less tight') control of maternal BP will be associated with fetal under-nutrition and effects will be consistent with developmental programming.

METHODS: CHIPS-Child is a parallel, ancillary study to the CHIPS randomized controlled trial (RCT). CHIPS is designed to determine whether 'less tight' control [target diastolic BP (dBP) 100mmHg] or 'tight' control [target dBP 85mmHg] of non-proteinuric hypertension in pregnancy is better for the baby without increasing maternal risk.

CHIPS-Child is a follow up study at 12 m corrected post-gestational age (± 2 m) limited to non-invasive examination [anthropometry, hair cortisol, buccal swabs for epigenetic testing and a maternal questionnaire about infant feeding practices and background]. Annual contact will be maintained in years 2-5 and contact will include annual parental measurement of the child's height, weight and waist circumference.

Sample size:. CHIPS will recruit 1028 women. We estimate that 80% of CHIPS centres will participate in CHIPS-Child, approximately 97% of babies will survive, and 90% of children will be followed to 12 m resulting in a sample size of 626. Power will be >80% to detect a between-group difference of ≥0.25 in 'change in z-score for weight' between birth and 12 m (2-sided alpha=0.05, SD 1).

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

626

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Ipswich, Australien
        • Rekrutierung
        • Ipswich Hospital
      • Subiaco, Australien
        • Rekrutierung
        • King Edward Memorial Hospital
      • Osorno, Chile
        • Rekrutierung
        • Hospital Base Osorno
      • Puente Alto, Chile
        • Rekrutierung
        • Hospital Dr Sotero del Rio
      • Tartu, Estland
        • Rekrutierung
        • Tartu University Hospital - Women's Clinic
    • Alberta
      • Edmonton, Alberta, Kanada
        • Rekrutierung
        • Royal Alexandra Hospital
    • British Columbia
      • Surrey, British Columbia, Kanada
        • Rekrutierung
        • Surrey Memorial Hospital: Jim Pttison Outpatient Care & Surgery Centre
      • Vancouver, British Columbia, Kanada, V6H 3N1
        • Rekrutierung
        • BC Children & Women's Health Centre
        • Hauptermittler:
          • Laura A Magee, MD FRCPC MSc
    • Nova Scotia
      • Halifax, Nova Scotia, Kanada
        • Rekrutierung
        • IWK Health Centre
    • Ontario
      • London, Ontario, Kanada
        • Rekrutierung
        • London Health Sciences Centre
      • Sherbrooke, Ontario, Kanada
        • Rekrutierung
        • CHUS Fleurimont
      • Toronto, Ontario, Kanada
        • Rekrutierung
        • Sunnybrook Health Sciences Centre
    • Quebec
      • Montreal, Quebec, Kanada
        • Rekrutierung
        • Hopital Sainte-Justine
    • Saskatchewan
      • Saskatoon, Saskatchewan, Kanada
        • Rekrutierung
        • Royal University Hospital
      • Christchurch, Neuseeland
        • Rekrutierung
        • Christchurch Women's Hospital
      • Amsterdam, Niederlande
        • Rekrutierung
        • OLVG
      • Amsterdam, Niederlande
        • Rekrutierung
        • Academic Medical Center
      • Amsterdam, Niederlande
        • Rekrutierung
        • VU Medical Center
      • Groningen, Niederlande
        • Rekrutierung
        • UMCG
      • Hilversum, Niederlande
        • Rekrutierung
        • Tergooiziekenhuizen
      • Maastricht, Niederlande
        • Rekrutierung
        • MUMC Maastricht
      • Nieuwegein, Niederlande
        • Rekrutierung
        • St Antonius Ziekenhuis
      • Utrecht, Niederlande
        • Rekrutierung
        • UMCU
      • Utrecht, Niederlande
        • Rekrutierung
        • Diakonessen Ziekenhuis
      • Veldhoven, Niederlande
        • Rekrutierung
        • Maxima Medical Centre
      • Zwolle, Niederlande
        • Rekrutierung
        • Isala Klinieken Zwolle
    • Connecticut
      • New Haven, Connecticut, Vereinigte Staaten, 06510
        • Rekrutierung
        • Yale-New Haven Hospital
    • Kentucky
      • Louisville, Kentucky, Vereinigte Staaten, 40202
        • Rekrutierung
        • Norton Hospital Downtown & Suburban
    • New Jersey
      • Camden, New Jersey, Vereinigte Staaten, 08103
        • Rekrutierung
        • Copper University Hospital
    • Oregon
      • Portland, Oregon, Vereinigte Staaten, 97239
        • Rekrutierung
        • Oregon Health & Science University
      • Birmingham, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • Birmingham Women's Hospital
      • Bradford, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • Bradford Royal Infirmary
      • Lancaster, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • Royal Lancaster Infirmary
      • Newcastle Upon Tyne, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • Royal Victoria Infirmary
      • Nottingham, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • Nottingham City Hospital
      • Ormskirk, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • Southport & Ormskirk Hospital
      • Plymouth, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • Derriford Hospital
      • Sunderland, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • City Hospitals Sunderland NHS Foundation Trust
      • Swansea, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • Singleton Hospital
      • Wolverhampton, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • New Cross Hospital
      • York, Vereinigtes Königreich
        • Rekrutierung
        • York District Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Only women participating in the CHIPS RCT and their children born after recruitment are eligible to participate in CHIPS-Child.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • All women participating in CHIPS and their children born after recruitment.

Exclusion Criteria:

  • Women who have experienced the loss of their pregnancy or child after recruitment into CHIPS.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Tight
Children born to women in the CHIPS RCT randomized to "Tight" blood pressure control [target diastolic BP 85mmHg]
Less Tight
Children born to women in the CHIPS RCT randomized to "Less Tight" [target diastolic BP 100mmHg].

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
difference in 'change in z score for weight' at 12 m(+/- 2m)
Zeitfenster: birth to 12m (+/-2m) of age, 24m, 36m, 48m, 60m
Between-group difference in early postnatal weight gain ('change in z score for weight') between birth and 12 m (p<0.05), 24m, 36m, 48m & 60m.
birth to 12m (+/-2m) of age, 24m, 36m, 48m, 60m

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
hypothalamic pituitary adrenal axis function
Zeitfenster: average of 12m (+/-2m) of age
Hair collected at 12m (+/-2m) of age will be analysed for hypothalamic pituitary adrenal axis function (hair cortisol for overall cortisol production).
average of 12m (+/-2m) of age
differences in DNA methylation
Zeitfenster: average of 12 m (+/- 2m) of age
Buccal swab samples collected at 12m (+/-2m) of age will be assessed for between-groups differences in DNA methylation, using targeted (genes associated with growth, obesity, cardiovascular disease, and/or a developmental programming effect) and global (genome-wide microarray) methods.
average of 12 m (+/- 2m) of age

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Laura A Magee, MD, BC Children & Women's Health Centre

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2012

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Januar 2019

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Januar 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

24. Februar 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

1. März 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

6. März 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

6. März 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. März 2012

Zuletzt verifiziert

1. März 2012

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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