- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02201888
Effects of a Cognitive Rehabilitation Program: a Neurocognitive Study
25. Juli 2014 aktualisiert von: Salvador Sarró, MD
Schizophrenia is known to be associated with cognitive dysfunction which increasing evidence suggests has consequences for functional adaptation and which cause difficulties in social re-integration after hospitalization.
The investigators propose a large scale, multicentric study (7 centres from the Hermanas Hospitalarias del Sagrado Corazón de Jesús network) aimed at answering outstanding questions concerning the effectiveness of cognitive estimulation therapy for schizophrenic cognitive impairment.
Specifically, the study will examine a) issues related to the size of the effect compared to treatment as usual and compared to a control intervention; b) generalizability of improvement to cognitive function and social cognition in daily life; and c) the durability of therapeutic gains after the end of treatment.
192 patients with chronic schizophrenia will be randomly assigned to one of three treatment conditions: a computer- assisted cognitive estimulation program (n=64), non-structured time on computer (n=64) and treatment as usual (n=64).
A battery of neurocognitive tests of memory and executive function, including 'ecologically valid' measures, will be administered by blind evaluators at baseline, after 6 months of cognitive estimulation, and after 6 months follow-up.
Symptoms, social functioning and self-esteem will be also be assessed at baseline, after the treatment and at follow-up.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
130
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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Barcelona, Spanien, 08035
- FIDMAG Germanes Hospitalàries Research Foundation
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- schizophrenia or schizoaffective disorder fulfilling the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) criteria diagnosis
- estimated premorbid intelligence quotient (IQ) in the normal range
- chronic illness (i.e. duration ≥two years)
- relative clinical stability (i.e. the patients had not experienced any recent exacerbation of symptoms).
Exclusion Criteria:
- history of brain trauma
- alcohol or substance abuse/dependence within the previous six months.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
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Experimental: Computer-assisted cognitive training
Patients in this arm of the trial carried out computerized online training drawn from the Feskits program (www.feskits.com),
chosen to have attention, memory and executive function components.
Specifically the sessions included the following exercises: sustained attention (4 minutes), attention/perception (5 minutes), working memory (8 minutes), auditory and visual memory (8 minutes), executive function (10 minutes), language (6 minutes), and games (4 minutes).
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Treatment lasted six months.
The CRT and CC conditions consisted of biweekly sessions of 45 minutes.
Patients in both conditions trained in groups of up to 8, supervised by a single person.
The CRT and CC groups were scheduled at different times.
The same personnel supervised both treatment conditions.
All supervisors were trained by the coordinator of the study in the technical management of the two conditions.
Andere Namen:
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Aktiver Komparator: Computerized active condition
Patients allocated to this condition completed the same number of sessions as the cognitive training group but followed a computerized typing program (www.rapidtyping.com).
This had similar design characteristics to the CRT condition, in that it was hierarchically organized with exercise level of difficulty being adjusted to the individual's level of performance and feedback being given at the end of each exercise.
Additionally, patients in this condition played computerized games requiring typing (crosswords, word puzzles, etc) and were taught basic internet navigation by a supervisor.
Exposure to the computer was of equivalent duration to the CRT condition.
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Treatment lasted six months.
The CRT and CC conditions consisted of biweekly sessions of 45 minutes.
Patients in both conditions trained in groups of up to 8, supervised by a single person.
The CRT and CC groups were scheduled at different times.
The same personnel supervised both treatment conditions.
All supervisors were trained by the coordinator of the study in the technical management of the two conditions.
Andere Namen:
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Placebo-Komparator: Treatment as usual
Patients in this condition participated in their (individually variable) daily rehabilitative activities.
Patients allocated to the other two conditions also participated in these activities
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TAU: Patients in this condition participated in their (individually variable) daily rehabilitative activities.
Patients allocated to the other two conditions also participated in these activities.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Memory test battery
Zeitfenster: Six months
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memory test battery Rivermead Behavioural Memory Test (RBMT)(Wilson, 1985) a memory test battery and the executive test battery, the Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome (BADS)(Wilson, 1996)
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Six months
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Mitarbeiter
Ermittler
- Studienleiter: Peter J McKenna, MD, FIDMAG Germanes Hospitalàries Research Foundation
- Hauptermittler: Jesus J Gomar, PhD, FIDMAG Germanes Hospitalàries Research Foundation
- Studienstuhl: Edith Pomarol-Clotet, MD, PhD, FIDMAG Germanes Hospitalàries Research Foundation
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Januar 2010
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Dezember 2013
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Februar 2014
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
24. Juli 2014
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
25. Juli 2014
Zuerst gepostet (Schätzen)
28. Juli 2014
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
28. Juli 2014
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
25. Juli 2014
Zuletzt verifiziert
1. Juli 2014
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- PR-2009-15
- PI09/90483 (Andere Kennung: Instituto de Salud Carlos III)
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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