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Healthy Eating and Active Living for Diabetes: Glycemic Index (HEALD-GI)

9. Juli 2018 aktualisiert von: Steven T. Johnson, Athabasca University

Enhancing Glycemic Index Knowledge and Application Among Adults With Type-2 Diabetes Mellitus

The main purpose of this study is to examine the effectiveness of enhanced GI-targeted nutrition education on dietary behaviour and intakes among adults with type 2 diabetes. Sixty-six eligible participants will be randomized into two equal groups using a pragmatic randomized controlled trial design.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

This study proposes to examine the effectiveness of enhanced GI-targeted nutrition education on dietary behaviour and intakes among adults with type 2 diabetes.

Adults with type 2 diabetes will take part in this study and will be randomly assigned to either the HEALD-GI program (intervention) or in usual care (control). To evaluate the effectiveness of the program, 66 eligible participants drawn from the Alberta's Caring for Diabetes Cohort will be randomized into two equal groups using a pragmatic randomized controlled trial design. The control will receive only standard printed copies of Canada Food Guide and Canadian Diabetes Association (CDA) GI resources. The intervention group will receive additional GI concept information including GI values of foods, low GI recipes, menus, and application through websites with chat rooms, online videos, and print materials. These will be reinforced through email, text messaging/phone calls, and postal mail. GI knowledge and skill, self-efficacy, dietary intakes (using 3-day food record), anthropometry (body mass), and clinical measures (glycated hemoglobin A1c, systolic blood pressure), will be assessed at baseline and three months post-intervention.

The primary outcome will be change in GI related dietary behaviour and intake measured using 3-day food records (baseline and 3 months). Secondary outcomes include: 1) body mass, 2) glycemic control (hemoglobin A1c), 3) systolic blood pressure.

Significance:

Sufficient evidence is needed regarding the best approach for increasing uptake of current Canadian Diabetes Association (CDA) evidence-based recommendation to include low GI foods in daily meal planning as an effective dietary self-care practice for glycemic control among people with type 2 diabetes. Findings from this study will help determine if, and how, the current approach to disseminating the CDA dietary recommendations pertaining to GI concept could be improved for better uptake using the most efficient and cost effective patient-centered approaches to nutrition self-management. Besides, evidence generated will contribute to addressing some of the controversies regarding the clinical usefulness of the GI concept.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

67

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Alberta
      • Athabasca, Alberta, Kanada, T9S 3A3
        • Athabasca University
      • Edmonton, Alberta, Kanada, T6G 2E1
        • Alliance for Canadain Health Outcomes Research in Diabetes

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Individuals 18 years of age or older; identified as having T2DM and currently enrolled in the Alberta's Caring for Diabetes cohort study
  • Able to read, understand, and converse in English
  • Willing to provide informed consent and currently living in Edmonton.

Exclusion Criteria:

  • Those taking exogenous insulin and having physiological and /or medical conditions that interfere with normal digestive functions.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Enhanced GI Concept Education
This group will receive enhanced GI concept nutrition education including GI values of foods, low GI recipes, menus, and application through websites with chat rooms, online videos and print materials. These will be reinforced through email, text messaging/phone calls, and postal mail.
Kein Eingriff: Usual Care
Usual care group will receive only standard printed copies of Canada Food Guide and Canadian Diabetes Association GI resources.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Dietary glycemic index
Zeitfenster: 12 weeks
arbitrary units
12 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Body mass
Zeitfenster: 12 weeks
kilograms
12 weeks
Glycemic control (hemoglobin A1c)
Zeitfenster: 12 weeks
12 weeks
Systolic blood pressure
Zeitfenster: 12 weeks
mmHg
12 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Steven T Johnson, PhD, Athabasca University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Nützliche Links

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Juni 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. Juni 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

18. August 2016

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

27. Januar 2017

Zuerst gepostet (Schätzen)

31. Januar 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

10. Juli 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

9. Juli 2018

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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Klinische Studien zur Typ 2 Diabetes

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