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Low-dose Acetylsalicylic Acid Before Non-cardiac Surgery

6. März 2017 aktualisiert von: Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf

Discontinuation of Low-dose Acetylsalicylic Acid Before Elective Non-cardiac Surgery: a Preoperative Monocentric Cross-sectional Study

This study aims to assess independent factors associated with the clinical decision to discontinue ASA preoperatively in patients undergoing elective non-cardiac surgery.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Acetylsalicylic acid (ASA) is widely used for primary and secondary prevention of cardiovascular diseases. A prothrombotic rebound phenomenon after aspirin cessation has been reported. ASA withdrawal is associated with an increased incidence of adverse cardiac events. In individuals with previous percutaneous coronary intervention (PCI), cessation of ASA may cause stent thrombosis or myocardial infarction. However, many patients undergo non-cardiac surgery within the first two years after PCI. Perioperatively, two counteracting risks have to be taken into account, first, the risk of thromboembolic complications, if ASA medication is discontinued and second, the risk of surgical bleeding, if ASA therapy is continued. However, factors contributing to preoperative decision-making for ASA-withdrawal are still unclear.

This study aims to assess independent factors associated with the clinical decision to discontinue ASA preoperatively in patients undergoing elective non-cardiac surgery. In particular this study aims to determine if the presence of coronary stents is independently associated with ASA discontinuation. Furthermore this study assesses, if benefit-risk-estimates (numerical rating scales) of the patients and the supervising physicians are associated with the decision to withdraw ASA.

Study design

Patients on long-term ASA undergoing non-cardiac surgery as well as their supervising anesthesiologist participate in a preoperative survey. Detailed information about ASA medication, perioperative ASA use, comorbidities, factors that might be associated with the decision to discontinue ASA preoperatively and benefit-risk-estimates (numerical rating scales) are sampled by questionnaires.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

805

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Hamburg, Deutschland, 20246
        • Department of Anesthesiology, Center of Anesthesiology and Intensive Care Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients scheduled for elective non-cardiac surgery, who present in the pre-assessment clinic of the University Medical Center Hamburg-Eppendorf during the study recruitment period, are screened for eligibility.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • 18 Years and older
  • Scheduled for elective non-cardiac surgery
  • Regular long-term ASA use, defined as daily low-dose (≤100mg) ASA therapy, even if ASA-medication was interrupted within the last 30 days before study inclusion

Exclusion Criteria:

  • < 18 Years
  • No consent given

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
preoperative questionnaires
Patients on long-term acetylsalicylic acid undergoing non-cardiac surgery
no intervention, cross-sectional survey in a single group

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Preoperative discontinuation of acetylsalicylic acid medication
Zeitfenster: 1 day
questionnaires (cross-sectional observation during preoperative assessment)
1 day

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Christian Zöllner, Professor, Department of Anesthesiology, Center of Anesthesiology and Intensive Care Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf
  • Hauptermittler: Martin Petzoldt, Dr. med., Department of Anesthesiology, Center of Anesthesiology and Intensive Care Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

10. Februar 2014

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Dezember 2014

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. Dezember 2014

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. Februar 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. Februar 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

10. Februar 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

8. März 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. März 2017

Zuletzt verifiziert

1. März 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • WF03013

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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