Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

TMS AND BOTULINUM TOXIN IN POST-STROKE UPPER LIMB SPASTICITY (TMS)

29. Mai 2026 aktualisiert von: Asya ÖZCAN KAVCI

COMPARISON OF CLINICAL OUTCOMES ASSOCIATED WITH DIFFERENT TRANSCRANIAL MAGNETIC STIMULATION PROTOCOLS COMBINED WITH BOTULINUM TOXIN-A INJECTION IN POST-STROKE UPPER LIMB SPASTICITY

Post-stroke upper limb spasticity is an important condition that negatively affects motor recovery, upper limb functions, and activities of daily living. Multimodal treatment approaches are recommended in the management of spasticity. In recent years, the effects of transcranial magnetic stimulation (TMS) on upper limb functions and spasticity have been investigated. However, the clinical effects of different TMS protocols combined with botulinum toxin-A (BTX-A) treatment and which protocol may be more effective remain unclear. The aim of this observational study is to compare the clinical effects of different TMS protocols in patients with post-stroke upper limb spasticity receiving BTX-A treatment and to evaluate the most appropriate TMS protocol.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

As part of the study, patients who received botulinum toxin type A (BTX-A) injections for upper extremity spasticity following stroke were evaluated using different TMS protocols. All patients received a standard conventional physical therapy program. TMS sessions were conducted using an inhibitory protocol, with a total of 10 sessions administered to the contralateral hemisphere at least 3 days per week. Clinical evaluations were performed at baseline, at 1 month, and at 3 months. Thus, the early and long-term clinical outcomes of treatment were investigated. Spasticity was assessed using the Modified Ashworth Scale (MAS), motor improvement using the Brunnstrom staging system, upper extremity motor function using the Fugl-Meyer Assessment, and upper extremity use in activities of daily living using the Motor Activity Log-28 (MAL-28). Additionally, patients' anxiety and depression levels were measured using the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS).

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

39

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ankara
      • Ankara, Ankara, Türkei (türkiye), 06010
        • Ankara Etlik City Hospital, Physical Medicine and Rehabilitation Clinic

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Diagnosis of stroke (ischemic or hemorrhagic)
  • Time since stroke onset between 3 and 24 months
  • Age between 18 and 80 years
  • Upper extremity motor recovery at Brunnstrom Stages 3-5
  • Spasticity in the elbow, wrist, or finger flexor muscle groups of the upper extremity with a Modified Ashworth Scale (MAS) score between +1 and 3
  • Receipt of botulinum toxin-A injection to the affected upper extremity within the previous week

Exclusion Criteria:

  • History of epileptic seizures, epileptiform EEG findings, increased seizure risk, or use of antiepileptic medication
  • Presence of implanted metallic or electronic devices (e.g., cardiac pacemaker, intrathecal baclofen pump)
  • Pregnancy or lactation
  • Presence of neurological disorders other than stroke
  • History of cranial surgery
  • Orthopedic conditions or previous orthopedic surgery limiting upper extremity movement
  • Severe upper extremity spasticity (MAS >3) or presence of contracture
  • Uncontrolled hypertension, advanced heart failure (NYHA Class III-IV), chronic obstructive pulmonary disease (COPD), active infection, severe hepatic failure, or severe renal failure
  • History of malignancy
  • Severe cognitive impairment (Mini-Mental State Examination score <24)
  • Severe aphasia or communication disorder that would interfere with participation in the study
  • Botulinum toxin injection administered to the upper extremity in a separate treatment session within the previous 3 months
  • Any change in medication type or dosage within the previous month for oral medications used in the management of spasticity

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: rTMS Group
Participants received botulinum toxin-A treatment, conventional physical therapy, and repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) using an inhibitory stimulation protocol.
Repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) was applied to the contralateral hemisphere using an inhibitory stimulation protocol. Treatment was administered in 10 sessions, at least 3 days per week, in combination with botulinum toxin-A injections and conventional physical therapy.
Schein-Komparator: Sham rTMS Group
Participants received botulinum toxin-A treatment, conventional physical therapy, and sham repetitive transcranial magnetic stimulation (sham rTMS). The sham procedure was designed to mimic active stimulation without delivering therapeutic stimulation.
Sham repetitive transcranial magnetic stimulation (sham rTMS) was administered using procedures designed to mimic active stimulation without delivering therapeutic magnetic stimulation. Treatment was provided in combination with botulinum toxin-A injections and conventional physical therapy.
Experimental: cTBS Group
Participants received botulinum toxin-A treatment, conventional physical therapy, and continuous theta burst stimulation (cTBS) using an inhibitory stimulation protocol.
Continuous theta burst stimulation (cTBS) was applied to the contralateral hemisphere using an inhibitory stimulation protocol. Treatment was administered in 10 sessions, at least 3 days per week, in combination with botulinum toxin-A injections and conventional physical therapy.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Spasticity Assessed by Modified Ashworth Scale (MAS)
Zeitfenster: Baseline, 1 Month, and 3 Months
Spasticity severity was assessed using the Modified Ashworth Scale.
Baseline, 1 Month, and 3 Months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Motor Recovery Assessed by Brunnstrom Staging
Zeitfenster: Baseline, 1 Month, and 3 Months
Motor recovery of the upper extremity and hand was assessed using Brunnstrom staging.
Baseline, 1 Month, and 3 Months
Change in Upper Extremity Motor Function Assessed by Fugl-Meyer Assessment
Zeitfenster: Baseline, 1 Month, and 3 Months
Upper extremity motor function was assessed using the Fugl-Meyer Assessment.
Baseline, 1 Month, and 3 Months
Change in Upper Extremity Use Assessed by Motor Activity Log-28
Zeitfenster: Baseline, 1 Month, and 3 Months
The frequency and quality of upper extremity use in daily activities were assessed using the Motor Activity Log-28.
Baseline, 1 Month, and 3 Months
Change in Anxiety and Depression Levels Assessed by Hospital Anxiety and Depression Scale
Zeitfenster: Baseline, 1 Month, and 3 Months
Anxiety and depression levels were assessed using the Hospital Anxiety and Depression Scale.
Baseline, 1 Month, and 3 Months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Damla CANKURTARAN, Associate Professor, MD, Ankara Etlik City Hospital, Department of Physical Medicine and Rehabilitation

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

20. Januar 2025

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

26. Mai 2026

Studienabschluss (Tatsächlich)

26. Mai 2026

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

29. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

3. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

3. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Beschreibung des IPD-Plans

Individual participant data will not be shared due to privacy and confidentiality considerations.

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation (rTMS)

Abonnieren