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Prospective Comparative Study of Clinical Outcomes and Complications in Medial Knee Prostheses: Fixed Bearing Versus Mobile Bearing Design (FiMo_UKP)

25. Juni 2026 aktualisiert von: Lenka Stroobant, Jan Yperman Hospital
This prospective study aims to systematically compare the clinical and radiological outcomes and complications of mobile versus fixed unicompartimental knee prostheses.

Studienübersicht

Status

Rekrutierung

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

In knee surgery, two dominant designs exist for the medial unicompartmental knee prosthesis (UKP): the fixed bearing (FB) and mobile bearing (MB) designs. The FB design is technically simpler to implant but has shown higher rates of early polyethylene wear in some studies. MB implants theoretically offer advantages in joint kinematics and load distribution but carry a risk of insert dislocation and periprosthetic fractures. An additional advantage of MB implants is the possibility of cementless implantation, potentially avoiding cement-related complications and reducing operative time.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

200

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

    • Oost-Vlaanderen
      • Ieper, Oost-Vlaanderen, Belgien, 8900

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Patients eligible for a unicompartmental medial knee prosthesis based on the eligibility criteria.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age between 50 and 80 years
  • Indication for medial UKP
  • Intact anterior cruciate ligament
  • Good bone quality based on imaging
  • ASA score ≤ 3

Exclusion Criteria:

  • Inflammatory joint diseases
  • Collateral ligament instability
  • Simultaneous bilateral procedure
  • BMI > 35
  • History of fracture or osteotomy in the knee joint
  • Neuromuscular diseases
  • Oncological indications

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Mobile UKP
Mobile unicompartmental knee prosthesis
Fixed UKP
Fixed unicompartmental knee prosthesis

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
OKS
Zeitfenster: Preoperatively, 6 weeks, 4 months, 12 months, and 24 months postoperatively.
Oxford Knee Score
Preoperatively, 6 weeks, 4 months, 12 months, and 24 months postoperatively.

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
AMI
Zeitfenster: Evaluate AMI (Arthrogenic Muscle Inhibition) preoperative, at 6 weeks and 4 months postoperative.
Arthrogenic Muscle Inhibition - DOI: 10.1002/ksa.12804 for grading
Evaluate AMI (Arthrogenic Muscle Inhibition) preoperative, at 6 weeks and 4 months postoperative.
Surgery time
Zeitfenster: Peroperatively
Operative time
Peroperatively
Complications
Zeitfenster: Within 2 years postoperatively
Postoperative complications
Within 2 years postoperatively
Revision or reoperation
Zeitfenster: Within 2 years postoperatively
Revision or reoperation
Within 2 years postoperatively
c-FCA
Zeitfenster: 6 weeks and 4 months postoperatively
Coronal Femoral Component Alignment - Varus/valgus alignment for the femoral component is measured on the AP radiograph in relation to the anatomical axis of the tibia. 0° degrees is considered neutral.
6 weeks and 4 months postoperatively
EQ-5D-5L
Zeitfenster: Preoperatively, 6 weeks, 4 months, 12 months, and 24 months postoperatively.
The 5-level EQ-5D version.
Preoperatively, 6 weeks, 4 months, 12 months, and 24 months postoperatively.
NRS
Zeitfenster: Preoperatively, one week, 6 weeks, 4 months, 12 months, and 24 months postoperatively.]
Numeric Rating Scale
Preoperatively, one week, 6 weeks, 4 months, 12 months, and 24 months postoperatively.]
KOOS-PS
Zeitfenster: Preoperatively, 6 weeks, 4 months, 12 months, and 24 months postoperatively.
Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Score-Physical function Short form
Preoperatively, 6 weeks, 4 months, 12 months, and 24 months postoperatively.
c-TCA
Zeitfenster: 6 weeks and 4 months postoperatively
Coronal Tibial Component Alignment - Varus/valgus alignment for the tibial component is measured on the AP radiograph in relation to the anatomical axis of the tibia. 0° is considered neutral.
6 weeks and 4 months postoperatively
s-FCA
Zeitfenster: 6 weeks and 4 months postoperatively
Sagittal Femoral Component Alignment - Flexion/extension is measured on a lateral radiograph, relative to the posterior tibial cortex. A posteroinferior slope of 7° is considered neutral.
6 weeks and 4 months postoperatively
s-FCA
Zeitfenster: 6 weeks and 4 months postoperatively
Sagittal Femoral Component Alignment - Flexion/extension is measured on a lateral radiograph, relative to the posterior femoral cortex. 0° is considered neutral.
6 weeks and 4 months postoperatively
RLL
Zeitfenster: 6 weeks and 4 months postoperatively

Radiolucencies - Radiolucencies after UKR are divided into two types:

physiological and pathological. The former are < 2 mm thick, well defined, and accompanied by a parallel radiodense line, whereas the latter are > 2 mm thick, ill defined, and lacking accompanying radiodense lines. The pattern observed should be recorded as well as their location, which is divided into six zones on the AP view of the tibial component and six zones on the lateral view of the femoral component. Evaluation based on the zones of the Knee Society.

6 weeks and 4 months postoperatively

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

8. Dezember 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

31. Dezember 2029

Studienabschluss (Geschätzt)

31. Dezember 2029

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

1. Juli 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

1. Juli 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • FiMO JYZ2025-10

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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