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Cancer Risk Reduction Through Combined Treatment for Tobacco and Alcohol Use

7. November 2018 aktualisiert von: M.D. Anderson Cancer Center

RATIONALE: A counseling program that motivates patients to stop smoking and drinking may reduce the risk of oral cancer. It is not yet known whether motivational stop smoking counseling or motivational stop-smoking and stop drinking counseling is more effective in helping patients stop smoking and drinking.

PURPOSE: This randomized clinical trial is studying how well treatment to stop smoking and drinking works in preventing oral cancer in smokers in Puerto Rico.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

  • To evaluate the effects of a motivational and problem-solving smoking cessation (MAPS) and a motivational and problem solving approach on at-risk alcohol use and smoking cessation (MAPS+) among Puerto Rican at-risk drinkers/smokers who call the Puerto Rico Quitline (PRQ).
  • To assess effects of MAPS and MAPS+ on treatment mechanisms and the role of those mechanisms in mediating these effects on at-risk drinking and smoking cessation.
  • To evaluate the cost-effectiveness of MAPS and MAPS+ in the reduction of at-risk drinking and smoking cessation.

OUTLINE: Minimization randomization is applied using the following variables: age, gender, cigarettes/day, number of drinks/day, and depression (score on the Center of Epidemiologic Studies Depression Scale). Patients are randomized to 1 of 2 intervention arms.

  • Arm I (MAPS): Patients receive culturally sensitive self-help materials tailored for alcohol and tobacco users and 7 telephone counseling calls. The MAPS approach includes motivational interviewing and cognitive behavioral/problem-solving that focus on smoking cessation.
  • Arm II (MAPS+): Patients receive culturally sensitive self-help materials tailored for alcohol and tobacco users and 7 telephone counseling calls. The MAPS+ approach includes motivational interviewing and cognitive behavioral/problems solving that focus on smoking cessation and the reduction of at-risk alcohol use.

In both arms, patients receive counseling calls over 15-30 minutes the week before quit date (QD), on QD, 3-5 days after QD, 7-10 days after QD, 15-30 days after QD, 45-60 days after QD, and on day 90 after QD. Patients complete questionnaires for alcohol- and smoking-related measures, self efficacy, stress/negative affects/depression, social support, and physical activity at baseline and weeks 12, 26 and 52 after QD.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

370

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Adult Smokers Residing in Puerto Rico

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Current daily smoker
  • Called the Puerto Rico Quitline
  • Motivated to quit smoking in the next 30 days
  • Exhibits at least one of the following criteria for at-risk drinking:

    • An average of ≥ 2 alcoholic beverages/day for men or ≥ 1 drink/day for women in the past 30 days
    • Two or more occasions of consuming ≥ 5 alcoholic beverages/day for men or ≥ 4 drinks/day for women in the past 30 days
    • Driving after consuming ≥ 3 drinks in the past 30 days
  • Score of ≤ 15 on the Alcohol Use Disorders Identification Test

PATIENT CHARACTERISTICS:

  • Not pregnant
  • Residing in Puerto Rico
  • Not currently incarcerated or in jail
  • No other household member enrolled in this study
  • Viable telephone number and home address
  • Willing to provide the names, addresses, and phone numbers of up to 3 collaterals

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

  • Not specified

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
MAPS+

MAPS+ (Motivation and Problem-Solving Plus):

Counseling using specific treatment approach that focuses on combined smoking cessation and the reduction of at-risk alcohol use.

Andere Namen:
  • Umfrage
Standard quit-smoking counseling to help decrease their risk of cancer.
Counseling focusing on decreasing risk of getting cancer by decreasing smoking and alcohol use.
MAPS

MAPS (Motivation and Problem-Solving):

Counseling treatment approach with a focus on smoking cessation.

Andere Namen:
  • Umfrage
Standard quit-smoking counseling to help decrease their risk of cancer.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Raucherentwöhnung
Zeitfenster: 52 Wochen
52 Wochen
Participant At-risk drinking status
Zeitfenster: 52 weeks
52 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: David Wetter, PhD, MS, BA, M.D. Anderson Cancer Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

5. Dezember 2007

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Februar 2020

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Februar 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

27. November 2008

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

27. November 2008

Zuerst gepostet (Schätzen)

1. Dezember 2008

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

8. November 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

7. November 2018

Zuletzt verifiziert

1. November 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • CDR0000626365 (Andere Kennung: NCI Clinical Trials)
  • U54CA096300 (US NIH Stipendium/Vertrag)
  • U54CA096297 (US NIH Stipendium/Vertrag)
  • NCI-2012-02110 (Registrierungskennung: NCI CTRP)
  • MDA-2005-0791

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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