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Social Connections and Late Life Suicide

10. September 2021 aktualisiert von: Kimberly Van Orden, University of Rochester
With the long-term goal of improving interventions for late-life suicide, the purpose of this study is to examine whether a mechanism by which behavioral interventions reduce risk for late-life suicide is by increasing social connectedness. The investigators propose to examine whether a manualized intervention that targets connectedness--ENGAGE--increases connectedness in older adults who report clinically significant depression and disconnectedness-operationalized as feeling lonely and/or like a burden on others. The investigators propose a randomized controlled trial comparing the ENGAGE intervention with care-as-usual (CAU), using n=100 primary care patients aged ≥ 60 years who report social disconnectedness (i.e., loneliness or burdensomeness) and either Minor or Major Depression. At baseline, 3-week, 6-week and 10-week assessments, subjects will report on social connectedness, depression, and suicide risk. The investigators hypothesize that those subjects assigned to ENGAGE will report greater increases in connectedness-measured as greater belongingness and lower burdensomeness-compared to CAU; that ENGAGE will produce greater reductions in depression and suicide ideation than CAU; and that changes in depression will be accounted for changes in social connectedness.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

62

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • New York
      • Rochester, New York, Vereinigte Staaten, 14642
        • University of Rochester

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

60 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age ≥ 60 yrs;
  • English speaking;
  • Reside in the community;
  • Endorse social disconnectedness, as measured by feeling lonely and/or like a burden on others;
  • Meet criteria for Minor or Major Depression.

Exclusion Criteria:

  • Imminent risk for suicide;
  • Active psychosis;
  • Significantly impaired cognitive functioning (i.e., MOCA <23);
  • Active substance abuse in the last year (AUDIT score of 5 or more);
  • Hearing loss that precludes comfortable communication;
  • Residence in a long-term care facility.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: ENGAGE: a social engagement intervention
ENGAGE is a brief psychotherapy that specifically targets increased social engagement and activity. The study will use the ENGAGE manual developed by Drs. Alexopoulos, Arean and their colleagues, focusing on increased engagement in activities that allow subjects to be social (targeting thwarted belongingness) or contribute to the well-being of others (targeting perceived burdensomeness).
Up to 10 sessions delivered in the home.
Kein Eingriff: Care-as-Usual
Care as usual in primary care with study assessments.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Social Connectedness
Zeitfenster: 10 weeks
Severity of social disconnectedness at 10 weeks, operationalized as thwarted belongingness and perceived burdensomeness, measured by the Interpersonal Needs Questionnaire. Scores on the thwarted belonging subscale range from 0-18, with greater scores indicating greater thwarted belonging (i.e., worse outcome). Scores on the perceived burden subscale range from 0-12, with greater scores indicating greater perceived burden on others (i.e., worse outcome).
10 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Suicide Ideation
Zeitfenster: 10 weeks
Suicide ideation at 10 weeks, measured by the Geriatric Suicide ideation scale, with scores ranging from 4 to 20, with greater scores indicating greater suicide ideation (i.e., worse outcome).
10 weeks
Depression
Zeitfenster: 10 weeks
Depression severity was measured with the Quick Inventory of Depressive Symptomatology (QIDS), interviewer rated version, with scores ranging from 0 to 27, with higher scores indicating greater depression (worse outcomes).
10 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Kimberly A Van Orden, PhD, University of Rochester

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

  • Van Orden, K. A., et al.

Nützliche Links

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2015

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Mai 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. Mai 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

2. Juli 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

8. Juli 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

11. Juli 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. Oktober 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. September 2021

Zuletzt verifiziert

1. September 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • K23MH096936 (US NIH Stipendium/Vertrag)

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