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Pharmacodynamic Study to Assess the Anti-proliferative Activity of the PARP Inhibitor Olaparib in Patients With HPV Positive and HPV Negative HNSCC

9. Januar 2020 aktualisiert von: Yale University

A Pilot Pharmacodynamic Study to Assess the Anti-proliferative Activity a of the Poly ADP Ribose Polymerase (PARP) Inhibitor Olaparib in Patients With Human Papilloma Virus (HPV) Positive and Human Papilloma Virus (HPV) Negative Head and Neck Squamous Cell Carcinoma (HNSCC)

This is an open label pilot study evaluating the pharmacodynamics and safety of single agent olaparib administered at 300mg bid (twice a day) for 14 days orally in patients with human papillomavirus (HPV) -positive and human papillomavirus (HPV)-negative head and neck squamous cell carcinoma (HNSCC)

Studienübersicht

Status

Zurückgezogen

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Phase 1

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Histologically confirmed HNSCC with surgically resectable disease
  • No prior chemotherapy or radiation therapy as treatment for the observed HNSCC
  • Patients must provide written informed consent
  • Age >=18 years of age
  • Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Performance Status score of <2
  • Normal organ and bone marrow function measured within 28 days prior to administration of study treatment as defined below:
  • Hemoglobin >= 10 g/dL and no blood transfusions in the 28 days prior to entry/randomization
  • Absolute neutrophil count >=1.5 x 10^9/L
  • No features suggesting of MDS/AML on peripheral blood smear
  • White blood cells > 3 x 10^9/L
  • Platelet count >= 100 x 10^9/L
  • Total bilirubin <= 1.5 x institutional upper limit of normal (ULN)
  • AST (SGOT)/ALT (SGPT) < 2.5 x institutional upper limit of normal unless liver metastases are present in which case it must be < 5x ULN
  • Serum creatinine <= 1.5 x institutional ULN OR creatinine clearance >= 50 mL/min/1.73 m^2 for patients with creatinine levels above institutional normal
  • Women of child-bearing potential must agree to use adequate contraception (hormonal or barrier method of birth control; abstinence) prior to study entry and for the duration of the study participation and must have negative serum or urine pregnancy test within 1 week prior to beginning treatment on this trial
  • Must be abler to understand and sign a written informed consent document

Exclusion Criteria:

  • Patients with known brain metastases. Patients may have received WBRT within 14 days or focal radiation within 1 week of cycle 1, day 1. The patient can receive a stable dose of corticosteroids before and during the study as long as these were started at least 28 days prior to treatment
  • Women must not be pregnant or breastfeeding
  • Patients with known hypersensitivity to olaparib or any of the excipients of the product
  • Patients receiving any other investigational agents within 4 weeks of starting the study
  • Involvement in the planning and/or conduct of the study
  • Any previous treatment with a PARP inhibitor, including olaparib
  • Concomitant use of known CYP3A4 inhibitors such as ketoconazole, itraconazole, ritonavir, indinavir, saquinavir, telithromycin, clarithromycin, and nelfinavir
  • Persistent toxicities (>=CTCAE grade 2)
  • Resting ECG with QTC >470msec on 2 or more time points within a 24 hour period or family history of long QT syndrome
  • Blood transfusions within 1 month prior to study start
  • Patients with myelodysplastic syndrome/acute myeloid leukemia
  • Major surgery within 14 days of starting study treatment and patients must have recovered from any effects of any major surgery
  • Patients considered a poor medical risk due to a serious, uncontrolled medical disorder, non-malignant systemic disease or active, uncontrolled infection.
  • Unable to swallow oral medication
  • Immunocompromised patients, e.g., patients who are known to be serologically positive for HIV and are receiving antiviral therapy
  • Known active hepatic disease
  • Uncontrolled seizures
  • Previous cancer, except: adequately treated non-melanoma skin cancer, curatively treated in-situ cancer of the cervix, or other solid tumors curatively treated with no evidence of disease for 5 years
  • Currently on warfarin(subcutaneous heparin is permitted)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: HPV negative tumors
10 patients with HPV negative tumors: Non-oropharyngeal tumors or p16 negative and HPV negative oropharyngeal tumors
Patients will receive olaparib administered at 300 mg bid x 14 days orally
Andere Namen:
  • Lynparza
Experimental: HPV positive tumors
10 patients with HPV positive tumors: p16 positive and HPV positive tumors
Patients will receive olaparib administered at 300 mg bid x 14 days orally
Andere Namen:
  • Lynparza

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Level of IHC-Ki-67 expression
Zeitfenster: Baseline and 14 days
Tissue biopsy sections will be analyzed for proliferation (IHC-Ki-67) Ki-67 is a nuclear non-histone protein that is present at low levels in quiescent cells but is increased in proliferating cells. Thus, Ki-67 reactivity, defined as percent tumor cells staining positive as measured by immunohistochemical (IHC) staining, is a specific nuclear marker for cell proliferation.
Baseline and 14 days

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Tissue apoptosis
Zeitfenster: Baseline and 14 days
Tissue biopsy sections will be analyzed for apoptosis. For example using the IHC-cleaved caspase-3 assay.
Baseline and 14 days
Change in DNA repair pathways
Zeitfenster: Baseline and 14 days
Tissue biopsy sections will be analyzed to determine effect on DNA repair pathways (PARP activity). Specifically Poly(ADP-ribose) immunohistochemical staining of tissue biopsies will be performed and PAR intensity scored as 0 (no signal), 1 (weak), 2 (strong intensity in >50% of tumor cells).
Baseline and 14 days

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Hauptermittler: Anne Chiang, MD, PhD, Yale University

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Voraussichtlich)

1. Januar 2018

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Januar 2019

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Juli 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

24. September 2015

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

18. Februar 2016

Zuerst gepostet (Schätzen)

19. Februar 2016

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

13. Januar 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

9. Januar 2020

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Ja

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Ja

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