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Red Meat, Increased Iron Load and CVD Risk

14. Juli 2017 aktualisiert von: German Cancer Research Center

Red Meat Consumption and Risk of Cardiovascular Diseases - is Increased Iron Load a Possible Link?

Increased iron load could be a risk factor for cardiovascular diseases (CVD). Red meat consumption affects iron status and has also been shown to be related to increased CVD risk. The investigators hypothesized that risk associations between red meat intake and cardiovascular disease risk can to some degree be explained by higher iron load among individuals with higher meat intake. Thus, the investigators evaluate associations between red meat consumption, iron status, and CVD risk in a large-scale population based study, the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) - Heidelberg.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

The present study part of the the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) - Heidelberg, a large-scale observational cohort study located at the German Cancer Research Center, Heidelberg, Germany. The study started between 1994 and 1998, when 25 540 adults from the local general population were recruited. Study participants are being followed-up by active and passive procedures. The main aim of the study is to evaluate associations between diet, lifestyle as well as metabolism and risks of major chronic diseases (cancer, cardiovascular diseases, diabetes).

Here, the investigators register a project from within EPIC-Heidelberg on prediagnostic iron status as a potential mediator of associations between pre-diagnostic red meat consumption and cardiovascular disease risk. For this particular project, an embedded case-cohort set-up was chosen, i.e. iron status markers (primary marker: serum ferritin; secondary markers: serum transferrin, serum iron) were measured in baseline blood samples from a random subcohort (n=2738) and all validated incident cases of myocardial infarction (n=556), stroke (n=513), and CVD death (n=327) that occured until the closure date of the present study (12-31-2009).

Statistical analyses follow four steps to assess whether iron status may mediate associations between red meat consumption and CVD risk, as proposed by Wittenbecher et al. (Am J Clin Nutr, 2015: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25948672):

  1. Multivariable Cox regression analyses on red meat consumption and CVD risk, assuming a significant positive association
  2. Multivariable linear regression analyses on red meat consumption and iron status, assuming a significant positive association
  3. Multivariable Cox regression analyses on iron status and CVD risk, assuming a significant positive association
  4. Multivariable Cox regression analyses on red meat consumption and CVD risk, additionally adjusting for iron status, assuming that the association will be attenuated by adjustment for iron status

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

25540

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Heidelberg, Deutschland, 69120
        • German Cancer Research Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

35 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

N/A

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

EPIC-Heidelberg was launched as part of EPIC-Europe between 1994 and 1998, when 13 611 female and 11 929 male participants aged 35 to 65 years were recruited from the local general population.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

General population, age 35-65 years

Exclusion Criteria:

Prevalent myocardial infraction or stroke

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Kohorte
  • Zeitperspektiven: Interessent

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Random Subcohort
Random subcohort (~10 % of the initial cohort, study has a case-cohort design; details on the case-cohort design have been described by Kulathinal et al., Epidemiol Perspect Innov, 2007: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2216006/).
No intervention assigned, this is an observational study.
Incident CVD Cases
Validated incident cases of myocardial infarction, stroke and CVD death that occured until Dec-31-2009 (details on the case-cohort design have been described by Kulathinal et al., Epidemiol Perspect Innov, 2007: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2216006/).
No intervention assigned, this is an observational study.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Myocardial infraction
Zeitfenster: 1994 - 2009
Incident cases of primary myocardial infarction according to clinical records
1994 - 2009
Stroke
Zeitfenster: 1994 - 2009
Incident cases of primary stroke according to clinical records
1994 - 2009
Cardiovascular death
Zeitfenster: 1994 - 2009
Incident cases of cardiovascular death according to death certificates
1994 - 2009

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Rudolf Kaaks, Prof., German Cancer Research Center

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. September 1994

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

31. Dezember 2009

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. Dezember 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. Juli 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. Juli 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

14. Juli 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

18. Juli 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

14. Juli 2017

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • DKFZ Study_ID 905

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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