- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03612518
An mHealth Trial to Promote the Use of Postpartum Contraception (PPFP)
1. August 2018 aktualisiert von: Junaid-ur-Rehman Siddiqui
An mHealth, Multi-Centre Randomized Controlled Trial to Promote Use of Postpartum Contraception Amongst Rural Women in Punjab, Pakistan
Multiple encounters of pregnant women with the health care system during the late antenatal and immediate postpartum period provide a gateway for postpartum family planning counselling.
Counselling on family planning services during this time is considered effective and cost-efficient for promoting healthy timing and spacing of pregnancies.
This research aims to test the effectiveness of mobile phone-based interventions in promoting use of postpartum contraception.
Studienübersicht
Status
Unbekannt
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
The study will be a three-arm, 10-month, multicentre, parallel-group, randomized controlled trial which will be conducted at 15 Suraj social franchise(SF) health facilities in Punjab province of Pakistan.
Pregnant women aged 15-44 years who are in their first or second trimester and have a mobile phone for their own use will be eligible to participate in this study.
The participants will be randomly allocated to one of three study arms: a) voice and text messages; b) interactive telephone-based counselling; or c) control arm (no additional phone-based support).
The intervention counselling module will be developed based on the Integrated Behaviour Model which was recently adapted, and tested for the family planning context in Pakistan.
It will broadly cover birth-preparedness, birth spacing and contraception, and postnatal care.
The phone-based intervention aims to improve women's ability to use contraception by providing them with information about a range of methods, access to family planning methods through outlets such as Suraj SF providers, connecting them with MSS field health educators to help them reach the centres, motivation by re-enforcing the benefits of contraceptive use on women's quality of life, and dispelling myths and misconceptions about modern contraceptive methods.
Risk differences will be used as the measure of effect of the intervention on the outcomes.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Voraussichtlich)
970
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Punjab
-
Hafizabad, Punjab, Pakistan
- Suraj Social Franchise
-
Jhang, Punjab, Pakistan
- Suraj Social Franchise
-
Kasur, Punjab, Pakistan
- Suraj Social Franchise
-
Toba Tek Singh, Punjab, Pakistan
- Suraj Social Franchise
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
15 Jahre bis 44 Jahre (Kind, Erwachsene)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Weiblich
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Married
- Pregnant women with gestational age up to 20 weeks
- 15-44 years old throughout duration of study
- Literate
- Access to a cellphone
- Living in the study's catchment area
Exclusion Criteria:
- Not up to 20 weeks pregnant
- Not between 15-44 years old for the study duration
- Illiterate
- Does not have regular access to a cellphone
- Not residing within the catchment area
- Does not provide consent to participate
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Versorgungsforschung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: Text and Voice Messages
Participants will receive text messages and voice messages
|
Participants in this study arm will periodically receive information regarding antenatal- and postnatal care and family planning services through text and voice messages from the fifth gestational month until the post-partum period of 42 days.
|
Experimental: Interactive Phone Call
Participants will receive interactive phone calls
|
Participants in this study arm will receive information regarding antenatal- and postnatal care and family planning services through periodic interactive phone calls from the fifth gestational month until the post-partum period.
|
Kein Eingriff: Control
Participants in this arm will not be exposed to any intervention.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Postpartum Contraceptive Uptake
Zeitfenster: Through study completion, an average of six months
|
Proportion of subjects enrolled in each of the three groups who adopt any modern family planning method to delay next pregnancy
|
Through study completion, an average of six months
|
Skilled Birth
Zeitfenster: Through study completion, an average of six months
|
Proportion of women who gave birth in a health facility or through a skilled birth professional
|
Through study completion, an average of six months
|
Immunisation
Zeitfenster: Through study completion, an average of six months
|
Proportion of women reported to immunise the newborn at birth
|
Through study completion, an average of six months
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Intention to Adopt Modern Contraception
Zeitfenster: Through study completion, an average of six months
|
The proportion of subjects enrolled in the program who state that they intend to adopt any modern family planning method to delay their next birth by 24 months (by type contraceptive method and time within 42 days of postpartum period)
|
Through study completion, an average of six months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Xaher Gul, DrPH(c), Marie Stopes Society
- Hauptermittler: Waqas Hameed, MSc, Marie Stopes Society
- Hauptermittler: Junaid-ur-Rehman Siddiqui, BBA, Marie Stopes Society
- Hauptermittler: Sharmeen Hussain, MPH, Marie Stopes Society
- Hauptermittler: Ishaque Sheikh, MSc, Marie Stopes Society
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Palmer MJ, Henschke N, Bergman H, Villanueva G, Maayan N, Tamrat T, Mehl GL, Glenton C, Lewin S, Fonhus MS, Free C. Targeted client communication via mobile devices for improving maternal, neonatal, and child health. Cochrane Database Syst Rev. 2020 Jul 14;8(8):CD013679. doi: 10.1002/14651858.CD013679.
- Smith C, Gold J, Ngo TD, Sumpter C, Free C. Mobile phone-based interventions for improving contraception use. Cochrane Database Syst Rev. 2015 Jun 26;2015(6):CD011159. doi: 10.1002/14651858.CD011159.pub2.
- Cleland J, Shah IH, Daniele M. Interventions to Improve Postpartum Family Planning in Low- and Middle-Income Countries: Program Implications and Research Priorities. Stud Fam Plann. 2015 Dec;46(4):423-41. doi: 10.1111/j.1728-4465.2015.00041.x.
- Gul X, Hameed W, Hussain S, Sheikh I, Siddiqui JU. A study protocol for an mHealth, multi-centre randomized control trial to promote use of postpartum contraception amongst rural women in Punjab, Pakistan. BMC Pregnancy Childbirth. 2019 Aug 8;19(1):283. doi: 10.1186/s12884-019-2427-z.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Voraussichtlich)
15. September 2018
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
1. August 2019
Studienabschluss (Voraussichtlich)
1. August 2019
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
27. Juli 2018
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
1. August 2018
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
2. August 2018
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
2. August 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
1. August 2018
Zuletzt verifiziert
1. August 2018
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Andere Studien-ID-Nummern
- 009-17
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
JA
Beschreibung des IPD-Plans
IPD will only be shared for underlying results in a publication.
Furthermore, de-identified participant data pertinent only to the research paper will be shared.
IPD-Sharing-Zeitrahmen
Publication
IPD-Sharing-Zugriffskriterien
At the time of publication, data will be submitted to a data repository and the URL will be shared with the journal, and the journal will make the information public.
Requests to access data will be individually reviewed by the research team.
Art der unterstützenden IPD-Freigabeinformationen
- STUDIENPROTOKOLL
- SAFT
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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