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Myocardial Perfusion and Contractile Reserve in End-stage Renal Disease

21. November 2019 aktualisiert von: University Hospital Muenster

Myocardial Perfusion and Contractile Reserve in End-stage Renal Disease: A Prospective Study Combining Myocardial Perfusion Scintigraphy and Dobutamine Stress Echocardiography

The investigators prospectively recruited a total of 377 ESRD patients evaluated for kidney transplantation between January 2010 and July 2013 in our centre. Criteria for participation were a GFR below 20 ml/min/1.73m² or the need for haemodialysis and an age ≥18 years. 323 patients were on regular dialysis, the remaining 54 patients were being prepared for impending dialysis. Patients with known ischemic heart disease were excluded from the study. All patients underwent a systematic analysis of cardiovascular risk factors based on structured interviews with a physician, health records, blood lipid levels, and routine MPS at rest and under stress. In addition, 230 ESRD patients (61%) received standardized DSE. Patients with signs of ischemia in MPS and/or DSE were evaluated for coronary angiography on clinical grounds.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

End-stage renal disease (ESRD) is a critical condition and bears a high risk of cardiovascular events. However, clinical algorithms to identify patients with coronary vasculopathies are still not defined and standardized. Non-invasive imaging by myocardial perfusion scintigraphy (MPS) or dobutamine stress echocardiography (DSE) might be used in such patients, however, it is unclear if these provide complementary or identical information and how this correlates to coronary angiography. A direct comparison of these imaging approaches, excellently validated in coronary artery disease, has not yet been described in well-defined and large groups of ESRD patients.

The investigators therefore initiated a large prospective trial with 377 highly-selected and well-characterized end-stage renal disease patients without known coronary artery disease comparing the performance of standardized MPS and DSE. For the first time we here describe a significantly large proportion of ESRD patients with contradictory findings in MPS and DSE and its correlation to invasive coronary angiography hinting to complementary rather than identical information between both modalities. This is an excellent basis of future studies comparing the prognostic value of MPS versus DSE versus a combined MPS/DSE approach.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

377

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

377 ESRD patients evaluated for kidney transplantation between January 2010 and July 2013 in our centre. Criteria for participation were a GFR below 20 ml/min/1.73m² or the need for haemodialysis and an age ≥18 years. 323 patients were on regular dialysis, the remaining 54 patients were being prepared for impending dialysis. Patients with known ischemic heart disease were excluded from the study.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • GFR below 20 ml/min/1.73m²

Exclusion Criteria:

  • children
  • pregnant

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
377patients evaluated by MPS and DSE
Andere Namen:
  • Dobutamine stress echocardiography

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Ischemia
Zeitfenster: january 2010 - june 2013
Number of patients with reversible perfusion defects in myocardial perfusion scintigraphy or wall motion abnormalities in stress echocardiography
january 2010 - june 2013

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Michael Schäfers, Prof., Department of Nuclear Medicine, University Hospital Münster

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2010

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2013

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

19. November 2019

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

19. November 2019

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

21. November 2019

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

25. November 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

21. November 2019

Zuletzt verifiziert

1. November 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Myocardial perfusion scintigraphy

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