- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT05060835
ONCOlogy-targeted NLP-powered Federated Hyper-archItecture and Data Sharing Framework for Health Data Reusability (ONCO-FIRE)
25. Oktober 2021 aktualisiert von: Instituto de Investigacion Sanitaria La Fe
ONCOlogy-targeted NLP-powered Federated Hyper-archItecture and Data Sharing
ONCO-FIRE proposes to build a novel hyper-architecture and a common data model (CDM) for oncology, as well as a rich, modular toolset enabling significantly increased interoperability, exploitability, use and reuse of diverse, multi-modal health data available in electronic Health Records (EHR) and cancer big data repositories to the benefit of health professionals, healthcare providers and researchers; this will eventually lead to more efficient and cost-effective health care procedures and workflows that support improved care delivery to cancer patients encompassing support for cancer early prediction, diagnosis, and follow-up.
The applicability, usefulness and usability of the proposed hyper-architecture, CDM and toolset for oncology and the high exploitability of health data will be demonstrated in diverse data exploitation scenarios related to breast and prostate cancer involving a number of Virtual Assistants (VAs) and advanced services offering to health care professionals (HCPs), hospital administration/healthcare providers and researchers data-driven decision-support and easy navigation across large amounts of cancer-related information.
Through the above mentioned outcomes and the (meta)data interoperability achieved, ONCO-FIRE contributes to the exploitation of large volumes, highly heterogeneous (meta)data in EHR and data repositories including imaging data, structured data (e.g.
demographics, laboratory, pathological data), as well as diverse formats of unstructured clinical reports and notes (e.g.
text, pdf), including (but not limited to) temporal information related to the patient care pathway and genomics data currently "hidden" in unstructured medical reports, and more.
Importantly, ONCO-FIRE interconnects, following a federated approach, large, distributed cancer imaging repositories, currently used for AI tools training and validation, with patient registries and EHRs of cancer-related data and supports exploitation of relevant unstructured data through novel Natural Language Processing (NLP) tools.
The ultimate goal is to establish a patient-centric, federated multi-source and interoperable data-sharing ecosystem, where healthcare providers, clinical experts, citizens and researchers contribute, access and reuse multimodal health data, thereby making a significant contribution to the creation of the European Health Data Space.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Beobachtungs
Einschreibung (Voraussichtlich)
5000
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Probenahmeverfahren
Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe
Studienpopulation
patients of breast cancer and prostate cancer
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Patients of age ≥ 18 years.
- Individuals referred to hospitals for diagnosis and/or treatment of breast cancer or prostate cancer, either at first diagnoses, progression, or relapses.
- Availability of radiological images: 2D mammography or 2D synthetic digital tomosynthesis, ultrasound, and magnetic resonance for breast cancer; magnetic resonance for prostate cancer.
- Availability of pathological report (surgical specimen, including immunohistochemistry and genetic information).
- Availability of treatment allocation (neoadjuvant/Adjuvant and Advanced disease): (scheme, duration, benefit).
- Availability of treatment response evaluation
Exclusion Criteria:
- Patient with incomplete or low-quality data (radiological, pathological or clinical) In relation to the use of the data already existing in the four AI4HI repositories, ONCO-FIRE will not intervene with the inclusion and exclusion criteria of each of the four projects and will select those data that fit the ONCO-FIRE research purposes.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Breast Cancer
patients diagnosed with breast cancer at any stage.
|
the project will interconnect, following a federated approach, large, distributed cancer imaging repositories, currently used for AI tools training and validation, with patient registries and EHRs of cancer-related data and supports exploitation of relevant unstructured data through novel Natural Language Processing (NLP) tools
|
|
Prostate cancer
patients diagnosed with prostate cancer at any stage
|
the project will interconnect, following a federated approach, large, distributed cancer imaging repositories, currently used for AI tools training and validation, with patient registries and EHRs of cancer-related data and supports exploitation of relevant unstructured data through novel Natural Language Processing (NLP) tools
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Estimation of Overall survival
Zeitfenster: Date of start of treatment untill Date of death or last contact/visit, assessed up to 2 years.
|
The lenght (in days) of time form date of start of treatment for a disease that patients is still alive.
|
Date of start of treatment untill Date of death or last contact/visit, assessed up to 2 years.
|
|
Estimation of progression free survival
Zeitfenster: Date of start treatment until date of progression (measured by increase size in millimeters using radiological images), assessed up to 2 years.
|
The length of time (days) during and after treatment of a disease that a patient lives with the disease but it does not get worse.
|
Date of start treatment until date of progression (measured by increase size in millimeters using radiological images), assessed up to 2 years.
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Estimation (%) of tumor aggressiveness non-respondents vs respondents to neoadjuvant treatment (breast):
Zeitfenster: Date of start of treatment until date of ending treatmen, responses will be assessed during the following 6 months after starting treatment in neoadyuvancy unless toxicity or progression has occurred
|
Proportion of patients who have complete response evaluating the target lesion according to Miller/Payne Grading system [Ogston et al., 2003]: 1A.
Evaluation of target Tumor: G5 as pathological complete response, no tumor left; G4: more than 90% loss of tumor cells; G3: between 30-90% reduction in tumor cells; G2: loss of tumor <30%; G1: no reduction.
1B: Evaluating the lymph nodes: A: negative; B: lymph nodes with metastasis and without changes by chemotherapy; C: lymph nodes with metastasis with evidence of partial response, D: lymph nodes with changes attributed to response without residual infiltration.
1C: Using images to evaluated radiological response: Size and diameter in millimeters of the target lesion using RM and TC or PET/CT for extension analysis (lymph nodes and metastasis).
|
Date of start of treatment until date of ending treatmen, responses will be assessed during the following 6 months after starting treatment in neoadyuvancy unless toxicity or progression has occurred
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Voraussichtlich)
1. Juni 2023
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
1. Juni 2025
Studienabschluss (Voraussichtlich)
1. Dezember 2025
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
20. September 2021
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
20. September 2021
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
29. September 2021
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
29. Oktober 2021
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
25. Oktober 2021
Zuletzt verifiziert
1. September 2021
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- ONCO-FIRE
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Beschreibung des IPD-Plans
N/D
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Brustkrebs
-
Xijing HospitalAktiv, nicht rekrutierendBrustkrebs | Brustkrebs (Triple Negative Breast Cancer (TNBC))China
-
Novartis PharmaceuticalsAbgeschlossenMetastasierter Brustkrebs (MBC) | Locally Advance Breast Cancer (LABC)Vereinigtes Königreich, Spanien
-
Shanghai Henlius BiotechNoch keine RekrutierungBrustkrebs (Triple Negative Breast Cancer (TNBC))China
-
BioNTech SESeventh Framework ProgrammeAbgeschlossenBrustkrebs (Triple Negative Breast Cancer (TNBC))Schweden, Deutschland
-
Filipa Lynce, MDAstraZeneca; Daiichi SankyoRekrutierungBrustkrebs | HER2-positiver Brustkrebs | Invasiver Brustkrebs | Entzündlicher Brustkrebs Stadium III | HER2 Low Breast AdenokarzinomVereinigte Staaten
-
Jessica Mezzanotte SharpeRekrutierungNicht-kleinzelligem Lungenkrebs | Klassisches Hodgkin-Lymphom | Plattenepithelkarzinom Mund | Melanom (Hautkrebs) | Brustkrebs (Triple Negative Breast Cancer (TNBC)) | Invasives Mammakarzinom | Nierenzellkarzinom (Nierenkrebs) | MSI-H/dMMR RektumkarzinomVereinigte Staaten