- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07562763
Estimation and Prediction of Individual Benefit From Postoperative Adjuvant Transcatheter Arterial Chemoembolization For Patients With Hepatocellular Carcinoma (HCC)
26. April 2026 aktualisiert von: Anhui Provincial Hospital
Adjuvant transarterial chemoembolization (TACE) is widely adopted in China for resectable hepatocellular carcinoma (HCC), yet its efficacy remains inconsistent.
We aimed to identify factors influencing individual patient benefit using causal machine learning.
To this end, we retrospectively collected HCC patients with high risk factors for tumor recurrence from four centers of China, divided into the discovery cohort and the validation cohort .
The primary endpoint was disease-free survival (DFS).
The primary endpoint was overall survival (OS).Individual treatment effects (ITEs) were estimated within a causal machine learning framework.
An ITE < 0 was considered recommendation for adjuvant TACE , while ITE ≥ 0 indicated active surveillance.
The model would be validated in the validation cohort.
The contribution of each variable to ITE was assessed using the Shapley Additive Explanations (SHAP).
An online calculator would be developed for future use by public.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Studientyp
Beobachtungs
Einschreibung (Tatsächlich)
1005
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Anhu
-
Hefei, Anhu, China, 23000
- The First Affiliated hospital of USTC
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Probenahmeverfahren
Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe
Studienpopulation
HCC patients with high-risk factors of tumor relapse, who received adjuvant TACE or active postoperative survelliance as treatment.
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- (1) pathologic diagnosis of HCC; (2) received potentially curative hepatectomy with negative cut margins confirmed by pathology; (3) high risk of recurrence, meeting any of the following criteria: largest tumor >5 cm, multiple lesions, poor histological differentiation (Edmondson-Steiner grade III or IV), presence of microvascular invasion or satellite nodules, (4) received adjuvant TACE or active surveillance as postoperative treatment; (5) at least one year of follow-up.
Exclusion Criteria:
- (1) history of other malignancies; (2) received preoperative anti-tumor treatment; (3) presence of vascular invasion or extrahepatic metastasis; (4) tumor recurred within 4 weeks postoperatively; (5) residual tumor was detected by digital subtraction angiography (DSA); (6) received other types of adjuvant therapy; (7) cases with missing data exceeding 10%.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
|---|
|
Discovery cohort
The cohort is used for training of the causal machine learning model
|
|
Validation cohort
The cohort is used for validation of the causal machine learning model
|
|
Adjuvant Tace Group
Patients who received adjuvant TACE as postoperative treatment
|
|
Active Surveillance Group
Patients who received active surveillance as postoperative treatment
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Disease free survival
Zeitfenster: From January 2018 to December 2023
|
Disease-free survival (DFS) was defined as the time from the date of curative-intent HCC surgery to the first occurrence of local recurrence, distant metastasis, or death from any cause, whichever came first.
Patients without any of these events were censored at the last follow-up.
|
From January 2018 to December 2023
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Overall survival
Zeitfenster: From January 2018 to December 2023
|
Overall Survival (OS) was defined as the time from the date of curative-intent HCC surgery to the first occurrence of death from any cause.
Patients who were still alive at the last follow-up were censored at the date of the last follow-up.
|
From January 2018 to December 2023
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Lianxin Liu, Ph.D., The First Affiliated hospital of USTC
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Wang Z, Ren Z, Chen Y, Hu J, Yang G, Yu L, Yang X, Huang A, Zhang X, Zhou S, Sun H, Wang Y, Ge N, Xu X, Tang Z, Lau W, Fan J, Wang J, Zhou J. Adjuvant Transarterial Chemoembolization for HBV-Related Hepatocellular Carcinoma After Resection: A Randomized Controlled Study. Clin Cancer Res. 2018 May 1;24(9):2074-2081. doi: 10.1158/1078-0432.CCR-17-2899. Epub 2018 Feb 2.
- Wei W, Jian PE, Li SH, Guo ZX, Zhang YF, Ling YH, Lin XJ, Xu L, Shi M, Zheng L, Chen MS, Guo RP. Adjuvant transcatheter arterial chemoembolization after curative resection for hepatocellular carcinoma patients with solitary tumor and microvascular invasion: a randomized clinical trial of efficacy and safety. Cancer Commun (Lond). 2018 Oct 10;38(1):61. doi: 10.1186/s40880-018-0331-y.
- Ma T, Bai X, Zhang Q, Chen W, Huang K, Qian T, Xu Y, Sun P, Chen Y, Xiao W, Sun K, Gao S, Liang T. Adjuvant transarterial chemoembolization for hepatocellular carcinoma following curative resection: A randomized, open-label, phase 3 trial. Hepatology. 2025 Nov 1;82(5):1112-1121. doi: 10.1097/HEP.0000000000001233. Epub 2025 Jan 14.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. Januar 2018
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
31. Dezember 2025
Studienabschluss (Tatsächlich)
31. Dezember 2025
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
26. April 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
26. April 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
1. Mai 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
1. Mai 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
26. April 2026
Zuletzt verifiziert
1. April 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- PA-TACE-ITE
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Beschreibung des IPD-Plans
For patients' privacy
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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