Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Digitally Enhanced Stepped-Care for Depression in Primary Care

3. Juni 2026 aktualisiert von: Jennifer Dahne, Medical University of South Carolina

Digitally Enhanced Stepped-Care for Depression in Primary Care: A Pilot Randomized Clinical Trial to Support Scalable Deployment and Commercialization

This pilot, three-arm randomized clinical trial (N=40; 2:1:1) will evaluate the feasibility and preliminary efficacy of a digitally enhanced stepped-care approach for depression treatment in primary care. Participants will be randomized to: (1) stepped-care beginning with a self-guided Behavioral Activation app (Moodivate), with stepping to clinician-delivered telebehavioral health Behavioral Activation at Week 2 based on app engagement and early PHQ-9 change; (2) telebehavioral health Behavioral Activation; or (3) Moodivate alone. The primary endpoint is feasibility of the stepped-care approach, defined as continued engagement after stepping (≥1 Moodivate use/week for >4 weeks or ≥4 therapy sessions). The secondary endpoint is change in PHQ-9 scores from baseline through Week 12. The study will be conducted within MUSC Primary Care clinics across South Carolina using remote screening, e-consent, and REDCap assessments.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

40

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

    • South Carolina
      • Charleston, South Carolina, Vereinigte Staaten, 29425
        • Medical University of South Carolina

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • elevated depression symptoms (score of >=10 on the PHQ-9)
  • age >=18 years
  • owns an iOS or Android smartphone
  • willing to use Moodivate
  • willing to engage in telehealth depression treatment
  • access to email or text messaging (for assessments)
  • English fluency

Exclusion Criteria:

  • current receipt of psychosocial depression treatment (e.g., individual or group therapy)
  • current suicidal ideation, defined as a response >=1 ("several days") on PHQ-9 item nine
  • does not live in the state of South Carolina

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Digitally-Enhanced Stepped Care
Participants randomized to the Digitally-Enhanced Stepped Care condition will be instructed to utilize a Behavioral Activation therapy focused mobile application called "Moodivate" regularly, at least once per day, for the treatment of depressed mood among cancer survivors. Participants in the Digitally-Enhanced Stepped Care group will receive a download code to download the Moodivate mobile application. Moodivate is a mobile app for individuals with elevated symptoms of depression. Within the app, users identify values, create activities, schedule activities, and rate mood daily. Participants will be asked to complete questionnaire measures at baseline and weeks 1, 2, 4, 6, 8, and 12. App engagement will be passively monitored for two weeks following initial download to determine whether care needs to be stepped up to guideline-concordant standard care.
Moodivate focuses on tracking daily activities, recording daily mood, and identifying new activities to complete that may help improve mood. Participants will be asked to complete questionnaire measures at baseline and weeks 1, 2, 4, 6, 8, and 12.
Experimental: Moodivate Only
Participants randomized to the Moodivate condition will be instructed to utilize Moodivate regularly, at least once per day, for the treatment of depressed mood. Participants in the Moodivate group will receive a download code to download the Moodivate mobile application. Moodivate is a mobile app for individuals with elevated symptoms of depression. Within the app, users identify values, create activities, schedule activities, and rate mood daily. Participants will be asked to complete questionnaire measures at baseline and weeks 1, 2, 4, 6, 8, and 12.
Moodivate focuses on tracking daily activities, recording daily mood, and identifying new activities to complete that may help improve mood. Participants will be asked to complete questionnaire measures at baseline and weeks 1, 2, 4, 6, 8, and 12.
Aktiver Komparator: Telebehavioral Health
Participants randomized to the Telebehavioral Health condition will receive 8 sessions of telehealth-delivered Behavioral Activation therapy with a mental health provider over a 10 week period. Participants will be asked to complete questionnaire measures at baseline and weeks 1, 2, 4, 6, 8, and 10.
8 Sitzungen der telemedizinischen Verhaltensaktivierung mit einem psychiatrischen Anbieter über einen Zeitraum von 10 Wochen.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Feasibility of Digitally Enhanced Stepped-Care
Zeitfenster: 12 weeks
We operationalize feasibility as continued engagement after stepping, defined as either using Moodivate at least once per week for >4 weeks (for engagers) or attending >4 telebehavioral health sessions (for non-engagers). We selected 4 treatment sessions as meaningful engagement because all BA concepts are introduced to patients within sessions 1-4, and sessions 5-8 primarily reinforce previous concepts. Because a strength of self-guided DMHIs is highly flexible pacing, we opt to base meaningful DMHI engagement on continued app use over time, for a duration of >4 weeks to be comparable to the BA feasibility benchmark. Digitally enhanced stepped-care will be considered feasible if >75% of participants meet these feasibility benchmarks.
12 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change Over Time in Depression Severity
Zeitfenster: 12 weeks
Depression will be assessed via the PHQ-9 at baseline and all follow-ups. The PHQ-9 has high sensitivity and specificity for identifying depression.
12 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Jennifer Dahne, PhD, Medical University of South Carolina

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juni 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Juni 2027

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juni 2027

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

3. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

3. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

9. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

3. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • Pro00150034

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Depression

Klinische Studien zur Telegesundheit lieferte Verhaltensaktivierung

Abonnieren