- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07647757
Neurolyser XR for the Treatment of Sacroiliitis
12. Juni 2026 aktualisiert von: Pasquale Buonanno, Federico II University
Safety and Efficacy of Using the Neurolyser XR Device for the Treatment of Sacroiliac Joint Related Low Back Pain
Our study aims to investigate the safety and efficacy of high intensity focused ultrasound in the management of low back pain due to sacroiliitis.
Sacroiliitis is the inflammation of a joint in the lowest part of the spin and it is one of the cause of low back; the diagnosis is essentially based on clinical examination and the confirmation of this diagnosis relies on a significant pain relief following an infiltration of local anesthetic in the joint.
One of the potential treatment is to ablate the nerves which carry the painful stimuli from the joint to the central nervous system through; these nerves enter the spinal canal through the sacral foramina which are two series of four pairs of openings located on the sacrum, the triangular bone at the base of the spine.
Traditionally, these nerves are ablated by the heat produced by radiofrequency or the cold produced by cryoablation; both techniques require percutaneous needle insertion in close proximity to the targeted nerves, posing potential discomfort and risk of infection for the patient.
High intensity focused ultrasound delivered by the device Neurolyser XR uses ultrasounds which are converged to the targeted point thanks to a gel pad positioned on the back of the patient; this mechanism of action does not require sterile conditions as the skin is not pierced and the discomfort of patient is dramatically reduced during the procedure for there is non need to insert and move any needle to properly position it.
The correct orientation of the ultrasound beam is guaranteed by the alignment of the targeting system of the device and the X-ray image.
The lesion is produced only if there is a bone right under the focus of the ultrasound beam and this is a safety system which assures that no direct injuries of other structures (e.g., vessels, spinal root) can be caused.
To date, Neurolyser XR has been extensively used to treat facet joint syndrome through the ablation of the medial branches.
However, its application in sacroiliitis has not yet been as deeply investigated.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Geschätzt)
30
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Pasquale Buonanno, Professor
- Telefonnummer: +39 081 7463705
- E-Mail: pasquale.buonanno@unina.it
Studienorte
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-
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Naples, Italien, 80131
- Department of Neuroscience, Reproductive and Odontostomatological Sciences
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Kontakt:
- Pasquale Buonanno, Professor
- Telefonnummer: +390817463705
- E-Mail: pasquale.buonanno@unina.it
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Adult males and females, legally able and willing to participate in the study and come for follow-up visits
- Able and willing to fill the research questionnaires and to communicate with investigator and research team
- Patient with bilateral or unilateral sacroiliac joint pain of > 6 months duration
- Patients presenting with a) a positive (>70% pain relief) to a previous nerve ablation procedure of the sacroiliac joint and / or b) with a positive (>70% pain relief) to a previous nerve block procedure of the sacroiliac joint within the last six months)
- Average pain score of 4 or higher in the last month, (on 0-10 scale).
Exclusion Criteria:
- Pregnant or breastfeeding patient
- Patients presenting with neurological deficits (including lumbosacral radiculopathy but not solitary radicular pain).
- Patients with history of lumbar and / or sacral spine surgery
- Patients with the presence of metal hardware at the lumbosacral spine
- Patients with history of pelvic pathology that may increase procedural risk and / or influence symptoms and / or generate unrelated adverse event (per the discretion of the study principal investigator)
- Patients unable to understand and complete the research questionnaires in Italian.
- Patients presenting with any severe medical condition preventing the patient from safely and effectively being treated in the study or reporting study outcome.
- Patient with extensive scarring in the skin and tissue overlying the treatment area.
- Patients enrolled in or planned to be enrolled in another clinical trial during the duration of this research project.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Experimental: HIFU patients
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Patients in this group will be treated with high intensity focused ultrasound; they will be placed in a prone position and through radiographic guidance, the targeting system of the device will be sequentially positioned in 6-8 points along a line between sacral foramina and sacroiliac joint to produce as many lesions.
Before any ablation, a 20 second stimulation at low energy will be performed to confirm the right position of the ultrasound focus than a higher intensity stimulation will be applied to perform the ablation.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Pain intensity
Zeitfenster: From the enrollment to the end of 6 month follow-up
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Numeric rating scale (NRS): the patient has to assign a number from 0 (no pain) to 10 (worst possible pain) to his pain
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From the enrollment to the end of 6 month follow-up
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Gofeld M, Smith KJ, Bhatia A, Djuric V, Leblang S, Rebhun N, Aginsky R, Miller E, Skoglind B, Hananel A. Fluoroscopy-guided high-intensity focused ultrasound neurotomy of the lumbar zygapophyseal joints: a prospective, open-label study. Reg Anesth Pain Med. 2025 Jun 10;50(6):464-470. doi: 10.1136/rapm-2024-105345.
- Gofeld M, Tiennot T, Miller E, Rebhun N, Mobley S, Leblang S, Aginsky R, Hananel A, Aubry JF. Fluoroscopy-guided high-intensity focused ultrasound ablation of the lumbar medial branch nerves: dose escalation study and comparison with radiofrequency ablation in a porcine model. Reg Anesth Pain Med. 2025 May 6;50(5):429-436. doi: 10.1136/rapm-2024-105417.
- Aginsky R, LeBlang S, Hananel A, Chen J, Gofeld M, Perez J, Shir Y, Aubry JF. Tolerability and Feasibility of X-ray Guided Non-Invasive Ablation of the Medial Branch Nerve with Focused Ultrasound: Preliminary Proof of Concept in a Pre-clinical Model. Ultrasound Med Biol. 2021 Mar;47(3):640-650. doi: 10.1016/j.ultrasmedbio.2020.10.019. Epub 2020 Nov 28.
- Mahapatra S, Francois H, Weber-Levine C, Jiang K, Bhimreddy M, Boateng A, Davidar AD, Routkevitch D, Chhatre A, Manbachi A, Theodore N. Focused ultrasound for the treatment of facet joint pain: a systematic review. Neurosurg Focus. 2024 Sep 1;57(3):E9. doi: 10.3171/2024.6.FOCUS24249.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
1. Juli 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
1. Juli 2027
Studienabschluss (Geschätzt)
1. Juli 2027
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
10. Juni 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
10. Juni 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
15. Juni 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
16. Juni 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
12. Juni 2026
Zuletzt verifiziert
1. Juni 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- PB002
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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