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Comparison of Partial and Exclusive Enteral Nutrition in the Treatment of Active Childhood-onset Crohn's Disease

6. Juni 2017 aktualisiert von: Darja Urlep, University Medical Centre Ljubljana

The primary objective of this study is to determine the efficacy of a novel enteral nutrition (EN) protocol (delivering 75% of patient's caloric needs through EN) for induction of remission in patients with active childhood-onset Crohn's disease (CD) and compare it to the standard protocol with exclusive enteral nutrition (EEN). This novel approach allows patients to consume remaining calories (25%) from an antiinflammatory diet for CD (AID-CD).

The hypothesis is that no significant difference in the remission rate between the novel EN protocol with partial enteral nutrition (PEN) and standard protocol with EEN will be observed.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Background: Exclusive enteral nutrition (EEN) is a well established method of treatment for inducing remission in childhood-onset Crohn's disease. It involves placing children on a strict diet composed only of a single polymeric formula, as the sole source of nutrition over 6 to 8 weeks. Use of this treatment method results in clinical remission in 50% to 80% of children by week 6-8.

Partial enteral nutrition (PEN) would be more acceptable to patients than EEN, and might be an effective treatment for active Crohn's disease. Moreover, there are studies suggesting that PEN may be effective for the induction of remission in pediatric patients with Crohn's disease; however, the level of evidence is still low.

Methods: This is a prospective randomized controlled trial, in patients with active childhood-onset Crohn's disease comparing two arms over 6 weeks of therapy.

Group 1 (PEN group): will receive 75% of their dietary needs from a polymeric formula (Alicalm, Nutricia) and a limited (25% of dietary needs = 1 meal per day) whole food AID-CD for 6 weeks.

Group 2 (EEN group): will receive EEN with Alicalm (Nutricia) for 6 weeks.

Patients will be seen at onset and week 1, 3, and 6.

This study will evaluate clinical response (a decrease in PCDAI score of ≥12.5 points), clinical remission (PCDAI <10) and mucosal healing using SES-CD in both groups, as well as the effects of the two nutritional approaches on the patients' nutritional status.

Antiinflammatory diet for Crohn's disease (AID-CD) is based on reducing exposure to animal fat, simple carbohydrates and processed food. We removed foods that previous research has shown to induce inflammation and added foods that have been shown to be beneficial in reducing inflammation. Our AID-CD is based on Central European and thus Slovenian local and traditional cuisine.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

50

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

      • Ljubljana, Slowenien, 1000
        • Rekrutierung
        • University Medical Centre Ljubljana
        • Kontakt:
        • Kontakt:

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

4 Jahre bis 30 Jahre (Kind, Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Children (4 - 18 years of age)
  • Young adults (>18 and ≤ 30 years of age) with childhood-onset CD (the diagnosis of CD before 18 years of age)
  • Assured diagnosis of Crohn's disease according to the Porto criteria
  • Patients with Active CD (Pediatric Crohn's Disease Activity Index (PCDAI) ≥10 in children or Harvey-Bradshaw Index (HBI) >3 in young adults )
  • Patients with new-onset CD and patients with active disease despite stable doses of concomitant therapy with immunomodulators (thiopurines, methotrexate, tacrolimus) for ≥ 3 months, on stable doses of biologic therapy (anti-TNF-a agents) for ≥ 2 months
  • Patients will not be excluded if they start therapy with thiopurine concurrently, as thiopurines are not considered sufficient to induce remission in active disease before 8 weeks
  • Written consent of the patient and/or the legal guardian

Exclusion Criteria:

  • Patients with no disease activity ( PCDAI <10)
  • Patients who have received corticosteroids of any kind in the previous 4 weeks.
  • Patients with penetrating disease (abscess or fistula)
  • Active Perianal disease
  • Active Extraintestinal disease
  • Sclerosing Cholangitis
  • Patients with fixed stricture or small bowel obstruction
  • If the patients had received any other medication for inducing remission such as steroids and/or antibiotics
  • No consent of the patient and/or the legal guardian

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: PEN group
Partial enteral nutrition (PEN) group will receive 75% of their daily dietary needs from a polymeric formula (Alicalm, Nutricia) and a limited (25% of dietary needs = 1 meal per day) from an antiinflammatory diet for CD (AID-CD) for 6 weeks.
PEN group will receive 75% of their daily dietary needs from a polymeric formula (Alicalm, Nutricia) and 25% of daily dietary needs (1 meal per day) from an antiinflammatory diet for CD (AID-CD) for 6 weeks.
Aktiver Komparator: EEN group
Exclusive enteral nutrition (EEN) group will receive 100 % of their daily caloric requirements from a poymeric formula (Alicalm, Nutricia) for 6 weeks.
EEN group will receive 100% of their daily dietary needs from a polymeric formula (Alicalm, Nutricia) for 6 weeks.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Clinical Remission
Zeitfenster: 6 weeks
Clinical Remission (Pediatric Crohn's Disease Activity Index <10) on an intention to treat principle after 6 weeks of therapy.
6 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Clinical response
Zeitfenster: 6 weeks
- Clinical response defined as a decrease in Pediatric Crohn's Disease Activity Index score of ≥12.5 points) for children or a drop in HBI of at least 2 points in young adults
6 weeks
Mucosal healing
Zeitfenster: 6-8 weeks
Mucosal healing using the Simple Endoscopic Score for CD (SES-CD)
6-8 weeks
Change in SES-CD
Zeitfenster: At week 0 and 6 -8 weeks following enrollment
Change in SES-CD from baseline to 6 weeks
At week 0 and 6 -8 weeks following enrollment
Changes in specific blood tests
Zeitfenster: At the 1, 3 and 6 weeks visits
Changes in specific blood tests such as erythrocyte sedimentation rate (ESR), C reactive protein, hemoglobin, albumin, and platelets from baseline to 6 weeks
At the 1, 3 and 6 weeks visits
Changes in stool calprotectin concentrations
Zeitfenster: At the 3 and 6 weeks visits
Changes in stool calprotectin concentrations (mg/kg) from baseline to 6 weeks
At the 3 and 6 weeks visits
Changes in weight-z-scores
Zeitfenster: At the 0 and 6 weeks visits
Changes in weight-z-scores
At the 0 and 6 weeks visits
Changes in ITM -z-scores
Zeitfenster: At the 0 and 6 weeks visits
Changes in ITM -z-scores
At the 0 and 6 weeks visits

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Studienstuhl: Rok Orel, MD, PhD, University Medical Centre Ljubljana, University Children's Hospital Ljubljana, Department of gastroenterology, hepatology and nutrition

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

25. Mai 2017

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

31. Juli 2018

Studienabschluss (Voraussichtlich)

31. Dezember 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Mai 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

5. Juni 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

6. Juni 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

8. Juni 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. Juni 2017

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 20150146

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

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NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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