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Expanding Coverage of Continuous Subcutaneous Insulin Infusion in Pediatric Patients With Diabetes

29. Juli 2010 aktualisiert von: Children's Mercy Hospital Kansas City

Presenting Evidence Based Practice to an Insurance Provider to Expand Coverage of Continuous Subcutaneous Insulin Infusion (CSII) in Pediatric Patients With Diabetes

The purpose of the study is to present evidence based literature and clinical data to the medical directors at Missouri Medicaid to help modify the existing policy regarding insulin pump therapy in pediatric patients with diabetes.

Studienübersicht

Status

Zurückgezogen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Results from the Diabetes Control and Complications Trial (DCCT) showed that more aggressive and intensive management of diabetes leads to a reduction in the incidence of diabetes related complications in adolescents and adults. Therefore, early initiation of intensive insulin regimens that have been proven to normalize blood sugars as much as possible need to be initiated in youth with type 1 diabetes mellitus (T1DM) to improve outcomes in adulthood. However, despite this understanding, there remains no consensus for how to best manage insulin delivery in children diagnosed with T1DM.

Intensive insulin treatment of diabetes typically entails one of two therapies: MDI (multiple daily injections) or CSII also know as insulin pump therapy. MDI requires several insulin injections per day to achieve near normal glycemic control which can also lead to a subsequent increased risk of severe hypoglycemia. The insulin pump allows the user to program in various basal insulin rates, as low as 0.025 units/hr, throughout the day and night to better match one's physiologic insulin secretion, and eliminates the need for insulin injections throughout the day.

Management of T1DM in the pediatric setting presents several challenges for the patient, caregivers, and health care providers. Children and adolescents tend to have wide fluctuations in their blood glucose levels due to varying amounts of physical activity from day to day. Additionally, infants, toddlers, and school age children have eating habits that are very unpredictable and often eat small quantities making it quite difficult to accurately administer small doses of insulin through an insulin syringe or pen device. Finally, there is increasing evidence to support that infants and toddlers who experience severe hypoglycemia may have resultant neurologic deficits. Previous research has demonstrated that pediatric patients on insulin pump therapy had better glycemic control when compared to pediatric patients who were managed on MDI alone. Patients on insulin pumps and their parents have reported more flexibility with meals and daily activities, lower hemoglobin A1c levels, decreased variability in blood sugar readings, and fewer episodes of hypoglycemia.

Despite the vast research documenting the benefits of insulin pump therapy, some insurance companies continue to be hesitant in covering CSII in pediatric patients with diabetes. The findings from this study and supporting evidence will be presented to medical directors at Missouri Medicaid to help expand coverage of CSII in pediatric patients with diabetes.

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Missouri
      • Kansas City, Missouri, Vereinigte Staaten, 64108
        • Children's Mercy Hospital and Clinics

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

1 Jahr bis 17 Jahre (Kind)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients aged 12 months-17 years old diagnosed with Type I Diabetes Mellitus receiving diabetes care at Children's Mercy Hospital
  • Patients/families must be able to read and speak English
  • Patients will need to have had a minimum of 3 clinic visits over the past year
  • Patients who are recipients of Missouri Medicaid that have been denied or are awaiting Medtronic MiniMed insulin pump coverage
  • Patients receiving insulin injections

Exclusion Criteria:

  • Non Missouri Medicaid patients on insulin injections
  • Recipients of Missouri Medicaid who are currently on insulin pump therapy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Glucose sensor
Children who have assented to wear a 72 hour physician ordered continuous glucose monitor.
Charts will be reviewed to identify recipients of Missouri Medicaid who receive daily injections to manage their diabetes. Children who have submitted an application for the Medtronic MiniMed insulin pump will be identified by the PI and Medtronic Diabetes. They will be asked to wear a 72 hour continuous glucose monitor. The children who wear the sensor will be asked to keep a daily logbook of their blood sugars, activities, food intake, and insulin doses during this 72 hour period. The families of the children will be provided with a pre-addressed FedEx envelope for them to return the digital recorder and daily logbooks to the PI. The results of the glucose sensor will be downloaded by the PI. The families will be contacted by the PI with the results and treatment recommendations.
Andere Namen:
  • Glukosesensor
  • Continuous glucose sensor
  • Physician ordered glucose sensor

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
The aim of this project is to present evidence based practice to Missouri Medicaid to expand coverage of continuous subcutaneous insulin infusion (CSII) in pediatric patients with diabetes. - Hemoglobin A1C
Zeitfenster: 12 months
12 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Glycemic variability as shown by continuous glucose recording
Zeitfenster: 3-5 days
3-5 days

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Amanda G Fridlington, MSN, Children's Mercy Hospital and Clinics

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2009

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2010

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Juli 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

22. Januar 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

22. Januar 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

26. Januar 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

30. Juli 2010

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. Juli 2010

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2010

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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