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Whole Genome Single Nucleotide Polymorphisms in Elderly Patients With Postoperative Cognitive Dysfunction (GenPOCD)

24. April 2018 aktualisiert von: Nicolai Goettel, University Hospital, Basel, Switzerland

Postoperative cognitive dysfunction (POCD) presents as a long-lasting decline in cognitive function following surgery. Recognized as an important neuropsychological complication of anesthesia and surgery, POCD occurs predominantly in elderly patients, and even after minor procedures. It affects 41% of patients over the age of 60 years one week after major noncardiac surgery, and persists until the third postoperative month in 13% of cases. POCD has an adverse impact on quality of life, may result in prolonged hospitalization and increased health care costs, and is associated with the risk of leaving the labor market prematurely and dependency on social transfer payments, as well as increased one-year mortality. Elderly patients are particularly at risk. Other risk factors include a pre-existing cognitive impairment, cerebral, cardiac or vascular disease, diabetes, alcohol consumption and a lower level of education. The occurrence of postoperative delirium seems to predispose patients to POCD. However, POCD itself is not associated with the development of dementia.

The pathogenic mechanism leading to POCD remains unclear. Numerous etiologic pathways have been suggested: cerebral ischemia due to impaired intraoperative cerebral perfusion and/or oxygenation, systemic inflammation and the effect of proinflammatory cytokines on the brain, altered cholinergic neurotransmission, anesthetic neurotoxicity, hormonal changes induced by surgical stress, sleep or circadian disturbances, or genetic factors.

Several studies have explored possible associations between a specific genotype and POCD; however, these were predominantly performed in patients undergoing cardiac surgery or carotid endarterectomy. Previous reports primarily focused on the analysis of the apolipoprotein E genotype as a predisposing factor for POCD. Results of some of these studies have been pooled in a recent meta-analysis. Other studies have investigated polymorphisms of the human circadian clock gene HPER3, complement, cytochrome P450, platelet glycoprotein IIIa, phosphodiesterase 4D, P-selectin, C-reactive protein, and the inducible nitric oxide synthase promoter.

The primary aim of this retrospective study of available cohort data is to investigate a specific genotype and to identify single nucleotide polymorphisms (SNPs) which may predispose elderly patients undergoing major noncardiac surgery to POCD.

Studienübersicht

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

63

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Basel, Schweiz, 4031
        • University Hospital Basel

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

65 Jahre und älter (Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Patients aged ≥65 years undergoing major noncardiac surgery under general anesthesia

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • American Society of Anesthesiologists (ASA) physical status I-IV
  • Major noncardiac surgery under general anesthesia
  • Native German or French speakers

Exclusion Criteria:

  • Cardiac surgery
  • Neurosurgery
  • Surgery within 12 months prior to inclusion
  • History of intracranial or cerebrovascular pathology
  • Preoperative Mini-Mental State Examination (MMSE) score <24
  • Psychiatric disease and long-term psychopharmacological treatment

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Change from baseline in the Consortium to Establish a Registry for Alzheimer's Disease Neuropsychological Assessment Battery (CERAD-NAB) scores at one week
Zeitfenster: Postoperative day 7
Postoperative day 7

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Mini-Mental State Examination (MMSE)
Zeitfenster: Postoperative day 7
Postoperative day 7
Trail Making Test Part A
Zeitfenster: Postoperative day 7
Postoperative day 7
Trail Making Test Part B
Zeitfenster: Postoperative day 7
Postoperative day 7
Phonemic Fluency Test (S-words)
Zeitfenster: Postoperative day 7
Postoperative day 7

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Nicolai Goettel, MD, University Hospital, Basel, Switzerland

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. August 2007

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. August 2016

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

8. August 2016

Zuerst gepostet (Schätzen)

11. August 2016

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

25. April 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

24. April 2018

Zuletzt verifiziert

1. April 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

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Klinische Studien zur Postoperative kognitive Dysfunktion

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