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Relevance of an Adapted and Supervised Physical Activity Program in Fibromyalgia Patients. The FIMOUV 1 Study. (FIMOUV 1)

28. September 2022 aktualisiert von: Centre Hospitalier Universitaire de Saint Etienne

Relevance of an Adapted and Supervised Physical Activity Program in Fibromyalgia Patients. The FIMOUV 1 Study. Interventional, Controlled, Randomized, Open Study of an Original Outpatient Management.

Fibromyalgia affects 2 to 5% of adults in the general population. Patients describe a combination of symptoms centred around fatigue not induced by exercise and not relieved by rest.

The diagnosis of fibromyalgia is self-perpetuating by the deconditioning, consequence of a reduced muscle mass due to inactivity and periods of prolonged rest.

Thus, it seems fundamental to develop other non-drug approaches: among them, adapted physical activity is recommended by most learned societies because of a good level of evidence (Level 1, Grade A). The question remains, however, whether simple advice to resume physical activity is sufficient (routine care with medical assessment at 3 months) or whether a physical activity supervised inside and outside the hospital is not more relevant.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

60

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Saint Etienne, Frankreich, 42055
        • Chu Saint Etienne

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patient lived in t Loire (42) or Haute-Loire (43)
  • Patient diagnosed with fibromyalgia according to ACR (American College of rheumatology) criteria (total score WPI (Widespread Pain Index) + SS (Severity Scale) ) ≥ 13
  • French writing and speaking
  • Sedentary or low level of activity (less than 2 hours of regular physical activity per week at the time of inclusion)
  • Signature of informed consent

Exclusion Criteria:

  • Cardiac or respiratory diseases that contraindicate the practice of physical activity
  • Significant co-morbidities that contraindicate the practice of physical activity: associated cardiac pathologies (severe rhythm disorders such as rapid atrial fibrillation), respiratory pathologies (severe obstructive or severe respiratory insufficiency), disabling joint pathologies (knee osteoarthritis or osteoarthritis of the hip) training on a treadmill or on a high intensity bike).
  • Impossibility of submitting to the medical monitoring of the program for geographical, social or psychological reason

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Sonstiges
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Fibromyalgiepatienten mit Bewegungsprogramm
Zwei wöchentliche Trainingseinheiten im Universitätskrankenhaus St-Etienne für 1 Monat, dann Relais für 2 Monate in einem Sportverein oder Verein mit der Zertifizierung "Sports Health" in der Loire (42) oder Haute-Loire (43).
Two weekly exercise sessions at the university hospital of St-Etienne for 1 month then relay outside in a sports association or club certified "Sports Health" in the Loire (42) or Haute-Loire (43) for 2 months.
Sonstiges: Fibromyalgie-Patienten mit körperlicher Aktivität zu Hause
Beratung und Empfehlungen zur körperlichen Aktivität zu Hause (= aktuelle klinische Praxis, 1 bis 3 Sitzungen pro Woche in Autonomie).
Beratung und Empfehlungen zur körperlichen Aktivität zu Hause (= aktuelle klinische Praxis, 1 bis 3 Sitzungen pro Woche in Autonomie).

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Assessment of the impact of a 3-month program
Zeitfenster: at 3 months
Health status assessed by the PGIC = Patient Global Impression of Change. interpretation : 0= no change, 7= clear improvement, 5= better).
at 3 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
fatigue
Zeitfenster: at 3 months

assessed by Fatigue Severity Scale. This is a short questionnaire of 9 questions to which the patient answers on a scale from 1 to 7.

Simply add the scores and divide by 9 - you get a result on 7 points. The higher the result, the greater the fatigue. Several studies speak of a threshold at 5.5

at 3 months
Quality of sleep
Zeitfenster: at 3 months

assessed by the Pittsburgh. The questionnaire includes 19 self-assessment questions and 5 questions for the spouse or roommate (if any). Only self-assessment questions are included in the score.

The 19 self-assessment questions combine to give 7 components" of the score with each component receiving a score of 0 to 3.

In all cases, a score of 0 indicates that there is no difficulty while a score of 3 indicates the existence of severe difficulties. The 7 components of the score add up to give an overall score from 0 to 21 points, 0 meaning that there is no difficulty, and 21 indicating on the contrary major difficulties.

at 3 months
Anxiety and Depression
Zeitfenster: at 3 months
assessed by the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) : An overall score of 19 or more indicates a major depressive episode. An overall score of 13 corresponds to adjustment disorders and minor depression.
at 3 months
pain catastrophizing
Zeitfenster: at 3 months
assessed by the PCS (pain catastrophizing scale) assessing catastrophism : there are thirteen statements describing different thoughts and emotions that may be associated with pain. the person must indicate how painful these thoughts and emotions are. From 0= not at all to 4 = all the time
at 3 months
pain evaluation
Zeitfenster: at 3 months
assessed by analog visual evaluation of pain (0= no pain and 10 = very painful)
at 3 months
muscle power
Zeitfenster: at 3 months
evaluated by dynamometry on a stress platform (arms and legs) and by a pocket dynamometer.
at 3 months
muscular endurance
Zeitfenster: at 3 months
evaluated by dynamometry on a stress platform (arms and legs).
at 3 months
gas exchange measurement
Zeitfenster: at 3 months
evaluated during a stress test
at 3 months
quantification of physical activity in meter-h/week
Zeitfenster: at 3 months
evaluated by the APAQ : Adult Physical Activity Questionnaire
at 3 months
sedentary times in hours/day
Zeitfenster: at 3 months
evaluated by the APAQ : Adult Physical Activity Questionnaire
at 3 months
daily energy expenditure
Zeitfenster: at 3 months
evaluated by actimetry
at 3 months
time of physical activity
Zeitfenster: at 3 months
evaluated by actimetry
at 3 months
physical inactivity
Zeitfenster: at 3 months
evaluated by actimetry
at 3 months
patient adherence
Zeitfenster: at 3, 6 and 12 months
number of sessions performed
at 3, 6 and 12 months
Direct medical costs
Zeitfenster: at 3, 6 and 12 months
consultations, examinations, hospitalizations in euros
at 3, 6 and 12 months
Direct non-medical costs
Zeitfenster: at 3, 6 and 12 months
transport
at 3, 6 and 12 months
Cost of lost productivity
Zeitfenster: at 3, 6 and 12 months
time not worked
at 3, 6 and 12 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: David HUPIN, MD, CHU de Saint Etienne

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

15. November 2018

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

19. Dezember 2019

Studienabschluss (Tatsächlich)

11. Juni 2021

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

5. November 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

8. November 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

9. November 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

29. September 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. September 2022

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2022

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Schlüsselwörter

Andere Studien-ID-Nummern

  • 18CH051
  • 2018-A01597-48 (Andere Kennung: ANSM)

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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