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The Effect of Inspiratory Muscle Warm-Up in Patients With COPD

31. Dezember 2020 aktualisiert von: Ridvan Aktan, Dokuz Eylul University

The Effect of Inspiratory Muscle Warm-Up Prior to Inspiratory Muscle Training in Addition to Exercise Training in Patients With COPD

In this study, it is aimed to investigate the effect of inspiratory muscle warm-up (IMW) performed before inspiratory muscle training (IMT) in addition to general exercise training on respiratory functions, respiratory muscle strength, exercise capacity, perceived dyspnea intensity and health-related quality of life in patients with COPD.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a disease that leads to increased morbidity and mortality with severe pulmonary complications. The Global Burden of Disease studies have estimated that COPD is the third leading cause of death worldwide. The effects of COPD are not only limited to the lungs but also affects other organs and systems, causing loss of strength in the respiratory and peripheral muscles, which leading to a decreased capacity for exercise. Respiratory muscles are the skeletal muscles that can be trained based on the principles of exercise just like peripheral muscles. It is known that while doing exercise training in peripheral muscles, more muscle performance can be achieved by warming up those muscles before the loading phase. In this study, it is aimed to investigate the effect of inspiratory muscle warm-up (IMW) performed before inspiratory muscle training (IMT) in addition to general exercise training on respiratory functions, respiratory muscle strength, exercise capacity, perceived dyspnea intensity and health-related quality of life in patients with COPD.

Participants were randomly divided into two groups as the study group (IMW Group) and the control group (Standard IMT Group). The Standard IMT Group performed only IMT, while the IMW Group performed an IMW protocol for warming the inspiratory muscles before each IMT session. The IMT and IMW were applied using a threshold pressure loading device. The IMT applied as 30 breath repetitions at 60% of the maximal inspiratory pressure (MIP). The intensity of MIP adjusts by two weekly MIP measurements. The protocol of IMW consists of 2 sets of 30 breaths at 40% of MIP, with 1 min rest between sets, using a threshold inspiratory muscle trainer. Then the respiratory exercises and aerobic exercise program performed in both groups in each session. Aerobic exercise program; After 5 min of general body warming, applied 20 min with a load of 4-6 according to the modified Borg scale on the treadmill, finished with 5 min whole body cool-down. All program applied to 3 days a week for 8 weeks under the supervision of a physiotherapist and other days of the week without a supervisor. Demographic features questioned and recorded in the data recording form through a mutual interview in patients who meet the inclusion criteria. All patients evaluated before treatment and after treatment.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

30

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Balçova
      • İzmir, Balçova, Truthahn, 35330
        • Dokuz Eylul University

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

45 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Diagnosing COPD in accordance with Global initiative for chronic obstructive pulmonary disease (GOLD) guideline criteria
  • Having a Maximal inspiratory pressure (MIP) less than 60 cmH2O
  • Aged between 45 and 70 years
  • Independent mobilization
  • Volunteering to research
  • Stable clinical condition (same medication routine without taking any antibiotics for the last 3 weeks and/or no acute exacerbation in the last 3 months)

Exclusion Criteria:

  • Not quitting smoking
  • A previous pneumonectomy or lobectomy operation.
  • Pneumonia in the last 3 months.
  • Any pulmonary infection during the study.
  • Requirement for supplemental oxygen therapy
  • Orthopaedic or neurological conditions effecting the ability to exercise

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: IMW Group
Patients who performed inspiratory muscle warm-up (IMW) before inspiratory muscle training (IMT)
The IMW protocol applied before each inspiratory muscle training (IMT) session by using a threshold inspiratory muscle trainer. The IMW protocol consists of 2 sets of 30 breaths in 40% of the maximal inspiratory pressure (MIP), with 1 min rest between sets. The intensity of MIP adjusted by two weekly MIP measurements.
The IMT applied twice a day as 30 breath repetitions at 60% of the maximal inspiratory pressure (MIP). The intensity of MIP adjusted by two weekly MIP measurements.
Then the respiratory exercises and aerobic exercise program performed in both groups in each session. Aerobic exercise program; After 5 min of general body warming, applied 20 min with a load of 4-6 according to the modified Borg scale on the treadmill, finished with 5 min whole body cool-down. All program applied to 3 days a week for 8 weeks under the supervision of a physiotherapist and other days of the week without a supervisor.
Experimental: Standart IMT Group
Patients who performed standard inspiratory muscle training (IMT) without inspiratory muscle warm-up (IMW) protocol
The IMT applied twice a day as 30 breath repetitions at 60% of the maximal inspiratory pressure (MIP). The intensity of MIP adjusted by two weekly MIP measurements.
Then the respiratory exercises and aerobic exercise program performed in both groups in each session. Aerobic exercise program; After 5 min of general body warming, applied 20 min with a load of 4-6 according to the modified Borg scale on the treadmill, finished with 5 min whole body cool-down. All program applied to 3 days a week for 8 weeks under the supervision of a physiotherapist and other days of the week without a supervisor.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Inspiratorische Muskelkraft
Zeitfenster: 8 Wochen
Die inspiratorische Muskelkraft (MIP) wurde mit einem tragbaren Munddruckgerät (Micro RMP; Micro Medical, Rochester, UK) gemessen. Drei bis fünf akzeptable und reproduzierbare Maximalmanöver (d. h. Unterschiede zwischen den Werten < 10 %) wurden durchgeführt und der höchste Wert wurde aufgezeichnet.
8 Wochen
Kraft der Ausatmungsmuskulatur
Zeitfenster: 8 Wochen
Die exspiratorische Muskelkraft (MEP) wurde mit einem tragbaren Munddruckgerät (Micro RMP; Micro Medical, Rochester, UK) gemessen. Drei bis fünf akzeptable und reproduzierbare Maximalmanöver (d. h. Unterschiede zwischen den Werten < 10 %) wurden durchgeführt und der höchste Wert wurde aufgezeichnet.
8 Wochen
Respiratory functions
Zeitfenster: 8 weeks
Respiratory functions were evaluated by pulmonary function tests. Pulmonary function tests were performed in accordance with the American Thoracic Society (ATS) / European Respiratory Society (ERS) criteria, in a sitting position with a computer-compatible spirometer (Sensor Medics Vmax 22 machine, SensorMedics Inc., Anaheim, CA). Percentages of forced expiratory volume in one second (FEV1), forced vital capacity (FVC) and FEV1 / FVC ratio values relative to the predicted value were recorded in pulmonary function tests.
8 weeks
Dyspnea assessment
Zeitfenster: 8 weeks
The modified Medical Research Council (mMRC) Dyspnea Scale was used to evaluate the severity of dyspnea. Commonly used in the assessment of dyspnea in COPD, mMRC has a five-level scoring system ranging from 0 to 4. A high score indicates an increased sense of dyspnea.
8 weeks
Exercise capacity assessment
Zeitfenster: 8 weeks
The 6-Minute Walking Test distance (6MWD) was used to assess exercise capacity.
8 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Bewertung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität mit dem St. George's Respiratory Questionnaire (SGRQ)
Zeitfenster: 8 Wochen
Der SGRQ ist ein spezifischer Fragebogen für Atemwegserkrankungen. Es handelt sich um einen von Patienten selbst auszufüllenden Fragebogen, bei dem 50 Items mit 76 gewichteten Antworten abgefragt wurden, die in drei Bereiche unterteilt waren: Symptome (8 Items), Aktivitäten (16 Items), Auswirkungen der Krankheit (26 Items). Die drei Teile des Fragebogens werden getrennt bewertet und die Gesamtpunktzahl errechnet. Die Werte reichen von 0-100. Höhere Werte weisen auf eine schlechtere HRQOL hin.
8 Wochen
Health-Related Quality of Life (HRQOL) using the 36-item Short Form Survey (SF-36)
Zeitfenster: 8 weeks
The SF-36 is a general quality of life survey which includes 36 items and enables the measurement of eight sections; physical functioning, social role functioning, physical role functioning, emotional role functioning, mental health, vitality, bodily pain and general health perceptions. Each category is scored from 0 to 100. Lower scores indicating worse HRQOL.
8 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Sevgi Ozalevli, PT, Prof, Dokuz Eylul University
  • Hauptermittler: Ridvan Aktan, PT, PhD, Dokuz Eylul University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Juni 2019

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

28. Dezember 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

30. November 2020

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

30. November 2020

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

7. Dezember 2020

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

5. Januar 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

31. Dezember 2020

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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