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Identification of Image Phenotypes to Predict Recurrence After Resection of Hepatocellular Carcinoma (LIVERIBIOPSY)

10. Februar 2022 aktualisiert von: Assistance Publique - Hôpitaux de Paris

Tumor recurrence, which occurs in 70% of patients with HCC within 5 years after hepatic resection, is a major cause of post-resection-death. This recurrence can be true recurrence (intrahepatic metastases), which occurs sooner than 2 years later, or it can be due to the development of de-novo tumors at least 2 years later. Despite this high rate of tumor recurrence, no anti-recurrence adjuvant therapies are currently recommended.

Imaging phenomics is the systematic, large scale extraction of imaging features for the characterization and classification of disease phenotypes. Combining imaging and tissue phenomics could be a solution to predict HCC recurrence. With the emergence of molecular therapies and immunotherapies, identifying patients with HCC at high risk of post-resection recurrence would help determine additional therapeutic and management strategies in clinical practice.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Hepatocellular carcinoma (HCC) is among the most lethal and prevalent cancers in the human population and it is now the third leading cause of cancer deaths worldwide, with over 500,000 people affected. Because of the high recurrence rate after curative hepatectomy, accurate prognostic assessment in HCC patients are quite important. With the emergence of molecular therapies and immunotherapies, the identification of patients at high or low risk for recurrence after hepatic resection would help determine additional therapeutic and management strategies in clinical practice. Although many immunohistochemical markers have been reported to have a prognostic value for HCC patients, there is no consensus on how these markers could add prognostic value to the clinical parameters.

In the initial step of biomarker discovery, no specific sample size is provided, however to test hypothesis, 100 patients are required.

This first study will potentially be followed by a second similar study promoted by the same investigators to increase the statistical power to improve the classification tool according to the patient's future.

Period covered by the data collection: 2011-2019 / Duration data collection: 1 year.

The primary endpoint will be built using machine learning method to obtain prediction of recurrence within 2 years. The Recurrence Free survival (RFS) within two years will be the reference outcome to evaluate the prognostic of the patients.

The secondary endpoint are following :

- A secondary endpoint which will be built using machine learning method to obtain prediction of recurrence after 2 years.

The Recurrence Free survival (RFS) after two years will be the reference outcome to evaluate the prognostic of the patients.

- A secondary endpoint will be the correlation between biomarker from CT scan and pathological biomarkers As the spectrum of HCC disease is very large, many patients to conduct conclusive validation studies for diagnostic and prognostic relevance need to be obtained.

Overall, each specific-read out endpoint will include a sample size calculation and - if appropriate - a power analysis specific to the objective of this study.

During training, phenotyping system performance assessment will be done to guide the calculation of the sample size for the validation.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

100

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Villejuif, Frankreich, 94800
        • PAUL BROUSSE HOSPITAL

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Data of patients who has hepatectomy (resection R0) for an HCC treatment will be collected from January 2011 to December 2019.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age ≥ 18 years old
  • Patients who underwent surgery and have R0 resection after 2010
  • Multiphase CT scans with contrast media should be performed within 2 months prior to surgical intervention
  • At least 2 years of follow-up data on intrahepatic recurrence

Exclusion Criteria:

  • Previous HCC treatment
  • Combination of other anti-cancer treatment
  • Other malignancies
  • Patient expressly expressing opposition to the exploitation of their data as defined by the project
  • Protected adults

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The main objective of this work is to identify biomarkers from CT scan (non-invasive imaging phenotypes from radiological images) which have a prognostic value for an early recurrence in patients with hepatocellular cancer.
Zeitfenster: 2 years
The primary endpoint will be built using machine learning method to obtain prediction of recurrence within 2 years. The Recurrence Free survival (RFS) within two years will be the reference outcome to evaluate the prognostic of the patients.
2 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Identify biomarkers from CT scan (non-invasive imaging phenotypes from radiological images) which have a prognostic value for a tardive recurrence in patients with hepatocellular cancer.
Zeitfenster: 2 years
A secondary endpoint which will be built using machine learning method to obtain prediction of recurrence after 2 years. The Recurrence Free survival (RFS) after two years will be the reference outcome to evaluate the prognostic of the patients.
2 years

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
To correlate the imaging signatures predictive of recurrence with the cell population molding of tissue microenvironment (TME) and the tumor biology using tissue assessment as reference.
Zeitfenster: 1 year
Correlation between biomarker from CT scan and nodule size, nodule differentiation (grade OMS), nodule capsule, macroscopie invasion, microscopic vascular invasion, macrotrabecular sub-type, satellite nodule, staging.
1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Mitarbeiter

Ermittler

  • Hauptermittler: Maïté LEWIN, Professor, PAUL BROUSSE HOSPITAL

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

28. Januar 2021

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

28. Januar 2022

Studienabschluss (Tatsächlich)

9. Februar 2022

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. Dezember 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. Februar 2022

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

11. Februar 2022

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

11. Februar 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Februar 2022

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2022

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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