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Specificities of Atypical Non AutoImmune Diabetes (ANAID) in the French West Indies (DiAGeNA)

Epidemiological, Clinical, Biological and Genetic Specificities of Atypical Non-AutoImmune Diabetes (ANAID) in the French West Indies

Genetics variants could be involved in atypical non-autoimmune diabetes revealed by ketoacidosis. The objective of this research will be to determine the relationships between the genetic variants already described in known monogenic diabetes or identified as involved in glucose metabolism and its regulation, in insulin signaling pathways or in insulin secretion itself in subjects of African and Indian ancestry with atypical forms of non autoimmune diabetes.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

In the French West Indies, the prevalence of diabetes is twice as high as that reported at the national level with a clinical and biological phenotype which seems different, undoubtedly linked to genetic polymorphisms sometimes correlated with specific environmental exposures in these territories. The two most common forms of diabetes are type 1 diabetes (T1D), which accounts for around 5 - 10% of all diabetes, and type 2 diabetes (T2D), which is much more common (around 90 - 95 %). However, in practice, forms of atypical diabetes are described more and more frequently in young subjects, without an autoimmune context, occurring in a family context or not, without the classic phenotype of common type 2 diabetes with the observation in certain populations episodes of ketoacidosis which can be life-threatening. Genetic variants involved in glucose metabolism and its regulation, in insulin signaling pathways, or insulin secretion itself could explain the occurrence of this type of diabetes or episodes of ketoacidosis in these subjects with an evolution towards more or less early insulin withdrawal. The genetic sampling, which is part of the routine etiological diagnosis of these atypical forms, will be carried out with clinical and metabolic evaluation carried out as part of routine care. Unfortunately, this genetic research is not always done systematically. This is a multicenter prospective observational study. This research will be cross-sectional in order to identify in subjects presenting forms of atypical non-autoimmune diabetes (DNAI) found in subjects of African and Indian ancestry in the French West Indies, the presence of known pathogenic mutations described in monogenic diabetes of the MODY type (GCK, HNF1A, HNF4A, PDX1, HNF1B, NEUROD1, CEL, INS, ABCC8, KCNJ11, GATA6, WFS1, TRMT10A, PCBD1, GATA4, APPL1, RFX6, MAFA, SLC19A2, ONECUT1, m.3243A>G, KCNK16) but also new mutations in genes involved in glucose metabolism and its regulation, in insulin signaling pathways, or insulin secretion and this thanks to a molecular screening of the entire exome. A longitudinal follow-up is secondarily planned in order to determine the appearance of complications according to the presence of pathogenic genetic mutations that will have been identified.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

118

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

subjects of African and Indian ancestry with atypical forms of non autoimmune diabetes.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Phenotypic criteria :

Subjects from Indian or African Ancestry self-declared

Age criteria at diagnosis:

Early onset of diabetes: patient aged between 18 and 47 years at the time of diagnosis of diabetes Clinical criteria: at least 2 criteria Labeled type 2 diabetic

Patient hospitalized for:

Ketoacid decompensation Significant weight loss (more than 10% in less than 6 months) without obvious etiology Lipodystrophic / lipoatrophic appearance Presence of an associated myopathy or deafness Presence of early inaugural nephropathy or within 3 years after diagnosis Presence of early inaugural heart disease or within 3 years after diagnosis Poor response to non-insulin treatments despite good adherence

Biological criteria:

Absent T1D autoantibodies:

Anti-islet antibodies (ICA) Anti-IA2 antibodies Anti-insulin antibodies Anti-ZnT8 antibodies Anti-GAD antibodies

Other criteria:

Informed consent signed by the patient

Exclusion Criteria:

Type 1 diabetes (T1D) Presence of T1D antibodies Secondary diabetes (pancreas diseases, endocrine diseases, drug intake, infection) Other associated autoimmune pathologies Pregnancy Refusal to participate

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
case
subjects of African and Indian ancestry with atypical forms of non autoimmune diabetes.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
known pathogenic mutations described in monogenic diabetes of the MODY type
Zeitfenster: At inclusion
pourcentage
At inclusion

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
new pathogenic mutations identified in genes involved in glucose metabolism and its regulation,
Zeitfenster: At inclusion
pourcentage
At inclusion
genetic mutations.
Zeitfenster: At inclusion
présence/absence
At inclusion
association between clinical and biological data and DNAI
Zeitfenster: At inclusion
odds ration
At inclusion
comparing the genetic data found in African and Indian ancestry population
Zeitfenster: At inclusion
Results with a significant p-value (p < 0.05)
At inclusion

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Fritz-Line VELAYOUDOM, Doctor, CHU de la Guadeloupe

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juni 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. September 2029

Studienabschluss (Geschätzt)

1. September 2029

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

8. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

8. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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