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Sedation With Dexmedetomidine or Midazolam in Combination With Propofol for Removal of Double-J Ureteral Stent

5. Mai 2026 aktualisiert von: Reem Adel Hafiz, Tanta University

Sedation With Dexmedetomidine or Midazolam in Combination With Propofol for Removal of Double-J Ureteral Stent: A Randomized Double-Blinded Study

The aim of this study is to compare the efficacy of intravenous sedation using propofol alone or in combination with dexmedetomidine or midazolam for the removal of double J (D-J) ureteral stent.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Ureteral double J (D-J) stents have been common practice in the management of various urological conditions. D-J stents are often employed to alleviate pain, prevent infection, and clear obstructions encountered during urological treatments.

Dexmedetomidine is a selective α2-adrenergic receptor agonist ( α2- AR), offering both sedation and pain relief while preserving respiratory function. Despite these benefits, one of the potential drawbacks of this medication is its tendency to lower both heart rate and blood pressure as a result of its sympatholytic properties.

Midazolam, a drug belonging to the benzodiazepines class, is commonly used for premedication before anesthesia, procedural sedation, and managing intense agitation.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

60

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • El-Gharbia
      • Tanta, El-Gharbia, Ägypten, 31527
        • Tanta University

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age from 21 to 65 years.
  • Both sex.
  • Physical status of the patients were from I-III according to American Society of Anesthesiologists (ASA).
  • Patients underwent Double-J ureteral stent removal.

Exclusion Criteria:

  • Symptoms of lower urinary tract infection.
  • Stenosis of the urethra during cystoscopy.
  • Renal impairment (serum creatinine >1.5 mg/dL).
  • Chronic pain syndrome.
  • Mental disorder and difficulty in communication.
  • History of chronic use of sedatives, alcohol and narcotics.
  • Bradycardia (heart rate less than 50 beats per minute).
  • Systolic blood pressure less than 90 mm Hg.
  • Taking a sedative or analgesic 24 hours before surgery.
  • Body mass index (BMI) equal or over 35 kg/m2.
  • History of allergy to one of the drugs used in the study.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Group P (Propofol alone)
Patients received 10 ml of normal saline injected intravenous within 10 min then intravenous propofol titrated with normal saline and injected with a dose of 1.5 mg/kg for the first bolus dose followed by intermittent doses of 20 mg per dose according to patient's needs.
Patients received 10 ml of normal saline injected intravenous within 10 min then intravenous propofol titrated with normal saline and injected with a dose of 1.5 mg/kg for the first bolus dose followed by intermittent doses of 20 mg per dose according to patient's needs.
Experimental: Group D (Propofol and Dexmedetomidine)
Patients received dexmedetomidine 1 µg/kg intravenous titrated with 10 ml of normal saline injected within 10 min prior to propofol administration by 10 min. Propofol was injected with a dose of 1.5 mg/kg for the first bolus dose followed by intermittent doses of 20 mg per dose according to patient's needs
Patients received dexmedetomidine 1 µg/kg intravenous titrated with 10 ml of normal saline injected within 10 min prior to propofol administration by 10 min. Propofol was injected with a dose of 1.5 mg/kg for the first bolus dose followed by intermittent doses of 20 mg per dose according to patient's needs.
Experimental: Group M (Propofol and Midazolam)
Patients received midazolam 0.05 mg/kg titrated with 10 ml of normal saline injected intravenous within 10 min prior to propofol administration by 10 min. Propofol was injected with a dose of 1.5 mg/kg for the first bolus dose followed by intermittent doses of 20 mg per dose according to patient's needs.
Patients received midazolam 0.05 mg/kg titrated with 10 ml of normal saline injected intravenous within 10 min prior to propofol administration by 10 min. Propofol was injected with a dose of 1.5 mg/kg for the first bolus dose followed by intermittent doses of 20 mg per dose according to patient's needs.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Total propofol consumption
Zeitfenster: Intraoperatively
Total propofol consumption was recorded.
Intraoperatively

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Sedation level
Zeitfenster: 30 minutes in the recovery area
Sedation level was assessed preoperatively, every 5 minutes during the procedure and every 10 min during stay in the recovery area by Ramsay sedation scale classified 1-6 (1= anxious, 2= calm,3= lethargic, 4= confused and responsive to auditory stimuli, 5= sluggish response to auditory stimuli, 6= No response to painful stimuli)
30 minutes in the recovery area
Degree of patient satisfaction
Zeitfenster: 24 hours postoperatively
Degree of patient satisfaction was assessed by using a 5 point Likert scale as follows 1. extremely dissatisfied; 2. unsatisfied; 3. neutral; 4. satisfied; 5. extremely satisfied
24 hours postoperatively
Duration of stay in the recovery area
Zeitfenster: 30 minutes in the recovery area
Duration of stay in the recovery area was recorded.
30 minutes in the recovery area
Incidence of complications
Zeitfenster: 24 hours postoperatively
Incidence of complications such as apnea, laryngospasm, hypotension, bradycardia, nausea, vomiting, or any other complication were recorded.
24 hours postoperatively

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. November 2024

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2025

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2025

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

5. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

5. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

12. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

12. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

5. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

JA

Beschreibung des IPD-Plans

The data will be available upon a reasonable request from the corresponding author after the end of study for one year.

IPD-Sharing-Zeitrahmen

After the end of study for one year.

IPD-Sharing-Zugriffskriterien

The data will be available upon a reasonable request from the corresponding author.

Art der unterstützenden IPD-Freigabeinformationen

  • STUDIENPROTOKOLL

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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