- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07637565
Artificial Intelligence-based Dietary Care System (AI DC-system)
3. Juni 2026 aktualisiert von: National Taiwan University Hospital
Effectiveness of An Artificial Intelligence-based Dietary Care System for Distress From Altered Bowel Function and Quality of Life in Rectal Cancer Patients With Low Anterior Resection Syndrome
Patients with rectal cancer complicated by low anterior resection syndrome who undergo anal-preserving surgery may experience severe distress in daily life due to changes in bowel function, thus requiring significant post-discharge care support from healthcare professionals.
This study is a multicenter, non-blinded randomized controlled trial.
One hundred patients with rectal cancer complicated by low anterior resection syndrome are planned to be randomly assigned in a 1:1 ratio from the colorectal surgery outpatient clinics of National Taiwan University Hospital, its Cancer Center, and its Yunlin Branch.
They will be divided into a control group receiving routine dietary education and an experimental group receiving both routine dietary education and the use of an artificial intelligence-based dietary care system application.
The artificial intelligence-based dietary care system application will be used for approximately six months.
Three questionnaires will be administered at one month post-surgery (before intervention), three months post-surgery, and six months post-surgery.
The questionnaires will include: a demographic data sheet, a low anterior resection syndrome score, distress inventory from altered bowel functioning, and the European Organization for Research and Treatment of Cancer QLQ-30 Scale, to verify the effectiveness of the artificial intelligence-based dietary care system application in improving bowel disturbance and quality of life in patients with rectal cancer complicated by low anterior resection syndrome.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Geschätzt)
100
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Ling-Chun Lu, PhD
- Telefonnummer: 886-2-33665589
- E-Mail: lulingchun@ntu.edu.tw
Studienorte
-
-
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Taipei, Taiwan, 10617
- National Taiwn University, College of Medicine
-
Kontakt:
- Ling-Chun Lu, PhD
- Telefonnummer: 886-2-33665589
- E-Mail: lulingchun@ntu.edu.tw
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Age ≥18 years.
- Clear consciousness with ability to communicate in Mandarin or Taiwanese.
- Histopathological confirmation of rectal adenocarcinoma.
- Undergoing radical rectal resection or such surgery combined with temporary stoma closure.
Exclusion Criteria:
- Diagnosis of other intestinal disorders, including intestinal tumors, bloating, obstruction, ulcerative colitis, or irritable bowel syndrome.
- Inability to access the internet.
- Inability to use a smartphone.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Versorgungsforschung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Experimental: Artificial Intelligence-based Dietary Care System
Care program will conduct by Artificial Intelligence-based Dietary Care System.
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Aktiver Komparator: Routine care
Routine dietary education during hospitalization is provided via hospital-developed electronic materials accessible through QR code scanning.
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Content covers postoperative dietary progression, nutritional supplementation, intake principles, and food avoidance.
The postoperative regimen typically advances through four stages-clear liquid, low-residue semi-liquid, low-residue soft, and regular diet-with most patients resuming normal intake within one month.
Guidance emphasizes high-protein, high-calorie foods, small frequent meals, and balanced nutrition, while advising avoidance of gas-producing, odorous, coarse-fiber, greasy, spicy, pickled, and dairy products.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire (EORTC QLQ-C30)
Zeitfenster: Three-time frames are at one-month post-surgery (before intervention), three- months post-surgery, and six-months post-surgery.
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This 30-item instrument assesses cancer-related QoL across global health, five functional domains (physical, role, cognitive, emotional, and social), and nine symptom scales (fatigue, nausea/vomiting, pain, dyspnea, sleep disturbance, appetite loss, constipation, diarrhea, and financial difficulty) [22, 23].
Higher scores for functioning and global health indicate better QoL, whereas higher symptom scores denote greater symptom burden.
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Three-time frames are at one-month post-surgery (before intervention), three- months post-surgery, and six-months post-surgery.
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Distress Inventory for Altered Bowel Functioning (DI-ABF)
Zeitfenster: Three-time frames are at one-month post-surgery (before intervention), three- months post-surgery, and six-months post-surgery.
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Developed by Lu et al., the 16-item DI-ABF measures distress arising from altered bowel functioning across three domains: daily life, emotional regulation, and social functioning, with higher scores reflecting greater distress.
Cut point 9.5 divided to be no bowel-related distress (0-9.5) and bowel-related distress (>9.5).
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Three-time frames are at one-month post-surgery (before intervention), three- months post-surgery, and six-months post-surgery.
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Andere Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Low Anterior Resection Syndrome (LARS) Score
Zeitfenster: Three-time frames are at one-month post-surgery (before intervention), three- months post-surgery, and six-months post-surgery.
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Developed by Emmertsen and Laurberg [21], this tool evaluates five aspects of bowel dysfunction: flatus incontinence, fecal incontinence, bowel frequency, clustering, and urgency.
Scores range from 0 to 42, with higher scores indicating more severe symptoms.
Severity is categorized as no LARS (0-20), minor LARS (21-29), and major LARS (30-42).
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Three-time frames are at one-month post-surgery (before intervention), three- months post-surgery, and six-months post-surgery.
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
1. Juli 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
31. Dezember 2027
Studienabschluss (Geschätzt)
31. Dezember 2028
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
3. Juni 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
3. Juni 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
10. Juni 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
10. Juni 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
3. Juni 2026
Zuletzt verifiziert
1. Juni 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Andere Studien-ID-Nummern
- 202603195RIND
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Beschreibung des IPD-Plans
For privacy protection considerations, no individual praticipant data will be shared.
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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