- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07645300
LOw DosE Spironolactone, chlorThAlidone oR Combination in CKD Trial (LODESTAR)
8. Juni 2026 aktualisiert von: VA Office of Research and Development
LOw DosE Spironolactone, chlorThAlidone oR Combination in CKD (LODESTAR) Trial
The purpose of this research is to gather information on the safety and effectiveness of spironolactone and chlorthalidone for treatment of high blood pressure in patients with moderate to advanced CKD.
Both drugs have been approved by the Food and Drug Administration (FDA) for the treatment of high blood pressure since 1960.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Detaillierte Beschreibung
Highly prevalent among patients with chronic kidney disease (CKD) , poor blood pressure (BP) control is a modifiable risk factor for both kidney failure progression and cardiovascular (CV) disease.
Although the mineralocorticoid receptor antagonist (MRA) spironolactone (SPL) is recommended to treat resistant hypertension in patients with CKD, 34% discontinue SPL within 12 weeks, mostly due to hyperkalemia.
The potassium (K) binding agent patiromer reduced the discontinuation rate to 14%, but the added expense and potential drug interactions are of concern.
SPL, a steroidal MRA, reduces albuminuria and rates of decline in eGFR.
In type 2 diabetes and CKD, the non-steroidal MRA finerenone reduces kidney failure and CV outcomes but is not indicated for the treatment of hypertension.
Due to concern of hyperkalemia, SPL is barely prescribed in these patients.
In 2021, the investigators reported that chlorthalidone (CTD) in people with advanced CKD was effective in lowering BP and albuminuria by 50%.
However, reversible changes in kidney function and hypokalemia were common.
The investigators believe that a very low dose combination strategy of CTD + SPL will be effective in lowering BP, maintaining K, and providing target organ protection.
However, the optimal dose to maintain K and lower BP remains unclear.
To test this hypothesis, the investigators propose a pilot proof-of-concept study (phase 2A) followed by a larger phase 2B study.
Proof of Concept, phase 2A: To test the hypothesis that low or very low dose CTD combined with SPL will improve BP, the investigators will perform a pilot, single-center, placebo-controlled, double-blind, randomized trial among patients with CKD and poorly controlled hypertension.
After a two-week, patient-blind, placebo run-in, the investigators will randomize 50 hypertensive people to one of 4 groups in equal numbers: placebo; CTD very low dose; SPL very low dose QD; or a combination of CTD very low dose + SPL very low dose for 6 weeks.
At 6 weeks, doses will be doubled for a further 6 weeks.
The primary endpoint will be assessed by change from baseline to 6 weeks and 12 weeks in systolic AOBP and serum K for the combination group compared to placebo.
If CTD + SPL is more effective than placebo, the investigators will perform the phase 2B trial.
In this trial, the investigators will test the hypothesis that among patients with moderate to advanced CKD and poorly controlled hypertension, compared to add-on SPL or add-on CTD, treatment over 12 weeks with add-on combination of spironolactone (SPL) and chlorthalidone (CTD) will more effectively lower unattended systolic automated office blood pressure (uAOBP).
Furthermore, combination therapy will reduce albuminuria more than either drug alone providing evidence for target organ protection.
CTD will produce these effects by further reducing extracellular fluid volume in combination with SPL.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Geschätzt)
160
Phase
- Phase 2
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Rajiv Agarwal, MD MBBS
- Telefonnummer: (317) 988-2241
- E-Mail: rajiv.agarwal@va.gov
Studienorte
-
-
Indiana
-
Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46202-2884
- Richard L. Roudebush VA Medical Center, Indianapolis, IN
-
Hauptermittler:
- Rajiv Agarwal, MD MBBS
-
Kontakt:
- Rajiv Agarwal, MD MBBS
- Telefonnummer: 317-988-2241
- E-Mail: rajiv.agarwal@va.gov
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Study is limited to US Veterans
- GFR estimated by race-independent CKD-EPI formula < 45 ml/min/1.73m2 but 15 mL/min/1.73m2
Hypertension
- The investigators will use clinic AOBP of at least 135/85 to define hypertension
Treatment with antihypertensive drugs
- This would require the use of at least one antihypertensive drug
- One of the drugs should be either an ACE inhibitor or ARB or a beta-blocker at the time of randomization
- Serum K 3.5 to 5.2 mEq/L at the time of randomization
Exclusion Criteria:
- Clinic AOBP of >=160/100 mmHg
Use of:
- SPL
- eplerenone
- amiloride
- triamterene
- finerenone
- thiazide
- thiazide-like drugs (CTD, HCTZ, metolazone, indapamide) or the use of K binders or fludrocortisone in the previous 4 weeks
- K supplementation would be allowed
- Myocardial infarction, heart failure hospitalization, or stroke 8 weeks prior to randomization
- If the patient is only on an alpha blocker, as the sole antihypertensive drug, they will be excluded
- Pregnant or breastfeeding women or women who are planning to become pregnant or those not using a reliable form of contraception
- Known hypersensitivity or a prior documented adverse reaction to CTD or SPL
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Vervierfachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Placebo-Komparator: placebo
phase 2A
|
very low dose (VLD) x 6 weeks then low dose (LD) x 6 weeks
very low dose (VLD) x 6 weeks then low dose (LD) x 6 weeks
very low dose (VLD) x 6 weeks then low dose (LD) x 6 weeks
|
|
Experimental: Chlorthalidone
phase 2A Chlorthalidone(CTD) very low dose (VLD) x 6 weeks
|
very low dose (VLD) x 6 weeks then low dose (LD) x 6 weeks
|
|
Experimental: Spironolactone
phase 2A Spironolactone(SPL) very low dose (VLD) x 6 weeks
|
very low dose (VLD) x 6 weeks then low dose (LD) x 6 weeks
|
|
Experimental: CTD + SPL
phase 2A Chlorthalidone(CTD) VLD + Spironolactone(SPL) VLD x 6 weeks
|
very low dose (VLD) x 6 weeks then low dose (LD) x 6 weeks
|
|
Aktiver Komparator: 2B CTD
phase 2B Chlorthalidone(CTD) low dose (LD) x 12 weeks
|
compare combination LD with SPL LD at 12 weeks
|
|
Aktiver Komparator: 2B SPL
phase 2B Spironolactone(SPL) low dose (LD) x 12 weeks
|
compare combination LD with SPL LD at 12 weeks
|
|
Experimental: 2B VLD CTD + VLD SPL
phase 2B Chlorthalidone(CTD) VLD + Spironolactone(SPL) VLD x 12 weeks
|
compare combination LD with SPL LD at 12 weeks
|
|
Experimental: 2B LD CTD + LD SPL
phase 2B Chlorthalidone(CTD) LD + Spironolactone(SPL) LD x 12 weeks
|
compare combination LD with SPL LD at 12 weeks
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Unattended systolic automated office blood pressure in phase 2A
Zeitfenster: 12 weeks
|
phase 2A: the primary endpoint will be assessed by change from baseline to 6 weeks and 12 weeks in systolic AOBP for the combination group compared to placebo.
|
12 weeks
|
|
Serum K phase 2A
Zeitfenster: 12 weeks
|
phase 2A: the primary endpoint will be assessed by change from baseline to 12 weeks in serum K for the combination group compared to placebo.
|
12 weeks
|
|
Unattended systolic automated office blood pressure in phase 2B
Zeitfenster: 12 weeks
|
phase 2B: the primary endpoint will be assessed by change from baseline to 12 weeks in systolic AOBP for the combination LD group compared to SPL.
|
12 weeks
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Mediation of BP lowering by volume markers
Zeitfenster: 12 weeks
|
The investigators will evaluate changes from baseline in the following markers: B-type natriuretic peptide (BNP), seated plasma renin activity and plasma aldosterone, and 24h urinary aldosterone.
The investigators will use a mediation model to ascertain the mechanism of BP lowering whether it is via reduction of volume or blockade of the renin-angiotensin system.
Each of the 4 mediation variables will be analyzed individually and then in aggregate as prespecified in the statistical analysis plan.
|
12 weeks
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Ermittler
- Hauptermittler: Rajiv Agarwal, MD MBBS, Richard L. Roudebush VA Medical Center, Indianapolis, IN
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
1. Oktober 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
31. März 2032
Studienabschluss (Geschätzt)
30. Juni 2032
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
8. Juni 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
8. Juni 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
12. Juni 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
12. Juni 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
8. Juni 2026
Zuletzt verifiziert
1. Juni 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Urogenitale Erkrankungen
- Gefäßerkrankungen
- Herz-Kreislauf-Erkrankungen
- Pathologische Prozesse
- Männliche Urogenitalerkrankungen
- Nierenerkrankungen
- Urologische Erkrankungen
- Weibliche Urogenitalerkrankungen
- Weibliche Urogenitalerkrankungen und Schwangerschaftskomplikationen
- Chronische Erkrankung
- Krankheitsattribute
- Niereninsuffizienz
- Pathologische Zustände, Anzeichen und Symptome
- Hypertonie
- Niereninsuffizienz, chronisch
- Organische Chemikalien
- Polycyclische Verbindungen
- Schwangerschaft
- Steroide
- Fusions-Ring-Verbindungen
- Laktone
- Schwanger
- Spironolacton
Andere Studien-ID-Nummern
- NEPH-011-25F
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Ja
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird
Ja
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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