- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07655544
Impact of a Tunneled Hemodialysis Catheter With Endexo® Technology on Catheter Dysfunction Compared With Historical Catheter Dysfunction Data in Standard Catheters
11. Juni 2026 aktualisiert von: Guerkan SENGOELGE, Medical University of Vienna
Impact of a Tunneled Hemodialysis Catheter With Endexo® Technology on Catheter Dysfunction Compared With Historical Catheter Dysfunction Data in Standard Catheters (Silicone or Polyurethane): A Pilot Study
There is evidence that central venous catheters made of the permanent and non-eluting integral polymer Endexo® are more resistant to intraluminal thrombosis.
This has a direct reducing effect on catheter malfunctions.
Indirectly, due to reduced handling of the dysfunctional catheter, this may lead to a diminished rate of catheter related infections.
Since catheter malfunctions and infections represent leading complications in a dialysis population, dialysis catheters produced with Endexo® technology have the potential to have beneficial clinical effects.
In addition to improving patient outcomes, this could also reduce overall costs.
In this pilot study the tunneled hemodialysis catheter BioFlo Duramax with Endexo® technology (Merit Medical, Utah, USA) will be compared with historical catheter dysfunction rates in standard tunneled dialysis catheters (silicone or polyurethane) in chronic dialysis population.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Geschätzt)
50
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Gürkan Sengölge, Assoc. Prof
- Telefonnummer: +43 1 40400 43890
- E-Mail: guerkan.sengoelge@meduniwien.ac.at
Studienorte
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Vienna, Österreich
- Medical University of Vienna
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Kontakt:
- Gürkan Sengölge, Assoc. Prof.
- Telefonnummer: +43 1 40400-43890
- E-Mail: guerkan.sengoelge@meduniwien.ac.at
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Adult patients aged greater than 18 years
- Written informed consent
- Requirement for hemodialysis using a tunneled dialysis catheter
Exclusion Criteria:
- Children aged less than 18 years
- Uncontrolled infection; defined as positive blood culture in the past seven days before catheter insertion and/ or elevated C-reactive protein [CRP >5 mg/dl (normal <0.5 mg/dl)] at screening
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Verhütung
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Aktiver Komparator: Insertion of a tunneled hemodialysis catheter with Endexo® technology for haemodialysis treatment
Study participants will be recruited among those patients with the need of insertion of a tunneled catheter to perform hemodialysis who attend the recruitment site (Medical University of Vienna, Department of Internal Medicine III, Division of Nephrology and Dialysis) for routine care.
A tunneled hemodialysis catheter BioFlo Duramax with Endexo® technology (Merit Medical, Utah, USA) will be implanted.
As a standard catheter lock solution 4% citrate (applied in each of the 2 lumens after each dialysis session) will be used.
Care of the tunneled catheter in the study sites will be followed established standards including dressing changes, exit site care and hygiene.
After each hemodialysis session the exit site will be inspected and covered with 2.0% chlorhexidine dressing (Tegaderm CHG, 3M, Neuss, Germany).
Chronic haemodialyisis treatment will be held in a regular setting based on the patient's dialysis requirements.
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In this pilot study the tunneled hemodialysis catheter BioFlo Duramax with Endexo® technology (Merit Medical, Utah, USA) will be compared with historical catheter dysfunction rates in standard tunneled dialysis catheters (silicone or polyurethane) in chronic dialysis population.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Catheter dysfunction
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Catheter dysfunction will be defined as inadequate blood flow during dialysis (blood flow < 200mL/min or >30% less than the average of the previous 10 sessions) and if present before or during dialysis, patient repositioning or reversal of catheter lines will be performed.
If not successful, Taurolock Urokinase with a final Urokinase of 50.000
IU will be instilled per lumen either with a 30-minute dwell time before dialysis or as CLS in the inter-dialytic time as rescue.
If urokinase is not effective after repeated use the dialysis catheter will be removed.
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Need for reversal of catheter lines
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Rescue with high dose urokinase (50.000 IU per lumen)
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Total number of catheter-related infections
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Catheter-related infections will be defined as positive bacterial blood culture drawn from the dialysis catheter in a symptomatic patient with fever or chills associated with dialysis and no apparent other source of infection.
Blood cultures will be taken using aseptic technique from each lumen of the tunneled catheter and in addition from a peripheral vein whenever possible to determine the differential time to positivity.
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Catheter-related infections free survival
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Episodes of antibiotic therapy
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Hospitalization days for catheter-related infectious event
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Hospitalization for all-cause infectious event
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Catheter removal due to infectious and mechanical complication
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Exit-site or tunnel infection
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Exit site infections will be defined as culturepositive inflammation localized to the exit site, not extending above the cuff.
Tunnel infection is defined as culture-positive inflammation within the catheter tunnel internal to the cuff
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Catheter renewal
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Determine whether Endexo® catheters demonstrate biofilm formation
Zeitfenster: From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Explanted catheters (distal tip, intraluminal segments) will be sent to MoKi Analytics GmbH for assessment of biofilm formation using fluorescence in situ hybridization (FISH) according to validated SOPs.
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From enrollment to the end of treatment at 6 months
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Winnicki W, Herkner H, Lorenz M, Handisurya A, Kikic Z, Bielesz B, Schairer B, Reiter T, Eskandary F, Sunder-Plassmann G, Sengoelge G. Taurolidine-based catheter lock regimen significantly reduces overall costs, infection, and dysfunction rates of tunneled hemodialysis catheters. Kidney Int. 2018 Mar;93(3):753-760. doi: 10.1016/j.kint.2017.06.026. Epub 2017 Sep 8.
- Kleidon T, Ullman AJ, Zhang L, Mihala G, Chaseling B, Schoutrop J, Rickard CM. How Does Your PICCOMPARE? A Pilot Randomized Controlled Trial Comparing Various PICC Materials in Pediatrics. J Hosp Med. 2018 Aug 1;13(8):517-525. doi: 10.12788/jhm.2911. Epub 2018 Feb 8.
- El Khudari H, Ozen M, Kowalczyk B, Bassuner J, Almehmi A. Hemodialysis Catheters: Update on Types, Outcomes, Designs and Complications. Semin Intervent Radiol. 2022 Feb 18;39(1):90-102. doi: 10.1055/s-0042-1742346. eCollection 2022 Feb.
- Butterly DW, Schwab SJ. Dialysis access infections. Curr Opin Nephrol Hypertens. 2000 Nov;9(6):631-5. doi: 10.1097/00041552-200011000-00007.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
1. August 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
1. August 2027
Studienabschluss (Geschätzt)
31. Dezember 2027
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
11. Juni 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
11. Juni 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
18. Juni 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
18. Juni 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
11. Juni 2026
Zuletzt verifiziert
1. März 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Urogenitale Erkrankungen
- Pathologische Prozesse
- Männliche Urogenitalerkrankungen
- Nierenerkrankungen
- Urologische Erkrankungen
- Weibliche Urogenitalerkrankungen
- Weibliche Urogenitalerkrankungen und Schwangerschaftskomplikationen
- Chronische Erkrankung
- Krankheitsattribute
- Niereninsuffizienz
- Pathologische Zustände, Anzeichen und Symptome
- Niereninsuffizienz, chronisch
Andere Studien-ID-Nummern
- 1987/2025
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
UNENTSCHIEDEN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Ja
Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird
Ja
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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