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EUS-GUIDED GALLBLADDER DRAINAGE VERSUS CONSERVATIVE MANAGEMENT IN PATIENTS UNFIT FOR SURGERY AFTER A BILIARY EVENT WITHOUT CHOLECYSTITIS. DRECON STUDY (DRECON)

12. Juni 2026 aktualisiert von: Hospital Mutua de Terrassa

MULTICENTER COMPARATIVE CLINICAL TRIAL: EUS-GUIDED GALLBLADDER DRAINAGE VERSUS CONSERVATIVE MANAGEMENT IN PATIENTS UNFIT FOR SURGERY AFTER A BILIARY EVENT WITHOUT CHOLECYSTITIS. DRECON STUDY: DRainage, Endoscopic Ultrasound, CONservative)

Cholecystectomy is considered the standard definitive treatment after an acute biliary event (biliary colic, acute pancreatitis, cholangitis, or choledocholithiasis). However, in elderly patients and/or those with significant comorbidities, surgery is often not feasible, leaving this population at high risk of biliary event recurrence (approximately 25-31% per year without treatment).

EUS-guided gallbladder drainage (EUS-GBD) using a lumen-apposing metal stent (LAMS) is an established endoscopic technique currently recommended for acute cholecystitis in patients unfit for surgery. It creates an internal fistula between the gallbladder and the adjacent digestive tract, allowing direct endoscopic access for stone clearance (cholecystoscopy). This approach could theoretically prevent biliary event recurrence similarly to cholecystectomy.

The DRECON study (DRainaige, Endoscopic ultrasound, CONservative) is a multicenter, randomized, comparative clinical trial evaluating whether EUS-GBD with LAMS reduces biliary recurrence at 1 year compared to conservative managment (CM) in patients unfit for surgery after a biliary event without acute cholecystitis who are candidates for elective cholecystectomy.

Primary hypothesis: EUS-GBD will reduce the risk of biliary event recurrence (biliary colic, acute pancreatitis, cholangitis, choledocholithiasis, or cholecystitis) at 1 year of follow-up compared to conservative management in patients unfit for surgery with gallbladder lithiasis.

Estimated sample: 110 patients (55 per arm). Randomization 1:1 (EUS-GBD vs CM), stratified by centre and prior biliary sphincterotomy. Duration: 24 months recruitment + 12 months follow-up (total 3 years).

Participating centres: Hospital Universitari Mútua de Terrassa (coordinating centre), Hospital Universitari de Bellvitge, Hospital General de Granollers, Hospital Universitari Parc Taulí de Sabadell, Hospital Universitari de la Santa Creu i Sant Pau, Hospital Clínico Universitario de Valencia, Hospital General Universitario Dr Balmis and Complexo Hospitalario Universitario de A Coruña.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

110

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients ≥ 18 years of age
  • Patients who have experienced a benign biliary event (biliary colic, acute pancreatitis, cholangitis, or choledocholithiasis) and are candidates for elective cholecystectomy
  • Patients deemed unfuit for surgery (age ≥ 80 years, ASA score ≥ 3, Charlson Comorbidity Index ≥ 5) or who voluntarily refuse surgery
  • Diagnosis of lithogenic/lithiasic material in the gallbladder by imaging (biliary sludge, microlithiasis, and/or cholelithiasis)
  • Signed informed consent

Exclusion Criteria:

  • No signed informed consent
  • Prior cholecystectomy
  • Biliary event secondary to malignant etiology
  • Acute cholecystitis diagnosed according to Tokyo 2018 criteria
  • Moderate-to-severe ascites without prior paracentesis
  • Perforated gallbladder
  • Severe coagulopathy (INR > 1.5) or thrombocytopenia (platelets < 50,000/μL) not correctable
  • Any clinical condition preventing sedation
  • Patient dependent for daily activities (ECOG ≥ 4)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: EUS-GBD
Endoscopic procedure under CO2 insufflation using a therapeutic linear echoendoscope (therapeutic channel >3.7 mm). A cholecystogastrostomy or cholecystoduodenostomy is created by deploying a LAMS between the gallbladder and the gastric antrum or duodenal bulb (operator's choice). A coaxial double-pigtail plastic stent (7Fr, 3-5 cm) is placed through the LAMS.
Aktiver Komparator: CM
Standard supportive medical care will be determined by the treating medical team according to clinical evolution (analgesia, fluid support, antibiotic therapy, etc.). Patients with lithogenic material in the extrahepatic bile duct confirmed by imaging or EUS will undergo endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP).

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Clinical biliary recurrence rate at 1-year follow-up
Zeitfenster: 12 months after procedure (in experimental Arm 1- EUS-GBD) or randomization (in case of Arm 2 - CM)
Percentage of patients presenting a new biliary event (biliary colic, acute pancreatitis, cholangitis, choledocholithiasis, or cholecystitis) defined according to Tokyo 2018 guidelines and revised Atlanta 2012 criteria.
12 months after procedure (in experimental Arm 1- EUS-GBD) or randomization (in case of Arm 2 - CM)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juli 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Juli 2029

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juli 2029

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

12. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

12. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

18. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

18. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

12. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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Klinische Studien zur Cholelithiasis

Klinische Studien zur EUS-guided gallbladder drainage (EUS-GBD)

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