Denne side blev automatisk oversat, og nøjagtigheden af ​​oversættelsen er ikke garanteret. Der henvises til engelsk version for en kildetekst.

Sammenligning af effekten af ​​rødvin med alkohol på flowmedieret dilatation versus rødvin uden alkohol - et randomiseret klinisk forsøg

13. august 2024 opdateret af: Daniel Medeiros Moreira, Instituto de Cardiologia de Santa Catarina

Indledning: Hjerte-kar-sygdomme (CVD'er) er den førende årsag til global dødelighed, selv om de kan forebygges. Moderat vinforbrug er blevet forbundet med en af ​​de forebyggende tilgange på grund af dets fordele på kardiovaskulær sundhed, herunder endotelbeskyttelse og antioxidanteffekter, tilskrevet dets kemiske sammensætning, såsom flavonoider.

Formål: At vurdere endotelfunktionen gennem flowmedieret udvidelse efter indtagelse af rødvin sammenlignet med alkoholfri vin.

Metode: Et parallelt, randomiseret, placebo-kontrolleret klinisk forsøg med en blindet evaluator vil blive udført med 20 raske deltagere, evalueret på to forskellige tidspunkter. Deltagerne vil blive udvalgt til at modtage enten rødvin eller alkoholfri vin og vil blive krydset efter 7 dage for at modtage den modsatte drik fra den oprindelige. Det primære resultat vil være ændringen i flowmedieret dilatation af arterien brachialis før og efter intervention i begge grupper. De sekundære resultater vil omfatte de flowmedierede dilatationsværdier, brachialis arteriediameter efter interventionen og målinger af systolisk blodtryk (SBP) og diastolisk blodtryk (DBP).

Studieoversigt

Status

Ikke rekrutterer endnu

Betingelser

Undersøgelsestype

Interventionel

Tilmelding (Anslået)

15

Fase

  • Fase 2
  • Fase 1

Deltagelseskriterier

Forskere leder efter personer, der passer til en bestemt beskrivelse, kaldet berettigelseskriterier. Nogle eksempler på disse kriterier er en persons generelle helbredstilstand eller tidligere behandlinger.

Berettigelseskriterier

Aldre berettiget til at studere

  • Voksen

Tager imod sunde frivillige

Ja

Beskrivelse

Inklusionskriterier:

  • indtager alkohol sporadisk

Ekskluderingskriterier:

  • kontinuerlig medicinering, herunder antiinflammatoriske midler
  • gravid kvinde

Studieplan

Dette afsnit indeholder detaljer om studieplanen, herunder hvordan undersøgelsen er designet, og hvad undersøgelsen måler.

Hvordan er undersøgelsen tilrettelagt?

Design detaljer

  • Primært formål: Andet
  • Tildeling: Randomiseret
  • Interventionel model: Parallel tildeling
  • Maskning: Enkelt

Våben og indgreb

Deltagergruppe / Arm
Intervention / Behandling
Eksperimentel: rødvin med alkohol
Rødvinsgruppen
200 ml rødvin - Demi sec Bordeaux-vin 'La Dorni' (alkoholindhold ved 20ºC på 10,1 % - Alves & Martins Bebidas Especiais LTDA - Bandeirantes, Parana - Brasilien)
Placebo komparator: rødvin uden alkohol
Den alkoholfrie vingruppe
200 ml rødvin uden alkohol - Demi sec Bordeaux-vin 'Casa Navaronne' (alkoholindhold ved 20ºC på 0,23 % - Alves & Martins Bebidas Especiais LTDA - Bandeirantes, Parana - Brasilien)

Hvad måler undersøgelsen?

Primære resultatmål

Resultatmål
Foranstaltningsbeskrivelse
Tidsramme
Flow-medieret udvidelse
Tidsramme: 40 minutter efter stofindtagelsen
Vurder flow-medieret udvidelse efter indtagelse af rødvin sammenlignet med placebo
40 minutter efter stofindtagelsen

Sekundære resultatmål

Resultatmål
Foranstaltningsbeskrivelse
Tidsramme
Hjerterytme
Tidsramme: 40 minutter efter stofindtagelsen
Analyser forskellen i puls (i slag/min) efter indtagelse af rødvin sammenlignet med indtagelse af alkoholfri vin.
40 minutter efter stofindtagelsen
Blodtryk
Tidsramme: 40 minutter efter stofindtagelsen
Analyser forskellen i blodtryk (i mmHg) efter indtagelse af rødvin sammenlignet med indtagelse af alkoholfri vin.
40 minutter efter stofindtagelsen
Brachialis arteriediameter i hvile
Tidsramme: 40 minutter efter stofindtagelsen
Evaluer forskellen i diameteren (i hvile) af arterien brachialis (målt i millimeter) før og efter indtagelse af rødvin.
40 minutter efter stofindtagelsen
Brachial arterie diameter efter endothelial stress
Tidsramme: 40 minutter efter stofindtagelsen
Evaluer forskellen i diameteren (efter endotelbelastning) af brachialisarterien (målt i millimeter) før og efter indtagelse af rødvin.
40 minutter efter stofindtagelsen

Samarbejdspartnere og efterforskere

Det er her, du vil finde personer og organisationer, der er involveret i denne undersøgelse.

Datoer for undersøgelser

Disse datoer sporer fremskridtene for indsendelser af undersøgelsesrekord og resumeresultater til ClinicalTrials.gov. Studieregistreringer og rapporterede resultater gennemgås af National Library of Medicine (NLM) for at sikre, at de opfylder specifikke kvalitetskontrolstandarder, før de offentliggøres på den offentlige hjemmeside.

Studer store datoer

Studiestart (Anslået)

13. august 2024

Primær færdiggørelse (Anslået)

30. oktober 2024

Studieafslutning (Anslået)

15. november 2024

Datoer for studieregistrering

Først indsendt

28. juli 2024

Først indsendt, der opfyldte QC-kriterier

30. juli 2024

Først opslået (Faktiske)

2. august 2024

Opdateringer af undersøgelsesjournaler

Sidste opdatering sendt (Faktiske)

16. august 2024

Sidste opdatering indsendt, der opfyldte kvalitetskontrolkriterier

13. august 2024

Sidst verificeret

1. august 2024

Mere information

Begreber relateret til denne undersøgelse

Plan for individuelle deltagerdata (IPD)

Planlægger du at dele individuelle deltagerdata (IPD)?

INGEN

Lægemiddel- og udstyrsoplysninger, undersøgelsesdokumenter

Studerer et amerikansk FDA-reguleret lægemiddelprodukt

Ingen

Studerer et amerikansk FDA-reguleret enhedsprodukt

Ingen

Disse oplysninger blev hentet direkte fra webstedet clinicaltrials.gov uden ændringer. Hvis du har nogen anmodninger om at ændre, fjerne eller opdatere dine undersøgelsesoplysninger, bedes du kontakte register@clinicaltrials.gov. Så snart en ændring er implementeret på clinicaltrials.gov, vil denne også blive opdateret automatisk på vores hjemmeside .

Abonner