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Left Ventricular Torsional Hysteresis: A Global Parameter for Diastolic Function

15. August 2015 aktualisiert von: University of Alabama at Birmingham

Diastolic dysfunction refers to abnormal mechanical properties of the myocardium and includes abnormal LV diastolic distensibility, impaired filling and slow or delayed relaxation- regardless of whether the ejection fraction is normal or depressed and whether the patient is asymptomatic or symptomatic. Epidemiologic studies have demonstrated high prevalence of diastolic heart failure (DHF). The quality of life of these patients is impaired and the clinical outcomes are similar to those with heart failure with systolic dysfunction. Therefore diastolic dysfunction has significant adverse economic impact that is expected to grow further with time. Clinical characteristics alone may not be sufficient to diagnose diastolic dysfunction. A number of invasive and non-invasive parameters have been proposed to diagnose diastolic dysfunction. Most of the presently used non-invasive parameters have a number of limitations. High fidelity measurement of the left ventricular pressures is needed to accurately diagnose diastolic dysfunction. Obtaining it in routine clinical practice is impractical.

In this protocol the investigators have proposed a novel non-invasive parameter called 'Torsional Hysteresis' as a measure of diastolic function. This will be measured using non-invasive cardiac MRI technique. During left ventricular contraction and relaxation, myocardium deforms. During cardiac cycle the myocardium goes back to baseline state prior to beginning of each contraction. However the rate with which it returns to the baseline state is variable. Torsion indicates relative wringing motion of the ventricle around a left ventricular axis and is a global parameter of left ventricular deformation. The parameters have defined a new parameter called torsional hysteresis based on non invasive cardiac MRI assessment. The parameters have hypothesized that for diastolic dysfunction, the torsional hysteresis area is increased as compared to no diastolic dysfunction group.

Studienübersicht

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

45

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Alabama
      • Birmingham, Alabama, Vereinigte Staaten, 35243
        • VA Medical Center
      • Birmingham, Alabama, Vereinigte Staaten, 35294
        • UAB Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

19 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients scheduled for cardiac catheterization.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Major inclusion criteria: Normal screening LV ejection fraction.

Exclusion Criteria:

  1. Atrial fibrillation or other significant cardiac arrhythmia on ECG
  2. Presence of pacemaker or defibrillator
  3. Angioplasty or primary coronary intervention PCI/PTCA during index cardiac catheterization.
  4. Patient is unable to undergo cardiac MRI due to contraindication to MRI (MRI incompatible metal prosthesis or implants or significant claustrophobia).
  5. Patient taking phosphodiesterase 5 inhibitor (eg. sildenafil) will be excluded due to potential interaction with nitroglycerin.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Nur Fall
  • Zeitperspektiven: Interessent

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Diastolic Function
Patients scheduled for cardiac catheterization.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
To show that torsional hysteresis relates to invasive hemodynamic measure of diastolic function
Zeitfenster: one time at enrollment
To show that torsional hysteresis relates to invasive hemodynamic measure of diastolic function: a) Exponential fall of pressure during isovolumic relaxation phase by the time constant of relaxation, tau and b) LV end diastolic pressure-volume relationship (EDPVR).
one time at enrollment

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
To demonstrate that torsional hysteresis is a relatively load independent measure of global diastolic function
Zeitfenster: one time at enrollment
To demonstrate that torsional hysteresis is a relatively load independent measure of global diastolic function by evaluating effects of nitroglycerin (NTG) on torsional hysteresis and correlating it to invasive hemodynamic measure of diastolic function including a) tau and b) EDPVR.
one time at enrollment
To evaluate the sensitivity and specificity of torsional hysteresis in diagnosing diastolic dysfunction
Zeitfenster: one time at enrollment
To evaluate the sensitivity and specificity of torsional hysteresis in diagnosing diastolic dysfunction (as defined by invasive hemodynamic parameters: tau, EDPVR) and compare it to echocardiographic tissue Doppler assessment in patients undergoing cardiac catheterization for suspected diastolic dysfunction
one time at enrollment

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

3. August 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

8. September 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

9. September 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

18. August 2015

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

15. August 2015

Zuletzt verifiziert

1. August 2015

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • F101215002
  • 5R01HL104018 (US NIH Stipendium/Vertrag)

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