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Multidisciplinary Return-to-work Rehabilitation and Return-to Work Follow-up

4. Dezember 2018 aktualisiert von: Norwegian University of Science and Technology

Multidisciplinary Return-to-work Rehabilitation and Return-to-work Follow-up, a Randomized Study of Patients With Complex Symptom Disorders

The large number of people on long-term sick leave is a major public health concern in Norway. The main causes of disability are musculoskeletal and mental disorders. Long-term sick leave causes a decline in individual life-quality, is associated with increased risk for mental disorders and represents a very large cost for the Norwegian society.

The purpose of this study is to determine whether the patients included return to work after rehabilitation at Hysnes Rehabilitation Centre. This includes an investigation of what is considered to be the effect of Return-to-work rehabilitation measured before, during and after the stay at the rehabilitation centre:

The study specifically looks at the effect of structured and standardized return-to-work follow up of the patient, including contact with stakeholders (general practitioner, social security office and workplace).

In addition there is a need to describe the patients participating in the program. The aetiology of complex symptom disorders is poorly understood and the role of genetics and stress is not translatable to a complex symptom population. This complicates the transition from current biological research to a clinical use regarding these patients. If the investigators can assist in understanding how these patients, who are multiusers of health care and have received sickness benefit for a long time, develop their disorders and symptoms, it will be of great importance to the Norwegian community. Therefore the study consists of multimodal measurements of the patients before, during and after a rehabilitation programme at Hysnes Rehabilitation Centre. These measures include genotype, saliva cortisol, medical-, psychological-, physiological diagnostics and work related factors.

Related aims:

Investigate if multidisciplinary treatment based on acceptance and commitment therapy, contributes to normalisation of cortisol release with regards to a standardized stress test.

See wether individual differences regarding the stress profile can predict return to work in patients with complex symptom disorders.

Investigate genetic risk factors in relation to Return to Work rehabilitation and identify treatment moderators in a multidisciplinary rehabilitation program.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

214

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Trondheim, Norwegen
        • Hysnes Helsefort, St Olavs Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 59 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion criteria:

  • Age between 18-59 years
  • A self defined goal of increasing their work ability and work participation within a period of no more than six months
  • They fill the criteria of a complex symptom disorder, or they are diagnosed with a common mental disorder
  • A satisfactory level of examination and treatment to participate at Hysnes Rehabilitation Centre
  • Sick leave > 8weeks or receiving work ability assessment benefit for any diagnosis, except as stated below.
  • On a level of linguistic, physical and mental function required to participate in the rehabilitation

Exclusion criteria:

  • Ongoing alcohol/drug abuse
  • Ongoing psychosis, ongoing manic episode or suicide risk
  • Pregnancy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Unterstützende Pflege
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Return to work follow-up
Regular contact between the patient and his/her caretaker at the rehabilitation center over a 6 month period, including joint communication between patient, caretaker at the rehabilitation center and stake holders such as social security office, general practitioner and workplace.
3 1/2 weeks of Return-to-work rehabilitation followed by 6 months of Return-to-work follow-up
Andere Namen:
  • Acceptance commitment therapy
Aktiver Komparator: Standard follow-up
Standard follow-up of the patient after ended rehabilitation by the return-to-work stakeholders, ie. the general practitioner, social security office and the employer. Limited contact between the caretaker at the rehabilitation center and the patient and stakeholders.
3 1/2 weeks of Return-to-work rehabilitation followed by standard follow-up
Andere Namen:
  • Acceptance commitment therapy

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Return to work
Zeitfenster: 1 year after the end of the stay at the rehabilitation center.
Differences in cumulative days of sick leave, as reported by the government database "FD-Trygd".
1 year after the end of the stay at the rehabilitation center.

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
quality of life
Zeitfenster: 5 years after the end of the rehabilitation stay
Quality of life is assessed by 15D, SF8 and function subscale in SF-36
5 years after the end of the rehabilitation stay
Functional status
Zeitfenster: 5 year after the end of the rehabilitation stay
Functional status will be measured with elements from the Norwegian Function Assessment Scale (Osteras et al., 2007) and the function subscale of SF-36 (Ware Jr & Sherbourne, 1992)
5 year after the end of the rehabilitation stay
level of symptoms (somatic and psychological)
Zeitfenster: 5 year after the end of the rehabilitation stay,

The Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) measure changes in anxiety and depression.

Changes regarding physical and mental fatigue are registered through the Chalder Fatigue Questionnaire.

Changes in participants subjective experience of pain measured by numerical rating scale (NRS)

5 year after the end of the rehabilitation stay,

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Petter Borchgrevink, Norwegian University of Science and Technology

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2014

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. März 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. März 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

2. April 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

5. Dezember 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. Dezember 2018

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2010/2404

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Klinische Studien zur Complex Symptom Disorders

Klinische Studien zur Return-to-work Rehabilitation + Follow up

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