- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01603758
Physiological Study of Human Cholesterol Metabolism and Excretion
5. Mai 2016 aktualisiert von: Richard E. Ostlund Jr., MD
Reverse Cholesterol Transport in Humans
The underlying hypothesis is that whole body cholesterol - including cholesterol present in tissues that cannot be measured by standard blood tests - is related to heart disease risk.
Endogenous cholesterol will be labeled with an intravenous infusion of one type of cholesterol tracer and dietary cholesterol will be labeled with another.
These tracers will be used to measure how fast cholesterol is synthesized and excreted using mass spectrometry to distinguish the tracers.
Data will be related to circulating biomarkers (blood tests) and to the thickness of the lining of the carotid artery.
The effect of the drug ezetimibe on these processes will also be determined.
Successful completion of this study will give us more knowledge about cholesterol metabolism that may be useful in designing new drugs and treatments for patients with heart disease, especially those that are already receiving maximum amounts of current medications.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
The central hypothesis of this proposal is that reverse cholesterol transport is related to coronary heart disease (CHD) risk.
It is complementary to the concept that reduction of cholesterol biosynthesis with statin drugs prevents CHD, but it focuses on whole body cholesterol metabolism and kinetic cholesterol transport rather than on static levels of circulating lipoproteins.
Although this is an old idea, it has not been adequately tested in humans because of lack of suitable methods.
In this proposal we will apply innovative stable isotope and mass spectroscopic technology to study reverse cholesterol transport in human subjects.
The first specific aim is to improve the preparation of intravenous deuterated cholesterol tracer, a critical limiting element in the study of whole body cholesterol metabolism.
The second aim is to use that intravenous tracer, along with a different oral tracer, to partition fecal cholesterol into excreted endogenous cholesterol, unabsorbed dietary cholesterol and newly-synthesized cholesterol derived from the liver and intestine.
Measurements will be made during consumption of a controlled diet provided by the metabolic kitchen.
The pool size of the rapidly-mixing body cholesterol pool will be measured along with the fractional rate of cholesterol catabolism.
These direct measures of reverse cholesterol transport will be correlated with plasma biomarkers and with metabolic covariates.
The relation of reverse cholesterol transport to carotid intima-media thickness will be determined.
The third specific aim will use similar methods to study the mechanism of action for the widely-used drug ezetimibe.
The fractional rate of endogenous cholesterol excretion and the rate of plasma cholesterol turnover will be determined in two periods, one with drug and one with placebo treatment.
This work represents a new direction for cholesterol research with the potential to develop new and complementary methods of reducing CHD risk that can be added to diet and statin drug treatment.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
132
Phase
- Phase 1
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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-
Missouri
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St. Louis, Missouri, Vereinigte Staaten, 63110
- Washington University School of Medicine
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Ja
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Aim II. 100 subjects aged 30-80 with stable medical and/or surgical illnesses.
- Aim III. 30 subjects age 18-80 with LDL cholesterol <190, fasting triglycerides<250 and stable medical or surgical illnesses.
Exclusion Criteria:
- Aim II. Subjects taking ezetimibe, bile acid sequestrants or with gastrointestinal or liver disease will be excluded since these may affect whole body cholesterol metabolism.
- Subjects with coronary heart disease or other medical illnesses will not be excluded if medically stable.
- Adults under age 30 and children will be excluded because in our current database there is no relation between carotid intima-media thickness and cardiovascular risk factors in this younger group.
- Aim III. Individuals have risk factors for coronary heart disease that mandate drug treatment according to the National Cholesterol Education Program guidelines will be excluded.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Vervierfachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Kein Eingriff: Observational Arm
Cholesterol metabolic parameters will be measured in 100 subjects in an observational study.
Results will be related to circulating biomarkers and carotid intima-media thickness.
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|
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Placebo-Komparator: Ezetimibe Interventional Arm
Cholesterol metabolic parameters will be measured before and after ezetimibe or placebo intervention.
Changes due to ezetimibe will be determined
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Ezetimibe 10 mg/day or placebo will be given for 6 weeks
Andere Namen:
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Fractional Excretion of Endogenous Cholesterol
Zeitfenster: 4 years
|
The fractional rate of endogenous cholesterol excretion will be measured and related to circulating biomarkers and carotid intima-media thickness (Aim #2) or the change in fractional endogenous cholesterol excretion after treatment with ezetimibe will be determined (Aim #3)
|
4 years
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Richard E Ostlund, MD, Washington University School of Medicine
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Lin X, Racette SB, Ma L, Wallendorf M, Davila-Roman VG, Ostlund RE Jr. Endogenous Cholesterol Excretion Is Negatively Associated With Carotid Intima-Media Thickness in Humans. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2017 Dec;37(12):2364-2369. doi: 10.1161/ATVBAHA.117.310081. Epub 2017 Oct 5.
- Lin X, Racette SB, Ma L, Wallendorf M, Ostlund RE Jr. Ezetimibe Increases Endogenous Cholesterol Excretion in Humans. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2017 May;37(5):990-996. doi: 10.1161/ATVBAHA.117.309119. Epub 2017 Mar 9.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Januar 2014
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Juni 2015
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Juni 2015
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
18. Mai 2012
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
21. Mai 2012
Zuerst gepostet (Schätzen)
23. Mai 2012
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
6. Mai 2016
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
5. Mai 2016
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2016
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Gefäßerkrankungen
- Stoffwechselerkrankungen
- Arteriosklerose
- Arterielle Verschlusskrankheiten
- Störungen des Fettstoffwechsels
- Herzkrankheiten
- Koronare Herzkrankheit
- Myokardischämie
- Koronare Krankheit
- Herz-Kreislauf-Erkrankungen
- Dyslipidämien
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Antimetaboliten
- Anticholesterämische Mittel
- Hypolipidämische Mittel
- Lipidregulierende Mittel
- Ezetimib
Andere Studien-ID-Nummern
- 201110042
- R01HL108160 (US NIH Stipendium/Vertrag)
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
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Beschreibung des IPD-Plans
Data will be shared subject to IRB and HIPAA restrictions.
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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