Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Evaluation of a Treatment and Education Program for Diabetic Patients Who Use Flash Glucose Monitoring (FLASH)

2. August 2018 aktualisiert von: Norbert Hermanns

Evaluation of a Newly Developed Psychoeducational Treatment and Education Program for People With Type 1 and Type 2 Diabetes on an Intensified Insulin Therapy Who Use Flash Glucose Monitoring

This study is a randomized, controlled, prospective trial with a 6-month follow- up. A newly developed psychoeducational treatment and education programme for diabetic patients on an insulin therapy who use flash glucose monitoring (FGM) will be tested compared to a waiting group. Primary outcome variable is the difference in glycemic control between baseline and the 6-month follow-up. Secondary outcome variables are: time-in-range, frequency and duration of hypo- and hyperglycemic episodes, diabetes-related distress, depressive symptoms, health-related quality of life, diabetes self-efficacy, self-care behavior, and hypoglycemia awareness.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

The investigators developed a new psychoeducational treatment and education program - called FLASH - for diabetic patients on an intensive insulin therapy who use flash glucose monitoring (FGM).

FLASH is a self-management-based treatment and education program. It is designed to empower patients to adequately use FGM in daily life and to train patients how to analyze their glucose data. FLASH consists of four lessons (90 minutes each).

FLASH is tested in a randomized controlled trial (RCT) with a waiting-list control group since no certified and effective treatment and education program for FGM exists.

This study is a multi-center study. Study centers are specialized diabetes practices throughout Germany. Patients will be approached by their respective practice and informed about the study. Study measurements as well as the conduct of FLASH will take place at the respective practice.

Baseline measurement will take place prior to the beginning of FLASH. After completion of baseline measurement, all patients from one study center will be randomized centrally by the Research Institute of the Diabetes Academy Mergentheim (FIDAM). 2 weeks and 6 months after the completion of FLASH, follow-up measurements will be conducted at the respective study center.

HbA1c as a marker of glycemic control will be analyzed in a central laboratory. Time-in-range and the frequency and duration of hypo- and hyperglycemic episodes will be assessed via stored glucose data on patients FGM devices. The other secondary outcome measures will be assessed via psychometrically tested questionnaires or via patient files.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

216

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Wetter, Deutschland, 58300
        • Diabetes und Stoffwechselpraxis Wetter

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

16 Jahre bis 75 Jahre (Kind, Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Intensified insulin therapy / insulin pump therapy
  • previous participation in a structured diabetes education program
  • HbA1c ≥ 7,5% but ≤ 14%
  • Reduction of HbA1c as therapeutic goal
  • Indication for using FGM
  • Ability to understand, speak and write German language
  • informed consent (if necessary, informed consent of the parents)

Exclusion Criteria:

  • Diabetes duration < 1 year
  • Type 2 diabetes without insulin or non-intensified insulin therapy
  • severe organic disease preventing a regular participation in the training course
  • pregnancy
  • severe cognitive impairment
  • current treatment of psychiatric disorder
  • renal disease requiring dialysis

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: FLASH

Intervention: Conduct of the newly developed treatment and education program for patients with diabetes who use flash glucose monitoring (FLASH).

FLASH consists of 4 lessons focusing on empowering patients to autonomously use flash glucose monitoring (FGM) in their daily routine. Patients learn to effectively interpret the different information provided by FGM in order to improve not only glycemic control but also to improve the implementation of insulin therapy in daily life. Psychological and motivational aspects of living with diabetes and handling of the FGM are addressed as well.

Treatment and education program based on the self-management theory of behavioral medicine. The program is delivered by certified and specially trained diabetes educators.
Kein Eingriff: Waiting List
Diabetic patients using FGM receive treatment as usual until the last measurement point. After completion of the study, they are offered participation in the FLASH program.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Changes in Glycemic Control Measured by A1c
Zeitfenster: 6 months
Difference between baseline A1c and A1c at the 6-month follow-up
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Changes in "time-in-range"
Zeitfenster: 6 months
Difference in the duration of glycemic values spent between 70 mg/dl and 180 mg/dl between baseline and the 6-month follow-up
6 months
Changes in hypoglycemic episodes
Zeitfenster: 6 months
Differences between the frequency of hypoglycemic glucose values (<70 mg/dl) (baseline vs. follow-up)
6 months
Changes in the duration of hypoglycemic episodes
Zeitfenster: 6 months
Differences between the duration of hypoglycemic glucose values (<70 mg/dl) (baseline vs. follow-up)
6 months
Changes in hyperglycemic episodes
Zeitfenster: 6 months
Differences between the frequency of hyperglycemic glucose values (>180 mg/dl) (baseline vs. follow-up)
6 months
Changes in the duration of hyperglycemic episodes
Zeitfenster: 6 months
Differences between the duration of hyperglycemic glucose values (>180 mg/dl) (baseline vs. follow-up)
6 months
Hypoglycaemia Awareness
Zeitfenster: 6 months
The hypoglycemia awareness questionnaire provides a score indicating the severity of hypoglycaemia unawareness. This scale ranges from 0 (maximum hypoglycaemia awareness) to 7 (minimum hypoglycaemia awareness), where a score of 4 suggests reduced hypoglycaemia awareness.
6 months
Diabetes Empowerment
Zeitfenster: 6 months
Empowerment is measured by a German version of the Diabetes Empowerment Scale, a measure of diabetes-related psychosocial self-efficacy.
6 months
Diabetes Distress
Zeitfenster: 6 months
The Diabetes Distress Scale (DDS-28) assesses diabetes-related stressors due to living and treating diabetes. Different aspects of distress are covered such as hypoglycemia-related distress, physician-related distress
6 months
Problem Areas in Diabetes
Zeitfenster: 6 months
The Problem Areas in Diabetes Scale (PAID) assesses the psychosocial adaptation to the burden of living with and treating diabetes.
6 months
Depressive symptoms
Zeitfenster: 6 months
The presence and extent of typical depressive symptoms are assessed via self-report.
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Mitarbeiter

Ermittler

  • Hauptermittler: Norbert Hermanns, PhD, Forschungsinstitut der Diabetes Akademie Mergentheim (FIDAM GmbH)

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

2. Mai 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

9. März 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

9. März 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

2. Mai 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

31. Mai 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

5. Juni 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

3. August 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

2. August 2018

Zuletzt verifiziert

1. August 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Diabetes Mellitus

Abonnieren