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Effects of a Psycho-corporal Training on Postural and Cognitive Dual-task Performances in Patients With Schizophrenia

13. September 2017 aktualisiert von: Centre Hospitalier Universitaire de Saint Etienne
Beside these well-known symptoms (positive symptoms (such as delirium and delusions), negative symptoms (such as affective flattening and impoverishment of speech), disorganized behavior, patients with schizophrenia show different kinds of cognitive alterations and motor abnormalities. In schizophrenia, postural impairment could increase the attentional cost of daily motor tasks, leading to a lack of attentional resources, essential to achieve complex cognitive tasks. The intrication of cognitive and postural processings (both impaired in schizophrenia) can be explored by using of a dual-task paradigm.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

This study assesses a psycho-corporal training (8 weeks psycho-corporal training) benefits on both postural (increased automation of balance control) and cognitive processings (smaller impact of the dual-task condition on attentional performances) in population of patients suffering from schizophrenia.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

30

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • St Etienne, Frankreich, 42055
        • CHU Saint-Etienne

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 55 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • a DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) diagnosis of schizophrenia (men or women)
  • Men or woman aged 18-55
  • Patients with no change in antipsychotic medication and clinical status within four weeks prior to the study
  • Affiliates or entitled to a social security scheme
  • Have given their informed consent before participating in the study.

Exclusion Criteria:

  • Intelligence Quotient below 70 (score PM38)
  • History of head trauma, neurological disease or not stabilized serious physical illness
  • Disorders related to the use of a psychoactive substance, as defined by the DSM-IV (abuse, dependence or withdrawal) within 6 months.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Movement group
patients with schizophrenia (experimental group) have psycho-corporal training once a week, during 1 hour and a half for a period of two months
Experimental group : patients with schizophrenia who realise psycho-corporal training once a week, during 1 hour and a half for a period of two months
Kein Eingriff: Control group
No intervervention : patients with schizophrenia (comparator group) who don't have psycho-corporal training

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
the losses of postural and attentional control
Zeitfenster: At 8 weeks

To analyze the losses of postural and attentional control under dual-task condition.

Losses of postural and attentional control are calculated by one composite score named mu (Baddeley, Della Sala, Papagno, & Spinnler, 1997).

At 8 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
cognitive decrement
Zeitfenster: At 8 weeks
To compare mean values of the cognitive decrement between baseline and 8 weeks in which the Redundancy value of the responses sequence to the random number generation task were analyzed using RgCalc® software (Towse & Neil, 1998).
At 8 weeks
postural decrement
Zeitfenster: At 8 weeks
To compare mean values of the postural decrement between baseline and 8 weeks in which the confidence Ellipse is used as main criteria to evaluate the participants balance ability postural sway platform (WIN-POSTURO Médicapteurs®).
At 8 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Catherine Massoubre, PhD, CHU Saint-Etienne

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Dezember 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. September 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

11. September 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

13. September 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

14. September 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. September 2017

Zuletzt verifiziert

1. September 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Schlüsselwörter

Andere Studien-ID-Nummern

  • 1708158

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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