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Electrically Guided Bachmann's Bundle Pacing: A Lead Placement Strategy With Potential Antiarrhythmic Benefits

8. März 2022 aktualisiert von: Margaret Infeld, University of Vermont

Electrically Guided Bachmann's Bundle Pacing Pilot Study: A Novel Lead Placement Strategy With Potential Antiarrhythmic Benefits

Despite identification of optimal ventricular pacing sites, which not only avoid dyssynchronous activation but can restore ventricular synchrony, optimal atrial pacing sites have not yet been identified. Specialized conduction tracts do not exist in the atria as they do in the ventricle. Activating the atria in a manner that preserves or improves interatrial synchrony may provide clinical benefit based on recent data. Prior site-selective right atrial septal pacing (RAS) pacing studies relied on non-specific fluoroscopic guidance during lead placement. These studies were limited by the lack of an electrogram target and electrical measures of successful atrial resynchronization. The goal of this study is to prospectively evaluate Bachmann's bundle lead placement guided by fluoroscopy and electrical markers (an endocardial electrogram target and paced P-wave criteria) and determine its anti-arrhythmic efficacy compared with right atrial appendage (RAA) pacing. Patients presenting for pacemaker placement with an indication for an atrial lead are randomized to either electrically-guided BB lead placement or RAA lead placement and then followed for 15 months.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

80

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Vermont
      • Burlington, Vermont, Vereinigte Staaten, 05401
        • University of Vermont Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Subject is >18 years old
  • Subject is referred for permanent pacemaker implantation with an indication for an atrial lead
  • Subject has either paroxysmal atrial fibrillation or baseline intra-atrial conduction delay (P-wave duration >120ms on a 12-lead ECG)
  • Subject is expected to remain available for standard-of-care pacemaker follow-up visits and study questionnaires

Exclusion Criteria:

  • Subject has permanent atrial fibrillation or is in atrial fibrillation in the pre-operative area prior to the procedure (inability to assess paced P-wave morphology)
  • Subject has pacemaker implantation prior to planned atrioventricular nodal ablation
  • Subject has resting spontaneous sinus rate >85 beats-per-minute
  • Subject has left ventricular ejection fraction <45%
  • Subject is unable or unwilling to complete baseline or follow up quality of life questionnaires
  • Subject is currently enrolled in a potentially confounding trial
  • Subject is pregnant
  • Subject's anticipated life expectancy is less than 1 year

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Bachmann's bundle area pacing
Lead placement in Bachmann's bundle area
Atrial lead placement at Bachmann's bundle area
Aktiver Komparator: Right atrial appendage pacing
Lead placement in the right atrial appendage
Atrial lead placement in the right atrial appendage

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Atrial arrhythmia burden from pacemaker counters
Zeitfenster: Over 15 month follow up
Derived from pacemaker counters and expressed as the average percentage of time per day in atrial fibrillation/tachycardia.
Over 15 month follow up

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in P-wave duration from sinus P-wave to paced P-wave in Bachmann's bundle and right atrial appendage lead groups
Zeitfenster: At implant
At implant
Atrial lead procedure time
Zeitfenster: At implant
At implant
Atrial lead fluoroscopy time
Zeitfenster: At implant
At implant
Atrial lead complications
Zeitfenster: Over 15 month follow up
Over 15 month follow up
Atrial lead capture threshold (Volts)
Zeitfenster: Over 15 month follow up
Over 15 month follow up
Atrial lead sensing threshold (millivolts)
Zeitfenster: Over 15 month follow up
Over 15 month follow up
Atrial lead impedance threshold (Ohms)
Zeitfenster: Over 15 month follow up
Over 15 month follow up
Atrial Fibrillation Severity Scale Version 2.0
Zeitfenster: Over 15 month follow up

Change in quality of life. The Atrial Fibrillation Severity Scale (AFSS) is composed of 19 items investigating four domains:

  1. AF burden (comprised of AF frequency + AF duration + AF severity): score range is 3-10, higher score = greater burden
  2. Health care utilization: score range is 0-7 for each question, higher score = more utilization
  3. Symptoms: score range is 0-35, higher score = greater symptom severity
  4. Global well-being: score range is 1-10, higher score = better quality of life
Over 15 month follow up
EQ-5D-3L survey (*EQ-5D-3L is the name of the instrument and is not an acronym)
Zeitfenster: Over 15 month follow up
Change in quality of life. The EQ-5D-3L is a standardized instrument to assess generic health-related quality of life and contains questions on five dimensions: mobility, self-care, usual activities, pain/discomfort, and anxiety/depression. For each of the five dimension, respondents are offered three response categories (no problems, some problems, extreme problems), leading to 243 possible health states. These health states are then converted into index based values (utilities) ranging from 0 to 1 by applying a valuation algorithm. The EQ-5D instrument includes a visual analogue scale (VAS), on which the patient is asked to score his/her current health state between 0 (worst imaginable health state) and 100 (best imaginable health state).
Over 15 month follow up
Hospitalization or urgent outpatient visit for atrial fibrillation
Zeitfenster: Within 15 months follow-up post pacemaker
Within 15 months follow-up post pacemaker
Hospitalization or urgent outpatient visit for heart failure
Zeitfenster: Within 15 months follow-up post pacemaker
Within 15 months follow-up post pacemaker
Cerebrovascular accident
Zeitfenster: Within 15 months follow-up post pacemaker
Within 15 months follow-up post pacemaker
Atrial Fibrillation Ablation
Zeitfenster: Within 15 months follow-up post pacemaker
Within 15 months follow-up post pacemaker
New start or up-titration of medications for the primary diagnosis of atrial fibrillation
Zeitfenster: Within 15 months follow-up post pacemaker
Within 15 months follow-up post pacemaker

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

28. Mai 2021

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Juni 2023

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Juni 2023

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

15. November 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

27. November 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

10. Dezember 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. März 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

8. März 2022

Zuletzt verifiziert

1. März 2022

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 00001532

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Beschreibung des IPD-Plans

De-identified data upon reasonable request

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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