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A Trial of Fosfomycin vs Ciprofloxacin for Febrile Neutropenia (FOVOCIP) (FOVOCIP)

Fosfomycin Versus Ciprofloxacin for Febrile Neutropenia Prophylaxis in High-risk Haematological Patients (FOVOCIP): a Phase 3, Open-label, Multicentre, Randomised, Non-inferiority Trial.

Prophylaxis with fluoroquinolones in high-risk neutropenic patients is currently under scrutiny due to their toxicity and the potential of selecting multirresistant bacteria. In this setting, the search for an alternative prophylactic drug is a priority. The FOVOCIP study aimed to evaluate the efficacy and safety of fosfomycin compared to ciprofloxacin in this population. This was a multicentre, randomised, phase-3, non-inferiority, open-label trial performed in 11 centres in Spain. Adults diagnosed with acute leukaemia or recipients of a Haematopoietic Stem Cell Transplant were randomised to receive oral fosfomycin or oral ciprofloxacin as prophylaxis. The primary endpoint was rate of febrile neutropenia. Secondary endpoints included safety, including microbiological safety and gut microbiota changes .

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

177

Phase

  • Phase 3

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Principality of Asturias
      • Oviedo, Principality of Asturias, Spanien, 33011
        • Hospital Universitario Central de Asturias

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

  1. Subjects must be able to understand the study procedures, comply with them, and provide written informed consent prior to any specific study procedures.
  2. Adult subjects ≥ 18 years of age diagnosed with acute leukaemia who are scheduled to receive a first course of intensive chemotherapy.
  3. Adult subjects ≥ 18 years of age who are candidates for a first allogeneic haematopoietic stem cell transplant with myeloablative conditioning or adult subjects ≥ 18 years of age who are candidates for a first allogeneic haematopoietic stem cell transplant with reduced-intensity conditioning or an autologous haematopoietic stem cell transplant, provided that at least one of the following risk factors for infection is present:

    1. Functional status (Eastern Cooperative Oncology Group, ECOG) ≥2.
    2. Expected grade 3-4 mucositis.
    3. Age ≥65 years.
    4. Comorbidity index (HCTI) ≥3.
    5. Serum albumin < 35 g/L.
    6. Active or refractory neoplasia at the time of stem cell transplantation.
    7. Total dose of etoposide > 500 mg/m2.
    8. Total dose of cytarabine > 1 g/m2.
  4. Functional status (Eastern Cooperative Oncology Group, ECOG) from 0 to 3.
  5. Adequate organ function defined as:

    • Liver: bilirubin, alkaline phosphatase or SGOT < 3 times the upper normal limit (unless attributable to tumour activity).
    • Renal: creatinine ≤ 250 μmol/l (2.5 mg/dL) (unless attributable to leukemic infiltration).
  6. Life expectancy greater than 3 months.
  7. Women of childbearing age must not be pregnant or breastfeeding and must have a negative pregnancy test at the time of screening. Women of childbearing age and men with female partners of childbearing age must commit to using two highly effective forms of contraception and must agree not to become pregnant or father a child while receiving any study therapy and for at least 3 months after completing treatment.

Exclusion criteria

Patients who meet any of the following exclusion criteria will not be eligible for inclusion in this study:

  1. Hypersensitivity to fluoroquinolones or fosfomycin.
  2. Treatment with broad-spectrum antimicrobial therapy within 4 weeks of the first study treatment.
  3. Intensive chemotherapy or previous haematopoietic stem cell transplantation. Treatment with hydroxyurea or corticosteroids used to control white blood cell count is permitted.
  4. Fever of infectious origin or documented infection within 4 weeks of the first study treatment.
  5. Presence of any serious psychiatric illness or physical condition that, in the opinion of the physicians, contraindicates the patient's inclusion in the clinical trial.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Standard prophylaxis
500 mg twice a day
Experimental: Alternative prophilaxis
500 mg three times a day
5000 mg 3 times a day

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Febrile neutropenia
Zeitfenster: The primary endpoint will be evaluated from the first day of chemotherapy until the absolute neutrophil count has reached >0.5x109/L, for a maximum of 60 days in case ANC >0.5x109/L is not reached.
Fever was defined as a single oral temperature of 38.3 °C or a temperature of 38 °C sustained over a 1-h period. If the patient was receiving any medication with a high probability of inducing fever or had been previously transfused, at least a positive culture or an infected site was required to be ascribed to infection.
The primary endpoint will be evaluated from the first day of chemotherapy until the absolute neutrophil count has reached >0.5x109/L, for a maximum of 60 days in case ANC >0.5x109/L is not reached.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Teresa Bernal, MD OHD, Universidad de Oviedo

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

14. März 2022

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

29. Mai 2024

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2024

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

12. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

27. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

1. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

1. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

27. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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