- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07624916
Transversus Abdominis Plane and Rectus Sheath Block for Robotic Colectomy
Impact of Transversus Abdominis Plane Block Combined With Rectus Sheath Block on Postoperative Pain Management in Patients Undergoing Elective Robotic Colectomy
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Postoperative pain remains an important concern after robotic colectomy despite the implementation of enhanced recovery after surgery (ERAS) protocols. Although robotic colectomy is associated with smaller incisions and faster recovery than conventional open surgery, postoperative pain may still impair early ambulation, gastrointestinal recovery, and patient satisfaction. Multimodal analgesia strategies, including acetaminophen and nonsteroidal anti-inflammatory drugs, are commonly used in ERAS pathways to reduce opioid consumption and opioid-related adverse effects. However, postoperative pain during movement and opioid requirements remain clinically relevant issues.
Ultrasound-guided transversus abdominis plane (TAP) block has been reported to reduce postoperative pain and opioid consumption after colorectal surgery. In addition, rectus sheath block (RSB) may provide further analgesic benefit for midline abdominal incision pain. Nevertheless, the additional clinical benefit of combining TAP block and RSB in patients undergoing robotic colectomy within an established ERAS pathway has not been fully investigated.
This study aimed to evaluate the impact of ultrasound-guided bilateral TAP block combined with RSB on postoperative pain and recovery following robotic colectomy. Additionally, we investigated the influence of TAP block combined with RSB on postoperative opioid consumption, postoperative nausea and vomiting, early ambulation, gastrointestinal recovery, and length of hospital stay after robotic colectomy under ERAS management.
Studientyp
Einschreibung (Geschätzt)
Phase
- Phase 4
Kontakte und Standorte
Studienkontakt
- Name: Wei-Cheng Tseng, MD
- Telefonnummer: 24159 886-2-8792-3311
- E-Mail: ndmc_wechern@yahoo.com.tw
Studienorte
-
-
-
Taipei, Taiwan
- Tri-Service General Hospital
-
Kontakt:
- Wei-Cheng Tseng, MD
- Telefonnummer: 24159 886-2-8792-3311
- E-Mail: ndmc_wechern@yahoo.com.tw
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Patients scheduled for elective robotic colorectal cancer surgery for the first time
Exclusion Criteria:
- Age < 18 years or age > 80 years
- Allergic to any medication in the protocol
- Infection over the injection site
- Chronic pain history
- Severe hepatic or renal insufficiency
- Pregnancy
- Emergency surgery
- Refusal to join the study
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Doppelt
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: TAP+RSB-R group
TAP+RS block with ropivacaine and standard analgesic care
|
TAP+RS block using ropivacaine
|
|
Placebo-Komparator: TAP+RSB-S group
TAP+RS block with saline and standard analgesic care
|
TAP+RS block with saline
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
Visual Analogue Scale at Resting
Zeitfenster: Postoperative 48 hours
|
Postoperative 48 hours
|
|
Visual Analogue Scale at Movement
Zeitfenster: Postoperative 48 hours
|
Postoperative 48 hours
|
|
Postoperative Opioid Consumption
Zeitfenster: Postoperative 48 hours
|
Postoperative 48 hours
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
Postoperative Adverse Event
Zeitfenster: From surgery until hospital discharge
|
From surgery until hospital discharge
|
|
Time to First Ambulation
Zeitfenster: From surgery until hospital discharge
|
From surgery until hospital discharge
|
|
Time to First Flatus
Zeitfenster: From surgery until hospital discharge
|
From surgery until hospital discharge
|
|
Hospital Stay
Zeitfenster: At hospital discharge
|
At hospital discharge
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- Yang R, Wang J, Shi DW, Niu Y, Zhou XD, Liu Y, Xu GH. The Efficiency of Multipoint Rectus Sheath Block Based on Incision Location in Laparoscopic-Assisted Colorectal Surgery: A Randomized Clinical Trial. Dis Colon Rectum. 2023 Dec 1;66(12):1578-1586. doi: 10.1097/DCR.0000000000002895. Epub 2023 Jun 28.
- Liu KY, Lu YJ, Lin YC, Wei PL, Kang YN. Transversus abdominis plane block for laparoscopic colorectal surgery: A meta-analysis of randomised controlled trials. Int J Surg. 2022 Aug;104:106825. doi: 10.1016/j.ijsu.2022.106825. Epub 2022 Aug 8.
- Viderman D, Aubakirova M, Abdildin YG. Transversus Abdominis Plane Block in Colorectal Surgery: A Meta-Analysis. Front Med (Lausanne). 2022 Feb 23;8:802039. doi: 10.3389/fmed.2021.802039. eCollection 2021.
- Liu L, Xie YH, Zhang W, Chai XQ. Effect of Transversus Abdominis Plane Block on Postoperative Pain after Colorectal Surgery: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Med Princ Pract. 2018;27(2):158-165. doi: 10.1159/000487323. Epub 2018 Feb 1.
- Hain E, Maggiori L, Prost A la Denise J, Panis Y. Transversus abdominis plane (TAP) block in laparoscopic colorectal surgery improves postoperative pain management: a meta-analysis. Colorectal Dis. 2018 Apr;20(4):279-287. doi: 10.1111/codi.14037.
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
Primärer Abschluss (Geschätzt)
Studienabschluss (Geschätzt)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Neubildungen nach Standort
- Neubildungen
- Darmerkrankungen
- Gastrointestinale Neubildungen
- Neoplasmen des Verdauungssystems
- Erkrankungen des Verdauungssystems
- Magen-Darm-Erkrankungen
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- Rektale Erkrankungen
- Darmerkrankungen
- Kolorektale Neubildungen
- Organische Chemikalien
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- Chloride
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- Ropivacain
- Natriumchlorid
Andere Studien-ID-Nummern
- C202605053
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
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Beschreibung des IPD-Plans
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird
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