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Clinical Validation of Isothermal Nucleic Acid Amplification Bioassays Modules - DRC

30. Juni 2026 aktualisiert von: Institute of Tropical Medicine, Belgium
This study aims to validate the clinical performance of a newly developed isothermal nucleic acid amplification bioassay module for EBOV. A retrospective studies will be conducted using biobanked patient samples such as plasma samples and buccal swabs already collected by the Institut National de Recherches Biomédicales (INRB) in Kinshasa, DRC as part of their surveillance and outbreak activities. The diagnostic sensitivity and specificity of the EBOV bioassay module will be compared to the gold-standard reverse transcriptase polymerase chain reaction (RT-PCR) technologies used in the national reference lab.

Studienübersicht

Status

Noch keine Rekrutierung

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

The DECIPHER project aims to improve the diagnostic capacity for VHFs by developing a novel POC diagnostic tools capable of detecting EBOV and LASV. These tools are designed to enhance diagnostic sensitivity and specificity compared to existing rapid diagnostic solutions, thereby enabling faster and more accurate case detection. Improved diagnostic performance is expected to lead to better patient care and more effective outbreak control. Additionally, it aims to minimize healthcare worker's exposure to contaminated bodily fluids by supporting self-testing with healthcare worker assistance.

To validate the clinical performance of the EBOV DECIPHER bioassay modules, two retrospective studies will be conducted using biobanked samples from patients previously tested for EBOV. These samples, collected by the INRB, include both test-positive and test-negative cases confirmed by gold-standard RT-PCR assays. These studies are crucial steps in the evaluation of the DECIPHER diagnostic tool. Leveraging existing biobanked samples allows for the generation of clinically relevant performance data without the need for new patient recruitment.

The primary objective is to estimate the sensitivity and specificity of the bioassay modules for EBOV compared to standard RT-PCR on biobanked patient samples. As a secondary objective, the investigators will evaluate other endpoints related to diagnostic accuracy and concordance (e.g. positive and negative predictive values) and the investigators will evaluate the user-friendliness (by the laboratory technician) of the bioassay modules.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

100

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

N/A

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

EBOV biobanked patient samples already collected by the INRB as part of their surveillance and outbreak activities. The investigators will use samples with an approximate overall sex distribution of 50% female and 50% male.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • EBOV test positive and negative biobanked patient samples

Exclusion Criteria:

  • not applicable

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
EBOV positives
DECIPHER bioassay, using recombinase polymerase amplification for a quantitative readout
EBOV negatives
DECIPHER bioassay, using recombinase polymerase amplification for a quantitative readout

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Assess sensitivity and specificity of the DECIPHER bioassay for EBOV
Zeitfenster: Up to 1 year after the intervention
The assay gives quantitative results for EBOV, which will be classified as positive or negative. It is assumed that a higher value indicates a higher viral load. The threshold will be determined as follows: (1) the maximum threshold that achieves ≥80% sensitivity, (2) the minimum threshold that achieves ≥80% specificity, (3) the threshold that maximizes Youden's index and (4) the threshold that minimizes the Euclidean index. Note that approach (1) and (2) will give an unbiased estimate of sensitivity and specificity at these pre-specified thresholds, while approach (3) and (4) is expected to overestimate sensitivity and specificity. Sensitivity and specificity (together with their 95% Wilson CI) will be calculated using the observed number of true and false positives and negatives. Positive and negative predictive value will be estimated using the calculated sensitivity and specificity.
Up to 1 year after the intervention

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Evaluate the usability of the bioassay by laboratory technicians - qualitative feedback
Zeitfenster: Up to 1 year after the intervention
Responses from the standardized questionnaire completed by laboratory technicians will be analysed using descriptive statistics. Qualitative feedback regarding workflow integration, clarity of instructions, and implementation challenges will be categorized and analysed thematically to identify common patterns and areas for improvement in the bioassay system design and user interface.
Up to 1 year after the intervention
Evaluate the usability of the bioassay by laboratory technicians - quantitative feedback
Zeitfenster: Up to 1 year after the intervention
Responses from the standardized questionnaire completed by laboratory technicians will be analysed using descriptive statistics. Quantitative usability metrics (such as ease of use scores, time requirements, and satisfaction ratings) will be summarized using (cumulative) counts and percentages or using medians, quartiles and ranges as appropriate.
Up to 1 year after the intervention

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Placide Mbala, Prof., Institut National de Recherche Biomédicale, Kinshasa, Democratic Republic of the Congo
  • Hauptermittler: Koen Vercauteren, Prof. Dr., Institute of Tropical Medicine, Antwerp, Belgium

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Januar 2027

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Dezember 2027

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Dezember 2027

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

24. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

30. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

7. Juli 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. Juli 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

30. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2019/26
  • 101137242 (Andere Zuschuss-/Finanzierungsnummer: Horizon Europe)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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