Denne side blev automatisk oversat, og nøjagtigheden af ​​oversættelsen er ikke garanteret. Der henvises til engelsk version for en kildetekst.

Effekt af afbalanceret hypokalorisk diæt forbundet med tilskud af auberginemel i remission af kardiovaskulære risikofaktorer

2. december 2014 opdateret af: Mauara Scorsatto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Hjerte-kar-sygdomme (CVD) er fremherskende som den vigtigste dødsårsag i udviklede lande og udviklingslande og er blandt de hyppigste årsager til handicap i Brasilien og i verden.

Økonomiske alternativer er blevet undersøgt for at hjælpe med at reducere kardiovaskulære risikofaktorer. Inden for denne sammenhæng bliver Solanum menogena, hvis frugt kendt som aubergine er almindeligt indtaget i Brasilien, brugt i alternativ medicin med det formål at reducere koncentrationerne af kolesterol, glukose og fremme tab af kropsvægt.

Aubergine (aubergine) udmærker sig ved sit høje fiberindhold (ca. 40%) og lavt fedtindhold. Derudover er det populært kendt for sine funktionelle egenskaber, der hjælper med at reducere risikoen for koronarsygdomme. Den lilla farve af aubergineskrællen tilskrives den store mængde flavonoider, som har antioxidantegenskaber og bidrager til aubergines smag.

Efterforskernes hypotese er, at auberginemel forbundet med en diæt med begrænset kalorieindhold har effekt i reduktion af taljeomkreds, reduktion af kropsfedt og øget HDL-kolesterol; på denne måde bidrager til reduktion af kardiovaskulære risikofaktorer

Alle deltagere vil blive informeret om forskningen, og de skal underskrive en samtykkeerklæring. De frivillige vil blive opdelt i to grupper: en gruppe vil modtage en diæt med begrænset kalorieindhold og tilskud med auberginemel; og den anden vil modtage en diæt plus en placebo i 120 dage, idet begge grupper evalueres månedligt. Ved hver konsultation vil der blive foretaget evaluering af vægt, kropssammensætning, opfyldelse af diæten og blodtryksmåling. Derudover vil der også blive opsamlet blod for at bestemme glukose, insulin, total kolesterol, LDL, HDL, triglycerider, oxiderede anti-LDL antistoffer, 15-isoprostan og mineraler (selen, zink, jern, mangan, magnesium og kobber). Resultaterne vil blive analyseret ved hjælp af et statistisk program.

Efterforskerne forventer, at med de opnåede resultater kan auberginemelet bruges som en allieret i forebyggelsen af ​​hjerte-kar-sygdomme.

Studieoversigt

Status

Afsluttet

Betingelser

Undersøgelsestype

Interventionel

Tilmelding (Faktiske)

363

Fase

  • Ikke anvendelig

Kontakter og lokationer

Dette afsnit indeholder kontaktoplysninger for dem, der udfører undersøgelsen, og oplysninger om, hvor denne undersøgelse udføres.

Studiesteder

    • Rio de Janeiro
      • São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasilien
        • Policlínica de Alcantara

Deltagelseskriterier

Forskere leder efter personer, der passer til en bestemt beskrivelse, kaldet berettigelseskriterier. Nogle eksempler på disse kriterier er en persons generelle helbredstilstand eller tidligere behandlinger.

Berettigelseskriterier

Aldre berettiget til at studere

20 år og ældre (Voksen, Ældre voksen)

Tager imod sunde frivillige

Ingen

Køn, der er berettiget til at studere

Alle

Beskrivelse

Inklusionskriterier:

voksne (i alderen > 20 år) body mass index (BMI) > 25 kg/m2 for begge køn, uanset etnicitet.

Ekskluderingskriterier:

rygere, gravide kvinder, ammende mødre og som udfører diæter og/eller bruger stoffer til vægttab og kosttilskud af enhver art.

Studieplan

Dette afsnit indeholder detaljer om studieplanen, herunder hvordan undersøgelsen er designet, og hvad undersøgelsen måler.

Hvordan er undersøgelsen tilrettelagt?

Design detaljer

  • Primært formål: Behandling
  • Tildeling: Randomiseret
  • Interventionel model: Parallel tildeling
  • Maskning: Dobbelt

Våben og indgreb

Deltagergruppe / Arm
Intervention / Behandling
Aktiv komparator: auberginemel
13 g måltid aubergine/dag
13 g måltid aubergine/dag, hvilket er 6,5 g til morgenmad og 6,5 g til aftensmad
Placebo komparator: kassava måltid
13 g placebo/dag
13 g kassavamåltid/dag, 6,5 g til morgenmad og 6,5 g til aftensmad

Hvad måler undersøgelsen?

Primære resultatmål

Resultatmål
Tidsramme
Forøgelse af kolesterol - HDL på 10%
Tidsramme: 4 måneder
4 måneder

Samarbejdspartnere og efterforskere

Det er her, du vil finde personer og organisationer, der er involveret i denne undersøgelse.

Datoer for undersøgelser

Disse datoer sporer fremskridtene for indsendelser af undersøgelsesrekord og resumeresultater til ClinicalTrials.gov. Studieregistreringer og rapporterede resultater gennemgås af National Library of Medicine (NLM) for at sikre, at de opfylder specifikke kvalitetskontrolstandarder, før de offentliggøres på den offentlige hjemmeside.

Studer store datoer

Studiestart

1. marts 2012

Primær færdiggørelse (Faktiske)

1. juni 2013

Studieafslutning (Faktiske)

1. juni 2013

Datoer for studieregistrering

Først indsendt

13. juni 2012

Først indsendt, der opfyldte QC-kriterier

14. juni 2012

Først opslået (Skøn)

19. juni 2012

Opdateringer af undersøgelsesjournaler

Sidste opdatering sendt (Skøn)

3. december 2014

Sidste opdatering indsendt, der opfyldte kvalitetskontrolkriterier

2. december 2014

Sidst verificeret

1. december 2014

Mere information

Begreber relateret til denne undersøgelse

Andre undersøgelses-id-numre

  • 062/10-CEP

Disse oplysninger blev hentet direkte fra webstedet clinicaltrials.gov uden ændringer. Hvis du har nogen anmodninger om at ændre, fjerne eller opdatere dine undersøgelsesoplysninger, bedes du kontakte register@clinicaltrials.gov. Så snart en ændring er implementeret på clinicaltrials.gov, vil denne også blive opdateret automatisk på vores hjemmeside .

Kliniske forsøg med auberginemel

Abonner