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Sorafenib and Erlotinib in Treating Patients With Metastatic or Unresectable Solid Tumors

22. Juli 2015 aktualisiert von: University Health Network, Toronto

A Phase I Study of BAY 43-9006 (Sorafenib) in Combination With OSI-774 (Erlotinib; Tarceva) in Advanced Solid Tumors

RATIONALE: Sorafenib and erlotinib may stop the growth of tumor cells by blocking blood flow to the tumor and by blocking some of the enzymes needed for cell growth.

PURPOSE: This phase I trial is studying the side effects and best dose of sorafenib and erlotinib in treating patients with metastatic or unresectable solid tumors.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • Determine the maximum tolerated dose and recommended phase II dose of sorafenib and erlotinib in patients with metastatic or unresectable solid tumors.

Secondary

  • Determine the optimal biologically effective dose of this regimen that will lead to hypophosphorylation of epidermal growth factor receptor (EGFR), ERK, Akt, and vascular endothelial growth factor receptor (VEGFR), and inhibition of angiogenesis and apoptosis with tolerable toxicity in these patients.
  • Correlate the pharmacokinetic profiles of this regimen with toxicity and biological activity in these patients.
  • Determine, preliminarily, the antitumor activity of this regimen in these patients.
  • Correlate phosphorylation status of EGFR, ERK, Akt, and VEGFR with antitumor activity of this regimen in these patients.

OUTLINE: This is a multicenter, open label, non-randomized, dose-escalation study.

Patients receive oral sorafenib alone once or twice daily on days -6 to 0*. Patients then receive oral sorafenib once or twice daily and oral erlotinib once daily on days 1-28. Courses repeat every 28 days in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

NOTE: *Not considered part of course 1; considered a "run-in" period only.

Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of sorafenib and erlotinib until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity. An additional 10 patients are treated at the MTD.

After completion of study treatment, patients are followed at 4 weeks and then at least annually thereafter.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 16-28 patients will be accrued for this study within 5-14 months.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

17

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ontario
      • Hamilton, Ontario, Kanada, L8V 5C2
        • Margaret and Charles Juravinski Cancer Centre
      • Toronto, Ontario, Kanada, M5G 2M9
        • Princess Margaret Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed solid tumor

    • Metastatic or unresectable disease
  • Standard curative or palliative measures do not exist OR are no longer effective
  • Measurable disease by radiography (for patients treated at the maximum tolerated dose [MTD] only)
  • Tumor accessible for serial biopsies (for patients treated at the MTD only)
  • No known brain metastases

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age

  • 18 and over

Performance status

  • ECOG 0-2 OR
  • Karnofsky 60-100%

Life expectancy

  • More than 12 weeks

Hematopoietic

  • WBC ≥ 3,000/mm^3
  • Absolute neutrophil count ≥ 1,500/mm^3
  • Platelet count ≥ 100,000/mm^3
  • No bleeding diathesis or coagulopathy

Hepatic

  • Bilirubin normal
  • AST and ALT ≤ 2.5 times ULN
  • PT INR ≤ 1.5 unless on full-dose warfarin

Renal

  • Creatinine normal OR
  • Creatinine clearance ≥ 60 mL/min

Cardiovascular

  • No uncontrolled hypertension (i.e., systolic blood pressure [BP] > 140 mm Hg or diastolic BP > 90 mm Hg despite medication)
  • No symptomatic congestive heart failure
  • No unstable angina pectoris
  • No cardiac arrhythmia

Ophthalmic

  • No abnormalities of the cornea, including any of the following:

    • Dry eye syndrome
    • Sjögren's syndrome
    • Congenital abnormalities (e.g., Fuch's dystrophy)
    • Abnormal slit-lamp examination using a vital dye (e.g., fluorescein or Bengal-Rose)
    • Abnormal corneal sensitivity test (e.g., Schirmer test or similar tear production test)

Gastrointestinal

  • No active peptic ulcer disease that would impair the ability to swallow pills
  • No gastrointestinal tract disease resulting in an inability to take oral medication or a requirement for IV alimentation

Other

  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • Willing to undergo serial biopsies, positron emission tomography, and CT scanning (for patients treated at the MTD only)
  • No ongoing or active infection
  • No significant traumatic injury within the past 3 weeks
  • No history of allergic reaction to drugs of similar chemical or biological composition to study drugs
  • No psychiatric illness or social situation that would preclude study compliance
  • No other condition that would impair the ability to swallow pills
  • No other uncontrolled illness

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy

  • No concurrent prophylactic hematopoietic colony-stimulating factors

Chemotherapy

  • More than 4 weeks since prior chemotherapy (6 weeks for nitrosoureas or mitomycin) and recovered

Endocrine therapy

  • Not specified

Radiotherapy

  • More than 4 weeks since prior radiotherapy (except for low dose, non-myelosuppressive radiotherapy) and recovered

Surgery

  • More than 3 weeks since prior major surgery
  • No prior surgical procedure affecting absorption

Other

  • No prior sorafenib or erlotinib
  • No other prior agents targeting Raf, vascular endothelial growth factor (VEGF), VEGF receptor, or epidermal growth factor receptor
  • No other concurrent investigational agents
  • No concurrent combination antiretroviral therapy for HIV-positive patients
  • No concurrent enzyme-inducing antiepileptic drugs (e.g., phenytoin, carbamazepine, or phenobarbital)
  • No concurrent CYP3A4 inducers (e.g., rifampin or Hypericum perforatum [St. John's wort])
  • No other concurrent anticancer therapy
  • Concurrent prophylactic anticoagulation therapy (e.g., low-dose warfarin) allowed provided PT INR < 1.1 times upper limit of normal (ULN)
  • Concurrent full-dose anticoagulants (e.g., warfarin) with PT INR > 1.5 allowed provided both of the following criteria are met:

    • Patient has an in range INR (between 2-3) while on a stable-dose of oral anti-coagulant OR a stable-dose of low molecular weight heparin
    • No active bleeding OR pathological condition that would confer a high risk of bleeding (e.g., tumor involving a major vessel or known varices)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: OSI-774 erlotinib) and Bay 43-9006 (Sorafenib)
Sorafenib administered alone for a 1-week run-in period, and then both drugs e given together continuously, with every 28 days considered as a cycle. Three dose levels assessed.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Maximum tolerated dose and recommended phase II dose
Zeitfenster: 28 days
28 days

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Pharmacodynamic outcomes
Zeitfenster: Pre study and cycle 1
Pre study and cycle 1
Pharmacokinetic outcomes
Zeitfenster: Pre-study, cycle 1 and cycle 2
Pre-study, cycle 1 and cycle 2
Antitumor activity
Zeitfenster: Every 8 wks
Every 8 wks
Correlation of EGFR, AKT, ERK and VEGFR with antitumor activity
Zeitfenster: If responses or prolonged stable disease are observed
If responses or prolonged stable disease are observed
EGFR activating mutations, gene amplification status, EGFR intron 1 polymorphism if responses or prolonged disease stabilization are seen
Zeitfenster: If responses or prolonged stable disease are observed
If responses or prolonged stable disease are observed

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Lillian L. Siu, MD, FRCPC, Princess Margaret Hospital, Canada

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

2. August 2005

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

2. August 2005

Zuerst gepostet (Schätzen)

4. August 2005

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

23. Juli 2015

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

22. Juli 2015

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2015

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • PMH-PHL-042
  • CDR0000437855 (Registrierungskennung: PDQ (Physician Data Query))
  • NCI-7178

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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