Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Impact of Genetics on Metformin Pharmacokinetics

24. September 2012 aktualisiert von: University of California, San Francisco
Specific Aims: To compare metformin pharmacokinetics in monozygotic and dizygotic twin pairs. Comparing renal clearance of metformin in monozygotic and dizygotic twins will allow us to better understand the influence of heredity on variation in renal elimination. Furthermore, genotyping renal transporter genes in monozygotic and dizygotic twin pairs with significant differences in renal clearance of metformin may give us insight into the genes responsible for this variability.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Twin studies have long been a valuable tool for examining the relative role of environment and heredity in health issues such as disease and drug response. For example, twin studies in the 1960's and 1970's showed for the first time that variability in the elimination of many drugs was largely influenced by heredity. Monozygotic twin pairs showed little variability in the elimination of various drugs while dizygotic twin pairs, sharing only about one half of their genes, showed much greater variability. It is now known that the some of the variability in drug elimination observed in dizygotic twins was due to genetic differences in drug metabolizing enzymes, such as the cytochrome P450's. However, genetic variation in other genes, such as membrane transporters may also contribute to variability in drug response.

Membrane transporters play multiple roles in the body; they help to maintain cellular homeostasis through import and export mechanisms and also play an important role in drug response, affecting both the pharmacokinetics and pharmacodynamics of drugs. Animal studies using mice genetically deficient in drug transporters and reports of drug interaction studies involving transporter substrates have provided convincing evidence that the level of function of several important drug transporters is an important determinant of drug response.

The current study will examine differences in the renal clearance of metformin in monozygotic and dizygotic twin pairs. Metformin is an antidiabetic drug that has no significant hepatic metabolism and is actively secreted by the kidneys. Studies in our lab have shown that metformin is a substrate of the human organic cation transporter, hOCT2, which appears to be a major transporter involved in the renal secretion of cationic drugs. Data in the literature indicate that there is substantial variation in the net secretory clearance of metformin in normal, healthy volunteers. In five healthy volunteers, the ratio of renal clearance to creatinine clearance ranged from 1.5 to 4.2, nearly a 3-fold variation. We hypothesize that genetic variation in secretory transporters in the kidney, like hOCT2, may be responsible for the inter-individual differences in the secretory clearance of metformin and other drugs. Studies examining renal clearance of metformin in monozygotic and dizygotic twins will allow us to better understand the influence of heredity on variation in renal elimination. Furthermore, genotyping monozygotic and dizygotic twin pairs with significant differences in renal clearance of metformin may give us insight into the genes responsible for this variability.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

24

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • California
      • San Francisco, California, Vereinigte Staaten, 94143
        • University of California San Francsico

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 40 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Part of either a monozygotic or dizygotic twin pair.
  • Healthy (by medical history and laboratory values).
  • Between 18 and 40 years old.

Exclusion Criteria:

  • Taking regular medication other than vitamins.
  • Individuals with anemia (hemoglobin < 12 g/dL), an elevation in liver enzymes to higher than double the respective normal value, or elevated creatinine concentrations (males ≥ 1.5 mg/dL, females ≥ 1.4 mg/dL Pregnant at time of study.
  • Diagnosis of hypoglycemia, phlebitis and/or stroke will be excluded.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Diagnose
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Sonstiges: Metformin
Metformin HCl
Subjects will be given a single oral dose in tablet form containing 850 mg of metformin
Andere Namen:
  • GLUKOPHAGE

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
To compare metformin pharmacokinetics in monozygotic and dizygotic twin pairs.
Zeitfenster: 24 hours
Comparing renal clearance of metformin in monozygotic and dizygotic twins will allow us to better understand the influence of heredity on variation in renal elimination. Furthermore, genotyping renal transporter genes in monozygotic and dizygotic twin pairs with significant differences in renal clearance of metformin may give us insight into the genes responsible for this variability.
24 hours

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Kathleen Giacomini, PhD, University of California San Francsico

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2001

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2007

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2007

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. September 2005

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

15. September 2005

Zuerst gepostet (Schätzen)

16. September 2005

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

25. September 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

24. September 2012

Zuletzt verifiziert

1. September 2012

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Schlüsselwörter

Andere Studien-ID-Nummern

  • 928

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Metformin HCl

3
Abonnieren