- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01970150
The Effect of Repeated Transcranial Magnetic Stimulation on Off-line Resting Electroencephalographic Signal in Alzheimer's Disease
6. September 2016 aktualisiert von: Amer Burhan, Lawson Health Research Institute
To Investigate the Effect of Application of Repeated Trans-cranial Magnetic Stimulation (rTMS) Applied on the Left Prefrontal Cortex on Electroencephalography Signal Recorded From Brain Regions Involved in Cognitive Function in Patients With Alzheimer's Disease (AD)
The purpose of this study is to examine whether the rTMS (repetitive Transcranial Magnetic Stimulation) could change cortical excitability measured by off-line EEG in Alzheimer's Disease (AD) patients.
Studienübersicht
Detaillierte Beschreibung
Upon meeting the inclusion criteria and providing informed consent, each participant will complete a series of 21 sessions of rTMS over the course of four weeks.During the first visit, they will be asked to undergo 1 hour of EEG (Electroencephalograph) before they start the repetitive transcranial magnetic stimulation sessions (rTMS), 0.5-hour of memory testing using MoCA and Trail Making Test (Trial A and B), 1 hour of rTMS and 1 hour of EEG after rTMS.
The second visit will start approximately 24-72 hours after the first visit.
During visit 2 to visit 20, participants will receive about 1 hour of TMS session 5 days a week for 4 weeks.
During the 21st visit, which will be approximately one day after the last TMS session, participants will be asked to repeat 1 hour of EEG before TMS; 0.5-hour of memory testing using MoCA and Trail Making Test (Trial A and B), 1 hour TMS and 1 hour of EEG after TMS.
For this study, a questionnaire concerning any potential side effects will be administrated before and after each session.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
5
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Ontario
-
London, Ontario, Kanada, N6A 4H1
- Regional Mental Health Care London
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
55 Jahre bis 85 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Males and females,
- Age 55-85 years old,
- Able to consent and agrees to participate (if patient does not have capacity to give a consent then a caregiver will be asked )
- Fluent in English
- Diagnosed with probable AD (NINCDS-ADRDA criteria) mild stage as defined by a composite score of 1 or less on clinical dementia rating scale (CDR)
Exclusion Criteria:
- Other neurological illness that would interfere with cognitive function (significant stroke, seizure d/o, Parkinson, Huntington etc.).
- Psychiatric illness known to affect cognition such as schizophrenia/schizo-affective disorder, substance use disorder within 1 year of study, active depression or anxiety disorder or history of recurrent major mood disorder prior to cognitive change.
- Medications: benzodiazepines will be exclusionary. Other psychotropic medications including Acetyl Choline Esterase inhibitors will be allowed but the dose needs to be stable for at least one month prior to the start and during the study. Patients taking medications that might increase the risk of seizures should not participate in the study.
- Subjects with metal anywhere in the head, excluding the mouth, is generally a contraindication to TMS. This includes shrapnel, and screws and clips from surgical procedures unless the physical properties of the metal object are known and there is a strong reason for using TMS.
- Subjects with cardiac pacemakers and implanted medication pumps should not participate in most TMS studies.
- TMS also should not be performed in patients with electrodes inside the heart which might provide a low-resistance current path to electrically sensitive tissue.
- Persons with serious heart disease are at increased risk in the event of a seizure,
- Persons with increased intracranial pressure, as in acute large infarctions or trauma, are also at increased risk in the event of a seizure, and should not receive TMS.
- Pregnant women or women in child bearing age that might be pregnant.
- Patients who are already enrolled in another study.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: 1
In this intervention patients receive 5 days a week for 4 weeks of rTMS treatment with real coil
|
Andere Namen:
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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A change in the quantitative EEG spectra in the frontal lobe, i.e. a change in percentage of theta waves, alpha and beta waves
Zeitfenster: 4 weeks
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We anticipate that rTMS exposure will result in a change in cortical excitability as evident by lowering the percentage of low frequency waves (delta and theta waves)in the cortical area under the stimulation site (left prefrontal cortex) and in functionally connected areas (contralateral cortex, inferior parietal cortex)as assessed by the EEG waves after 4 weeks of rTMS treatment.
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4 weeks
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Improvement on memory and attention
Zeitfenster: 4 weeks
|
We will explore the potential for improvement in memory and/or attention as asessed by MoCA and the Trail Making Test Part A and the Trail Making Test Part B, after 4 weeks of rTMS treatment.
|
4 weeks
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Amer Burhan, MD, Western University, Canada
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Cotelli M, Manenti R, Cappa SF, Geroldi C, Zanetti O, Rossini PM, Miniussi C. Effect of transcranial magnetic stimulation on action naming in patients with Alzheimer disease. Arch Neurol. 2006 Nov;63(11):1602-4. doi: 10.1001/archneur.63.11.1602.
- Cotelli M, Manenti R, Cappa SF, Zanetti O, Miniussi C. Transcranial magnetic stimulation improves naming in Alzheimer disease patients at different stages of cognitive decline. Eur J Neurol. 2008 Dec;15(12):1286-92. doi: 10.1111/j.1468-1331.2008.02202.x.
- Gawel M, Zalewska E, Szmidt-Salkowska E, Kowalski J. The value of quantitative EEG in differential diagnosis of Alzheimer's disease and subcortical vascular dementia. J Neurol Sci. 2009 Aug 15;283(1-2):127-33. doi: 10.1016/j.jns.2009.02.332. Epub 2009 Mar 6.
- Schreiter Gasser U, Rousson V, Hentschel F, Sattel H, Gasser T. Alzheimer disease versus mixed dementias: an EEG perspective. Clin Neurophysiol. 2008 Oct;119(10):2255-9. doi: 10.1016/j.clinph.2008.07.216. Epub 2008 Sep 2.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Februar 2014
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. April 2015
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. April 2015
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
22. Oktober 2013
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
24. Oktober 2013
Zuerst gepostet (Schätzen)
25. Oktober 2013
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
7. September 2016
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
6. September 2016
Zuletzt verifiziert
1. September 2016
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 104382
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