- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03442049
Effects of Core Stability Training on Gait in Multiple Sclerosis Patients
15. Februar 2018 aktualisiert von: Baris Cetin, Hacettepe University
Randomized Controlled Trial of Core Stability Training in Patients With Multiple Sclerosis: Biomechanical and Performance Based Analysis of Gait
Gait and mobility are among the functions frequently affected in Multiple Sclerosis (MS) and have a negative impact on quality of life.
Strength losses in lower limb muscles, ataxia, sensory problems and fatigue are the most important reasons of walking problems in patients with MS.
In addition to loss of strength and tonus problems, especially biomechanical disorders can be seen on foot and this problem affects gatin and balance negatively.
The stabilizing muscles, defined as the "core" region and enveloping the body like a corset, are active in the context of postural preparation prior to lower extremity movements and stabilize for the limb movements to be performed.
The aim of this study was to investigate the effects of spinal stabilization exercises on walking performance, fatigue, plantar pressure distribution, balance, muscle strength and quality of life in patients with Multiple Sclerosis.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
68
Phase
- Unzutreffend
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Older than 18 years old
- EDSS score is between 3-5,5
- Patients who did not take corticosteroid therapy within three months
- Patients who get at least 24 points from the Mini Mental Test were included in the study.
Exclusion Criteria:
- Patients who had an acute MS attack or had an attack within the last three months.
- An orthopedic or systemic problem that would prevent participation in exercises
- Patients who were using walking orthoses or walking aids were not included in the study.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: Study group
Spinal stabilization exercises in addition to home exercise program
|
Study group : In addition to home program spinal stabilization exercises
|
|
Aktiver Komparator: Control Group
Home exercise program
|
Home exercise program
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
6 Minutes Walk Test
Zeitfenster: Change from Baseline 6 Minutes Walking Distance at 6 weeks.
|
Maximum Walking Distance in 6 Minutes
|
Change from Baseline 6 Minutes Walking Distance at 6 weeks.
|
|
Modified Borg Scale
Zeitfenster: Change from Baseline Fatigue Score at 6 weeks.
|
Evaluating fatigue between the scores of 0 and 10. "0" means no fatigue at all.
"10" means maximal fatigue.
|
Change from Baseline Fatigue Score at 6 weeks.
|
|
Plantar Pressure Distribution
Zeitfenster: Change from baseline peak pressure and contact area values at 6 weeks
|
Peak pressure values of 10 subregions under the foot
|
Change from baseline peak pressure and contact area values at 6 weeks
|
|
Plantar Pressure Distribution
Zeitfenster: Change from baseline peak pressure and contact area values at 6 weeks
|
Contact area values of 10 subregions under the foot
|
Change from baseline peak pressure and contact area values at 6 weeks
|
|
Multiple Sclerosis Quality of Life Scale
Zeitfenster: Change from baseline mental and physical quality of life scores at 6 weeks
|
Quality of life assessment with 54 questions about mental and physical health in daily life activities.
|
Change from baseline mental and physical quality of life scores at 6 weeks
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Muscle strength with hand held dynamometer
Zeitfenster: Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
Hip Flexors Muscle Strength
|
Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
|
Muscle strength with hand held dynamometer
Zeitfenster: Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
Hip Abductors Muscle Strength
|
Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
|
Muscle strength with hand held dynamometer
Zeitfenster: Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
Knee Flexors Muscle Strength
|
Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
|
Muscle strength with hand held dynamometer
Zeitfenster: Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
Knee Extensors Muscle Strength
|
Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
|
Muscle strength with hand held dynamometer
Zeitfenster: Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
Ankle Dorsiflexors Muscle Strength
|
Change from baseline muscle strength at 6 weeks
|
|
MiniBESTest
Zeitfenster: Change from baseline MiniBESTest scores at 6 weeks
|
Static and dynamic balance evaluation.
This test includes 14 items and maximum score is 28.
28 points means best balance status.
|
Change from baseline MiniBESTest scores at 6 weeks
|
|
Dynamic Gait Index
Zeitfenster: Change from baseline Dynamic Gait Index scores at 6 weeks
|
Dynamic balance evaluation especially walking balance.
This test includes 8 items and maximum score is 24.
Maximum score means best dynamic balance status.
|
Change from baseline Dynamic Gait Index scores at 6 weeks
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Bethoux F. Gait disorders in multiple sclerosis. Continuum (Minneap Minn). 2013 Aug;19(4 Multiple Sclerosis):1007-22. doi: 10.1212/01.CON.0000433286.92596.d5.
- Givon U, Zeilig G, Achiron A. Gait analysis in multiple sclerosis: characterization of temporal-spatial parameters using GAITRite functional ambulation system. Gait Posture. 2009 Jan;29(1):138-42. doi: 10.1016/j.gaitpost.2008.07.011. Epub 2008 Oct 31.
- Freeman JA, Gear M, Pauli A, Cowan P, Finnigan C, Hunter H, Mobberley C, Nock A, Sims R, Thain J. The effect of core stability training on balance and mobility in ambulant individuals with multiple sclerosis: a multi-centre series of single case studies. Mult Scler. 2010 Nov;16(11):1377-84. doi: 10.1177/1352458510378126. Epub 2010 Aug 10.
- Hides J, Wilson S, Stanton W, McMahon S, Keto H, McMahon K, Bryant M, Richardson C. An MRI investigation into the function of the transversus abdominis muscle during "drawing-in" of the abdominal wall. Spine (Phila Pa 1976). 2006 Mar 15;31(6):E175-8. doi: 10.1097/01.brs.0000202740.86338.df.
- Freeman J, Fox E, Gear M, Hough A. Pilates based core stability training in ambulant individuals with multiple sclerosis: protocol for a multi-centre randomised controlled trial. BMC Neurol. 2012 Apr 5;12:19. doi: 10.1186/1471-2377-12-19.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. Januar 2015
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
20. Februar 2016
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Mai 2016
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
25. Januar 2018
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
15. Februar 2018
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
22. Februar 2018
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
22. Februar 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
15. Februar 2018
Zuletzt verifiziert
1. Februar 2018
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Pathologische Prozesse
- Erkrankungen des Immunsystems
- Demyelinisierende Autoimmunerkrankungen, ZNS
- Autoimmunerkrankungen des Nervensystems
- Demyelinisierende Krankheiten
- Autoimmunerkrankungen
- Neurologische Manifestationen
- Multiple Sklerose
- Sklerose
- Erkrankungen des Nervensystems
- Gangstörungen, neurologisch
Andere Studien-ID-Nummern
- GO 14/633
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
Nein
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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