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Ultrasound Optimization of Initial Fluid Challenge in Sepsis (echosepsis)

19. Juli 2019 aktualisiert von: Nantes University Hospital

Optimization of Initial Fluid Challenge by Cardiac and Lung Ultrasound in Patients With Sepsis

Initial sepsis treatment requires fluid challenge. While the Surviving Sepsis Campaign indicates a 30 ml/kg volume, there is concerns on the efficacy and safety of this fixed volume. The aim of this study is to assess the difference between fluid volume determined par cardiac and lung Ultrasound versus the fixed 30 ml/kg.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Initial sepsis treatment requires fluid challenge (FC). While the Surviving Sepsis Campaign (SSC) indicates a fixed 30 ml/kg volume, there is concerns on the efficacy and safety of this volume.

Actually, the required volume is highly dependent of cardiac and pulmonary comorbidities, infection focus localization and intensity. The importance of the initial volume is crucial: if too low, it could not restore the hemodynamic status, if too high, it could induce a lung edema responsible for an increased morbidity and mortality.

Cardiac Ultrasound (US) has demonstrated its efficacy to approach cardiac output by measuring the velocity-time integral (VTI) in the aortic chamber and its variations induced by the FC. While the VTI induced variation by a 500-ml FC in 20 min is above 10%, the patient is still fluid responsiveness and FC has to be continued. Conversely, when the variation is below 10%, FC has to be stopped.

Lung Ultrasound can detect a sub-clinical pulmonary edema before oxygenation degradation by visualization of diffuses B lines. The combination of both techniques is thus able to individualize the actual needed FC volume.

In patients with sepsis as defined by SEPSIS-3 and with hypotension (MAP < 65 mm Hg or lactate > 2 mmol/l), the FC of saline serum is individualized by the US technique. The volume is compared with the fixed 30 ml/kg.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

30

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

patients with sepsis and hypotension in the Emergency Department

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • patients >18 years old with sepsis as defined by SEPSIS-3 and with hypotension (MAP < 65 mm Hg or lactate > 2 mmol/l)

Exclusion Criteria:

  • documented end-of-life
  • pregnancy
  • B/B initial profile to the first Lung US

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
concordance of fluid volume
Zeitfenster: 3 hours after FC initiation
number of patients with delta FC volume > 20% between US technique and the theoretical 30 ml/kg
3 hours after FC initiation

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Oktober 2016

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. März 2020

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. September 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. Juli 2019

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

19. Juli 2019

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

22. Juli 2019

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

22. Juli 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. Juli 2019

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2015-034

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