- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07586293
Histidine and Immunotherapy Response in Colorectal Cancer
12. Mai 2026 aktualisiert von: Jing-yuan Fang, MD, Ph. D
Mechanistic Study of Histidine-mediated Regulation of Antigen Presentation in Colorectal Cancer to Enhance Sensitivity to Immunotherapy
This observational study aims to investigate the role of histidine and its transporter SLC15A3 in modulating the sensitivity of colorectal cancer to immunotherapy.
By analyzing the expression of SLC15A3 in tumor/normal colonic tissues from patients with colorectal cancer and assessing serum histidine metabolic levels, the study seeks to identify potential targets associated with therapeutic resistance and explore possible intervention strategies to improve immune checkpoint blockade treatment efficacy.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Studientyp
Beobachtungs
Einschreibung (Geschätzt)
150
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Wan Du, M.D.
- Telefonnummer: (86)13788972966
- E-Mail: duwan2017@126.com
Studieren Sie die Kontaktsicherung
- Name: Youli Chen
- Telefonnummer: (86)13656503169
- E-Mail: chenylpetri@gmail.com
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Probenahmeverfahren
Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe
Studienpopulation
Patients with pathologically confirmed colorectal cancer who received care at the Department of Gastroenterology, Department of Oncology, or Department of General Surgery at Renji Hospital, Shanghai Jiao Tong University School of Medicine.
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Participants aged ≥18 years and ≤100 years.
- Patients pathologically diagnosed with colorectal cancer based on colonoscopy or surgical specimens and biopsy examination; or patients who previously received PD-1 monoclonal antibody immunotherapy for colorectal cancer.
Exclusion Criteria:
- Age <18 years.
- Presence of poorly controlled metabolic diseases, including hypertension, diabetes mellitus, hyperlipidemia, hyperuricemia, or hyperthyroidism.
- Presence of other severe gastrointestinal diseases, including inflammatory bowel disease, ischemic bowel disease, familial adenomatous polyposis, liver cirrhosis, MUTYH-associated polyposis (MAP), Lynch syndrome (LS), or Peutz-Jeghers syndrome (PJS).
- History of other malignant tumors, or pathological diagnosis of colorectal inflammatory polyps, hyperplastic polyps, neuroendocrine tumors, neuroendocrine carcinoma, or mixed neuroendocrine-non-neuroendocrine neoplasms.
- History of neurological or psychiatric disorders, such as epilepsy or depression.
- Unqualified specimens, including hemolyzed serum samples or tissue samples that were not properly preserved in time.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Colorectal cancer patients
Patients with pathologically confirmed colorectal cancer.
Colorectal tumor and adjacent normal tissue specimens will be analyzed for SLC15A3 expression, or serum specimen will be analyzed for histidine-related metabolites, or whole blood samples will be analyzed for peripheral blood immune cell functions.
|
Formalin-fixed paraffin-embedded (FFPE) colorectal tumor and adjacent normal tissue specimens will be analyzed for SLC15A3 expression by immunohistochemistry and/or immunofluorescence.
Peripheral blood mononuclear cells (PBMCs) will be separated from whole blood samples and assessed for immune cell phenotype and functional markers by flow cytometry.
|
|
ICB responders
Patients with colorectal cancer who previously received PD-1 immune checkpoint blockade and achieved a clinical response.
Tumor tissue will be analyzed for SLC15A3 expression, and serum specimen will be analyzed for histidine-related metabolites.
|
Formalin-fixed paraffin-embedded (FFPE) colorectal tumor and adjacent normal tissue specimens will be analyzed for SLC15A3 expression by immunohistochemistry and/or immunofluorescence.
Serum specimens from patients with colorectal cancer will be analyzed for histidine and related metabolites and selected biomarkers by metabolomics and/or ELISA.
|
|
ICB non-responders
Patients with colorectal cancer who previously received PD-1 immune checkpoint blockade and did not achieve a clinical response.
Tumor tissue will be analyzed for SLC15A3 expression, and serum specimen will be analyzed for histidine-related metabolites.
|
Formalin-fixed paraffin-embedded (FFPE) colorectal tumor and adjacent normal tissue specimens will be analyzed for SLC15A3 expression by immunohistochemistry and/or immunofluorescence.
Serum specimens from patients with colorectal cancer will be analyzed for histidine and related metabolites and selected biomarkers by metabolomics and/or ELISA.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
SLC15A3 expression
Zeitfenster: Baseline archival tissue specimen from surgical resection or diagnostic biopsy.
|
SLC15A3 expression measured by immunohistochemistry (IHC) or immunofluorescence in formalin-fixed paraffin-embedded colorectal tumor and adjacent normal tissue specimens.
|
Baseline archival tissue specimen from surgical resection or diagnostic biopsy.
|
|
Serum histidine concentration
Zeitfenster: Baseline and after 9 weeks (one round of treatment).
|
Serum histidine concentration measured using liquid chromatography-mass spectrometry (LC-MS) in serum samples collected before treatment initiation and, where available, after 9 weeks (one round of treatment).
|
Baseline and after 9 weeks (one round of treatment).
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Progression-free survival
Zeitfenster: 5 years.
|
Progression-free survival, defined as the time from initial diagnosis or treatment initiation to documented disease progression, recurrence, or death from any cause, whichever occurs first, in patients with colorectal cancer with available follow-up information.
|
5 years.
|
|
Overall survival
Zeitfenster: 5 years.
|
Overall survival, defined as the time from initial diagnosis or treatment initiation to death from any cause in patients with colorectal cancer with available follow-up information.
|
5 years.
|
|
Percentage of IFN-gamma-positive T cells
Zeitfenster: Baseline and after 9 weeks (one round of treatment).
|
Peripheral blood mononuclear cells (PBMCs) from archived blood samples of patients with colorectal cancer will be assessed by flow cytometry to evaluate the percentage of IFN-gamma-positive T cells as a T cell effector function marker.
Samples collected before treatment initiation and, where available, after 9 weeks (one round of treatment) will be analyzed.
|
Baseline and after 9 weeks (one round of treatment).
|
|
Percentage of granzyme B-positive T cells
Zeitfenster: Baseline and after 9 weeks (one round of treatment).
|
Peripheral blood mononuclear cells (PBMCs) from archived blood samples of patients with colorectal cancer will be assessed by flow cytometry to evaluate the percentage of granzyme B-positive T cells as a T cell effector function marker.
Samples collected before treatment initiation and, where available, after 9 weeks (one round of treatment) will be analyzed.
|
Baseline and after 9 weeks (one round of treatment).
|
|
Clinicopathological characteristics
Zeitfenster: Baseline at initial diagnosis or tissue collection.
|
Clinicopathological characteristics of patients with colorectal cancer, including age, sex, tumor location, AJCC TNM stage, and histological grade, extracted from available medical records.
|
Baseline at initial diagnosis or tissue collection.
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Jing-Yuan Fang, M.D., Division of Gastroenterology and Hepatology, NHC Key Laboratory of Digestive Diseases, Renji Hospital, School of Medicine, Shanghai Jiao Tong University
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
1. Mai 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
1. Dezember 2026
Studienabschluss (Geschätzt)
1. Juni 2027
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
24. April 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
12. Mai 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
14. Mai 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
14. Mai 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
12. Mai 2026
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Neubildungen nach Standort
- Neubildungen
- Darmerkrankungen
- Gastrointestinale Neubildungen
- Neoplasmen des Verdauungssystems
- Erkrankungen des Verdauungssystems
- Magen-Darm-Erkrankungen
- Darmtumoren
- Rektale Erkrankungen
- Darmerkrankungen
- Kolorektale Neubildungen
- Untersuchungstechniken
- Klinische Labortechniken
- Diagnosetechniken und Verfahren
- Diagnose
- Zytologische Techniken
- Chemie -Techniken, analytisch
- Zelltrennung
- Histozytochemie
- Histologische Techniken
- Immunologische Techniken
- Photometrie
- Fluorometrie
- Lumineszenzmessungen
- Zytophotometrie
- Molekulare Sondentechniken
- Immunoenzymatische Techniken
- Immunassay
- Immunosorptionsverfahren
- Immunhistochemie
- Durchflusszytometrie
- Enzymgekoppelter Immunadsorptionstest
- Fluorescent Antibody Technique
Andere Studien-ID-Nummern
- KY2025-053-B
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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