Tato stránka byla automaticky přeložena a přesnost překladu není zaručena. Podívejte se prosím na anglická verze pro zdrojový text.

Působí konzumace upraveného rostlinného oleje obsahujícího mastné kyseliny rybího oleje stejným způsobem jako konzumace rybího oleje?

14. června 2022 aktualizováno: University of Southampton

Mohou oleje získané z geneticky modifikovaných rostlin nahradit rybí tuk jako zdroj n-3 polynenasycených mastných kyselin s dlouhým řetězcem v lidské stravě

Rybí tuk a mastné ryby obsahují omega 3 polynenasycené mastné kyseliny s dlouhým řetězcem, o kterých je známo, že jsou zdraví prospěšné. Mnoho lidí konzumuje málo, navzdory doporučením britské vlády jíst alespoň jednu porci tučných ryb týdně. Kromě toho, navzdory mírné spotřebě, populace ryb klesají kvůli nadměrnému rybolovu. Proto existuje potřeba alternativního, udržitelného a nákladově efektivního zdroje potravy. Zdroj oleje ze semen těchto mastných kyselin typu rybího oleje byl dosažen přidáním genů z jiných rostlinných zdrojů k rostlině olejnatých semen Camelina sativa. Camelina sativa, příbuzná hořčici a zelí, poskytuje olej ze semen pro lidskou spotřebu po tisíce let. Až do roku 1900 to byla nejdůležitější olejnatá rostlina v Evropě. Tento výzkum se provádí, aby se zjistilo, zda konzumace mastných kyselin typu rybího oleje v oleji ze semen Camelina umožňuje tělu přijímat a využívat mastné kyseliny z rybího tuku stejným způsobem, jako to dělá z rybího tuku.

Přehled studie

Detailní popis

Tento výzkum se provádí, aby se zjistilo, zda konzumace polynenasycených mastných kyselin typu omega 3 s dlouhým řetězcem z rybího oleje v oleji ze semen Camelina umožňuje tělu přijímat mastné kyseliny z rybího oleje stejným způsobem, jako to dělá z rybího tuku.

V první studii (A) bude olej Camelina použit v jídle. Dobrovolníci (zdraví muži a ženy) budou požádáni, aby konzumovali jídlo a poskytli vzorky krve v následujících 6 hodinách, aby se zjistilo okamžité vychytávání mastných kyselin z rybího oleje. To se bude opakovat (pro srovnání) s rybím olejem.

Druhá studie (B) se bude zabývat spotřebou za delší období. Dobrovolníci budou požádáni, aby konzumovali olej Camelina denně po dobu 8 týdnů a poskytli vzorky krve při návštěvách na začátku a na konci tohoto období. To se bude opakovat (pro srovnání) s rybím olejem.

Typ studie

Intervenční

Zápis (Aktuální)

31

Fáze

  • Nelze použít

Kontakty a umístění

Tato část poskytuje kontaktní údaje pro ty, kteří studii provádějí, a informace o tom, kde se tato studie provádí.

Studijní místa

    • Hants
      • Southampton, Hants, Spojené království, SO16 6YD
        • Faculty of Medicine, University of Southampton

Kritéria účasti

Výzkumníci hledají lidi, kteří odpovídají určitému popisu, kterému se říká kritéria způsobilosti. Některé příklady těchto kritérií jsou celkový zdravotní stav osoby nebo předchozí léčba.

Kritéria způsobilosti

Věk způsobilý ke studiu

18 let až 65 let (Dospělý, Starší dospělý)

Přijímá zdravé dobrovolníky

Ano

Pohlaví způsobilá ke studiu

Všechno

Popis

Kritéria pro zařazení:

  1. Muž nebo žena
  2. 18 až 30 let nebo 50 až 65 let
  3. Index tělesné hmotnosti 18,5-30,0 kg/m2
  4. Výsledky zdravotního screeningu, které jsou v normálním klinickém rozmezí
  5. Nekonzumovat rybí tuk ani jiné doplňky stravy
  6. Nejezte více než jednu tučnou rybí moučku týdně
  7. Ochota dodržovat protokol studie
  8. Schopnost poskytnout písemný informovaný souhlas

Kritéria vyloučení:

  1. Ve věku < 18 let; 31-49 let nebo > 65 let
  2. Index tělesné hmotnosti < 18,5 nebo > 30 kg/m2
  3. Současný kuřák
  4. Koncentrace cholesterolu nebo glukózy v krvi nalačno mimo normální rozmezí koncentrací
  5. Diagnostikované chronické onemocnění (například diagnostikované kardiovaskulární onemocnění, cukrovka, rakovina)
  6. Použití předepsaného léku ke kontrole zánětu
  7. Užívání předepsaných léků ke kontrole krevních lipidů (např. statiny, fibráty (fenofibrát), Omacor)
  8. Užívání předepsaných léků ke kontrole krevního tlaku (ACE inhibitory, blokátory receptoru angiotenzinu 2, blokátory kalciových kanálů, α-inhibitory, thiazidová diuretika)
  9. Užívání rybího tuku nebo jiných olejových doplňků
  10. Chronické gastrointestinální potíže (např. IBD, celiakie, rakovina)
  11. Těhotná nebo plánující otěhotnět během období studie
  12. Účast v jiné klinické studii

Studijní plán

Tato část poskytuje podrobnosti o studijním plánu, včetně toho, jak je studie navržena a co studie měří.

Jak je studie koncipována?

Detaily designu

  • Primární účel: Základní věda
  • Přidělení: Randomizované
  • Intervenční model: Crossover Assignment
  • Maskování: Čtyřnásobek

Zbraně a zásahy

Skupina účastníků / Arm
Intervence / Léčba
Aktivní komparátor: Rybí tuk
Rybí olej poskytuje 450 mg kyseliny eikosapentaenové plus kyseliny dokosahexaenové na dávku
Rybí olej konzumovaný v rámci jednoho testovacího jídla s vysokým obsahem tuku
olej ze semen velbloudice konzumovaný v rámci jednoho testovacího jídla s vysokým obsahem tuku
Experimentální: Olej ze semen Cameliny
Olej ze semen lničky poskytující 450 mg kyseliny eikosapentaenové plus kyseliny dokosahexaenové v jedné dávce
Rybí olej konzumovaný denně po dobu 8 týdnů
olej ze semen lničky konzumovaný denně po dobu 8 týdnů

Co je měření studie?

Primární výstupní opatření

Měření výsledku
Popis opatření
Časové okno
Příjem omega 3 polynenasycených mastných kyselin po krátkodobé konzumaci rybího oleje nebo oleje ze semen lničky.
Časové okno: Krátkodobá konzumace – jednorázová dávka po dobu 8 hodin
Velikost nárůstu omega 3 polynenasycených mastných kyselin v plazmatických lipidech a krevních buňkách po konzumaci upraveného oleje ze semen Camelina po krátké (postprandiální) období ve srovnání s rybím olejem.
Krátkodobá konzumace – jednorázová dávka po dobu 8 hodin
Příjem omega 3 polynenasycených mastných kyselin po dlouhodobější konzumaci rybího oleje nebo oleje ze semen Camelina.
Časové okno: Dlouhodobější konzumace denně po dobu 8 týdnů. Kontrola po 8 týdnech.
Velikost nárůstu omega 3 polynenasycených mastných kyselin v plazmatických lipidech a krevních buňkách po konzumaci upraveného oleje ze semen Camelina po dobu 8 týdnů ve srovnání s rybím olejem.
Dlouhodobější konzumace denně po dobu 8 týdnů. Kontrola po 8 týdnech.

Sekundární výstupní opatření

Měření výsledku
Popis opatření
Časové okno
Vliv konzumace omega 3 polynenasycených mastných kyselin na postprandiální zánětlivé markery po konzumaci rybího oleje nebo oleje ze semen Camelina.
Časové okno: Krátkodobá konzumace – jednorázová dávka po dobu 8 hodin
Měření výskytu zánětlivých mediátorů v krvi zdravých jedinců během 8 hodin po konzumaci standardního vysoce tučného jídla obsahujícího modifikovaný olej ze semen Camelina ve srovnání s konzumací stejného jídla obsahujícího rybí tuk.
Krátkodobá konzumace – jednorázová dávka po dobu 8 hodin
Vliv konzumace omega 3 polynenasycených mastných kyselin po dobu 8 týdnů na imunitní reakce in vitro po konzumaci rybího oleje nebo oleje ze semen lničky.
Časové okno: Dlouhodobější konzumace denně po dobu 8 týdnů. Kontrola po 8 týdnech.
Měřit in vitro imunitní odpovědi (zánětlivé markery imunitních buněk a odpověď na bakteriální výzvu) mononukleárními buňkami periferní krve po konzumaci modifikovaného oleje ze semen lničky po dobu 8 týdnů ve srovnání s konzumací rybího oleje po stejnou dobu.
Dlouhodobější konzumace denně po dobu 8 týdnů. Kontrola po 8 týdnech.

Spolupracovníci a vyšetřovatelé

Zde najdete lidi a organizace zapojené do této studie.

Vyšetřovatelé

  • Vrchní vyšetřovatel: Graham C Burdge, PhD, University of Southampton

Publikace a užitečné odkazy

Osoba odpovědná za zadávání informací o studiu tyto publikace poskytuje dobrovolně. Mohou se týkat čehokoli, co souvisí se studiem.

Termíny studijních záznamů

Tato data sledují průběh záznamů studie a předkládání souhrnných výsledků na ClinicalTrials.gov. Záznamy ze studií a hlášené výsledky jsou před zveřejněním na veřejné webové stránce přezkoumány Národní lékařskou knihovnou (NLM), aby se ujistily, že splňují specifické standardy kontroly kvality.

Hlavní termíny studia

Začátek studia (Aktuální)

9. června 2017

Primární dokončení (Aktuální)

4. listopadu 2019

Dokončení studie (Aktuální)

4. listopadu 2019

Termíny zápisu do studia

První předloženo

7. března 2018

První předloženo, které splnilo kritéria kontroly kvality

23. března 2018

První zveřejněno (Aktuální)

26. března 2018

Aktualizace studijních záznamů

Poslední zveřejněná aktualizace (Aktuální)

15. června 2022

Odeslaná poslední aktualizace, která splnila kritéria kontroly kvality

14. června 2022

Naposledy ověřeno

1. června 2022

Více informací

Termíny související s touto studií

Další identifikační čísla studie

  • 17497

Informace o lécích a zařízeních, studijní dokumenty

Studuje lékový produkt regulovaný americkým FDA

Ne

Studuje produkt zařízení regulovaný americkým úřadem FDA

Ne

Tyto informace byly beze změn načteny přímo z webu clinicaltrials.gov. Máte-li jakékoli požadavky na změnu, odstranění nebo aktualizaci podrobností studie, kontaktujte prosím register@clinicaltrials.gov. Jakmile bude změna implementována na clinicaltrials.gov, bude automaticky aktualizována i na našem webu .

Klinické studie na Zdravý

Klinické studie na Jednodávkový rybí olej

Předplatit